تعامل سازنده و مستمر نمایندگان در خانه ملت با رسانه ملی، بسترساز تحولات عمیق فرهنگی در حوزه رسانه و قانونگذاری موثر در عرصه‌های مختلف خواهد بود.
کد خبر: ۹۰۸۴۴۲
تعامل مجلس و رسانه ملی

نهمین دوره مجلس شورای اسلامی به پایان رسید، نمایندگان با هم عکس یادگاری گرفتند و برای لنز دوربین‌ها دست تکان دادند؛ برخی از آنها در مجلس دهم نیز حضور دارند و بعضی‌هایشان هم نتوانستند رأی لازم برای حضوری دوباره را کسب کنند، آنچه هست اما چندان ارتباطی به اشخاص ندارد، میراثی است بزرگ برای دهمین بهارستان‌نشینان ایران، میراثی به عظمت 9 دوره فراز و فرود و البته با موانع و مشکلاتی که این روزها همه از آن سخن می‌گویند، مشکلات اقتصادی که گریبان خیلی از مسائل را گرفته و مانع اجرای برخی طرح‌ها و فکرها شده است.

به یقین یکی از اولویت‌های مجلس دهم، پرداختن به حوزه اقتصاد است؛ اقتصادی از نوع مقاومتی که بارها و بارها توسط رهبر معظم انقلاب در تریبون‌های رسمی و دیدارهای مختلف با مسئولان کشور مورد تاکید قرار گرفته، اقتصادی نه بر پایه ریاضت کشیدن بلکه متکی بر کار و تلاش جمعی و بهره‌وری جمعی از آنچه دسترنج ملت ایران است؛ در این بین رسانه‌ها و به‌طور اخص، رسانه ملی نقش بسزایی در برقراری ارتباطی دو سویه میان قانونگذاران و مردمی دارند که آن قوانین برایشان وضع می‌شوند. سازمان صدا و سیما با توجه به ساختار و اهداف خود، در شرایط مختلف و بنا به مقتضیات زمانه، این وظیفه اساسی را به عهده دارد که واسطی باشد میان بدنه اجتماع و کسانی که قرار است برای این پیکره واحد تصمیم‌گیری و آن را اجرا کنند.

رسانه ملی را می‌توان زبان گویای مردم و جام تمام‌نمای خواسته‌های آنان دانست که می‌تواند از طریق ارتباط میان ملت و بدنه حاکمیت، دولتمردان و نمایندگان مجلس را در انجام رسالت‌شان قرین موفقیت گرداند؛ سازمان صدا و سیما با انعکاس نیازها و خواسته‌‌های مردمی که حکومت و کشور از آن آنهاست، باید مسیر قانونگذاری مبتنی بر واقعیت‌ ها را ریل‌گذاری کند یا به بیان دیگر، تعامل سازنده و موثر رسانه ملی با قوه مقننه، می‌تواند بسترهای لازم برای تسریع در طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی و فرهنگی را فراهم سازد .

علاوه بر این با توجه به ظرافت‌ها و پیچیدگی‌های موجود در امر تقنین، تشریح قوانین مصوب برای عموم مردم و بهره‌مندی همه صنوف و اقشار از مزایای قوانین مربوط به خود، یکی دیگر از کارکردهای صدا و سیما به شمار می‌رود که این امر به نوبه خود، پذیرش اجتماعی و در نتیجه زمینه اجرای دقیق و صحیح قوانین را در سطح جامعه فراهم می‌کند. همچنین توضیح و تشریح فرآیندهای قانونگذاری و تبدیل لوایح و طرح‌ها به قوانین قابل اجرا، جایگاه خانه ملت را در نزد مردمی که نمایندگانشان را به مجلس فرستاده‌اند، بیش از پیش تقویت خواهد کرد.

بیان وظایف و کارکردهای نمایندگان و مجلس که قوه مقننه کشور را تشکیل می‌دهند و نظارت بر حسن اجرای قانون یکی دیگر از اموری است که رسانه ملی می‌تواند نقش مهمی در تحقق همه‌جانبه آن ایفا کند؛ این امر سبب می‌شود از یک سو، مجلسیان به وظایف ذاتی و اصلی خود بپردازند و حجم توقعات و مطالبات منطقه‌ای و بخشی در سطوح مختلف از آنها کاهش یابد و از سوی دیگر، اعضای مجلس که برابر قانون، نمایندگی تمام ملت ایران را به عهده دارند بتوانند به وظایف ملی خود بیش از گذشته توجه و عمل کنند.

علاوه بر حوزه اقتصاد، در عرصه‌های دیگری نیز شاهد خلأهای قانونگذاری هستیم؛ فضاهای مجازی، شبکه‌های اجتماعی، فرهنگ و اجتماع خاصه آنچه مربوط به جوانان و خانواده‌هاست و مسائلی از این دست، همه و همه حوزه‌هایی هستند که می‌توانند بستری برای تعامل بیشتر میان مردم و کسانی باشند که برای تسهیل در امور آنان قانونگذاری می‌کنند و بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی نظارت دارند؛ به دیگر سخن مجلس دهم می‌تواند با رصد دقیق بازخوردهای خبری و رسانه‌ای در شبکه‌های مختلف صدا و سیما، بویژه در مراکز استانی که محرومیت‌ها و کمبودها بیشتر جلوه‌گر هستند، به آنچه خواسته و صلاح حکومت و مردم است احاطه بیشتری پیدا کند و در مسیر رفع نیازهای واقعی و خواسته‌های بحق مردمی که صاحبان اصلی این نظام هستند، حرکت کند. در این میان نیاز است رابطه‌ای مستحکم‌تر و تعاملی سازنده‌تر میان رسانه ملی و مجلس دهم نیز برقرار شود؛ سازمان صدا و سیما در شرایط کنونی نیازهایی دارد که برخی بلند‌مدت و بعضی کوتاه‌مدت و مقطعی هستند.

لزوم پرتاب ماهواره مستقل رادیو و تلویزیونی، حمایت جدی از رسانه ملی، هنرمندان و برنامه‌سازان ،بخشی از این نیازها به شمار می‌روند که امید است با ارتباط تنگاتنگ نمایندگان در خانه ملت با رسانه ملی، شاهد رفع آنها باشیم.

حجت‌الاسلام سید رمضان موسوی مقدم - معاون امور مجلس و استان‌های صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها