شبکه هیسپان تی‌وی 11 بهمن سال 1390 در بخش برون‌مرزی سازمان صدا و سیما برای مخاطبان اسپانیایی زبان راه‌اندازی شد و تا به امروز فعالیت‌های درخشانی داشته است. این شبکه علاوه بر پخش بولتن‌های خبری، تحلیل‌های روزانه، مستند، فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی را به زبان اسپانیایی دوبله و پخش می‌کند. به همین بهانه با علی اجاره‌دار، مدیر شبکه هیسپان تی‌وی درباره اهداف شبکه، جایگاهش در میان مخاطبان، تهدیدهایی که از سوی رسانه‌های خارجی می‌شود و ... به صحبت نشستیم.
کد خبر: ۹۰۹۰۷۹
اقبال اسپانیایی‌زبان‌ها به «هیسپان تی‌وی»

شبکه هیسپان تی‌وی با چه هدفی راه‌اندازی شد؟

شبکه هیسپان تی‌وی به عنوان اولین شبکه با کیفیت اچ دی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در بخش برون‌مرزی 11 بهمن سال 1390 با حضور وزیر امور خارجه وقت دکتر صالحی، مهندس ضرغامی رئیس وقت سازمان، دکتر سرافراز معاون برون مرزی وقت و برخی از سفرای کشورهای اسپانیایی زبان به طوررسمی آغاز به کار کرد. در حال حاضر برنامه‌های شبکه برای مخاطبان اسپانیایی زبان دنیا که 500 میلیون نفر هستند، پخش می‌شود.

شبکه هیسپان تی‌وی با هدف نزدیک کردن ایران و کشورهای اسپانیایی‌زبان و شناساندن فرهنگ ایران به مخاطبان اسپانیایی‌زبان راه‌اندازی و از ابتدای فعالیت شبکه با توجه به روابط خوب بین ایران و برخی کشورهای آمریکای لاتین با اقبال خوبی روبه‌رو شد. با توجه به این موضوع که زبان اسپانیایی دومین زبان زنده دنیاست و زبان دوم در ایالات متحده آمریکا نیز محسوب می‌شود، این شبکه از همان ماه‌های آغاز فعالیت خود با واکنش بنگاه‌های امپریالیستی مواجه شد.

در این شبکه چه برنامه‌هایی را دنبال می‌کنید؟

شبکه هیسپان تی‌وی شامل بخش‌های مختلف است. در حال حاضر هر یک ساعت خبر پخش می‌کنیم. در مجموع 17 بولتن خبری کامل روزانه و چند بخش بولتن خبری کوتاه داریم. در کنار این بولتن، تحلیل هم پخش و اخبار خاورمیانه، آمریکای لاتین، اروپا و دیگر نقاط دنیا را تحلیل و بررسی می‌کنیم. برنامه‌های دیگری هم در حال پخش است. برنامه فورت آپاچه را پابلو ایگلسیاس اجرا می‌کند. این برنامه گفت‌وگو محور، در اصل مناظره‌ای آزاد با حضور شش مهمان طراز اول اسپانیایی است. پابلو ایگلسیاس استاد دانشگاه، سیاستمدار و در حال حاضر رهبر حزب «ما می‌توانیم» و نماینده پارلمان اروپاست. البته اجرای او در شبکه ادامه دارد و در کمپین انتخابات آتی اسپانیا به عنوان رهبر حزب هم فعال است.

پرداخت به مباحث فرهنگی چه جایگاهی در شبکه هیسپان تی‌وی دارد؟

بررسی سینمای مستقل در دنیا و سینمای ایران از دیگر برنامه‌های شبکه است و ما فیلم‌هایی که جریان مستقلی را دنبال می‌کنند، حتما پیگیری خواهیم کرد. علاوه بر آن، فیلم‌های سینمایی و سریال‌های ایرانی را با دوبله اسپانیایی پخش می‌کنیم. البته دوبله اسپانیایی فیلم‌ها و سریال‌ها به صورت حرفه‌ای انجام می‌شود. به عنوان مثال فیلم «ملک سلیمان» با دوبله اسپانیایی در یوتیوب دو میلیون و 200هزار بازدیدکننده داشت. از دیگر آثاری که پخش کردیم، می‌توانیم به فیلم و سریال‌های مریم مقدس، امام علی (ع)، مختارنامه، کوچک جنگلی، کیف انگلیسی، خیلی دور خیلی نزدیک و ... اشاره کنیم. علاوه بر آن مستندهای داخلی و مستندهای مستقل از دیگر کشورها را بعد از دوبله پخش می‌کنیم.

آیا در حوزه تولید مستند هم فعالیت دارید؟

بله، با مستندسازان مستقل دنیا مذاکره و مستندهایی با موضوعات بحران مهاجران، خشونت در آمریکای مرکزی و آمریکای شمالی و ... تولید کردیم که با اقبال مخاطبان رو به رو شده است. تمام تلاش ما این است که شبکه پویایی باشیم.

امسال چه سیاست‌هایی را در برنامه‌های شبکه دنبال می‌کنید؟

با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب در ارتباط با شبکه‌های اجتماعی، این بخش را تقویت خواهیم کرد، چراکه خیلی از مخاطبان به شبکه‌های اجتماعی رجوع می‌کنند. از سوی دیگر با توجه به اقبال خوب مردم از برنامه‌های تحلیلی، این بخش هم گسترش بیشتری در شبکه خواهد داشت.با توجه به این که خبرنگاران و مجریان شبکه اسپانیایی هستند نه ایرانی، برای همسو کردن خط فکری‌شان با شبکه هیسپان تی‌وی چه تمهیداتی داشتید؟

خوشبختانه چنین مشکلی نداشتیم و خیلی از دوستانی که با ما همکاری می‌کنند به دنبال تریبونی بودند که حقایق را انعکاس بدهند. هیسپان تی‌وی چنین ویژگی ای دارد و حقایق را آن گونه که هست، انعکاس می‌دهد که در دنیای غرب امروز وجود ندارد.

تا به امروز چند بار جلوی فعالیت‌های شبکه گرفته شده است؟

فعالیت شبکه از سال 1390 شروع شده است. در اواخر سال 2012، ماهواره Eutelsat سیگنال شبکه هیسپان تی‌وی را قطع کرد. در دسامبر 2012 با توجه به افزایش نفوذ ایران در آمریکای لاتین، کنگره آمریکا با تصویب لایحه‌ای دولت را موظف کرد درباره حضور ایران در آمریکای لاتین بررسی و راه حل‌های عملی خود را جهت کاهش این نفوذ ارائه کند. در ژانویه سال 2013 همزمان با کنگره آمریکا وزارت صنایع اسپانیا به بهانه تحریم علیه ایران پخش دیجیتال زمینی شبکه هیسپان تی‌وی را بدون هیچ گونه امکان فرجام‌خواهی قطع کرد.

جوایز طلایی شبکه هیسپان تی‌وی

به رغم تمام تبلیغات منفی، شبکه هیسپان تی‌وی توانسته جایگاه ویژه‌ای در میان کشورهای اسپانیایی‌زبان به خود اختصاص دهد. این شبکه در نوامبر 2015 از سوی انجمن رهبری برزیل، به خاطر دارا بودن ویژگی‌های برتر، برنده جایزه «رسانه شایسته و با کیفیت» شد. در فوریه 2015 انجمن ملی گویندگان مکزیک جایزه «میکروفن طلایی» را به عنوان بهترین شبکه بین‌المللی اسپانیایی‌زبان به این شبکه اهدا کرد. در ماه مارس 2015 مجری مکزیکی‌الاصل هیسپان تی‌وی، روبرتو د.لا مادرید نیز جایزه «میکروفن طلایی» را از انجمن گویندگان اسپانیایی‌زبان در آمریکا دریافت کرد.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها