با علی سلیمانی، بازیگر مجموعه «اسمشو نیار»

همه می‌گویند چطوری دکتر؟

علی سلیمانی، بازیگر باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون دارای مدرک کارشناسی نمایش با گرایش بازیگری از دانشگاه آزاد تهران است. بازیگری که با هنرمندانی چون بهرام بیضایی، رسول ملاقلی‌پور و علی رفیعی سابقه همکاری داشته است. سلیمانی اولین کار سینمایی خود را با فیلم سفر بخیر به کارگردانی داریوش مودبیان آغاز کرد. او عضو ثابت تیم فوتبال هنرمندان است.
کد خبر: ۹۰۴۵۴۳
همه می‌گویند چطوری دکتر؟

او به عنوان دستیار کارگردان با پرویز شیخ‌طادی و بهروز بقایی (در دنیای شیرین دریا و ماه مهربان) همکاری داشته‌ است. ازجمله آثار وی می‌توان به «دروازه ساعات» (سیدجواد هاشمی)، «داستان یک شهر» (اصغر فرهادی)، «روشن‌تر از خاموشی» (حسن فتحی) و «وضعیت سفید» (حمید نعمت‌الله) اشاره کرد. «اسمشو نیار» ازجمله برنامه‌های طنزشبکه نسیم است که این شب‌ها از این شبکه پخش می‌شود و او نیز در آن هنرنمایی می‌کند.

وضعیت کارهای طنز تلویزیونی با حضور بزرگانی مثل سعید آقاخانی، مهران مدیری، رامبد جوان و جواد رضویان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همه این بزرگان دوستانم هستند و علاقه دارم این دوستان موضوعات و کارهای جدیدی از خودشان ارائه کنند؛ زیرا مردم دوست ندارند کارهای تکراری ببینند و به نوآوری علاقه دارند.

جزو بازیگرانی هستید که تنوع نقشی در کارنامه کاریتان دیده می‌شود مثل خبرنگار حاضر جواب و پر‌انرژی داستان یک شهر، جوان همراه ملاصدرا در سریال روشن‌تر از خاموشی یا جوان زال و مهربان سریال سقوط یک فرشته، چقدر تنوع نقش‌ها برایتان مهم است؟

از دقتی که درباره کارهایم دارید تشکر می‌کنم و همیشه اولویت اصلی پذیرفتن یک نقش، متفاوت بودنش است و همواره هم در این راه تلاش کرده‌ام.

براساس چه ویژگی‌هایی در اسمشو نیار بازی کردید؟

سال‌هاست که در حوزه بازیگری فعالیت می‌کنم. وقتی به من بازی در این کار پیشنهاد شد چون با رشته تحصیلی‌ام همخوانی داشت برایم مساله مهم و جذابی بود ، به همین دلیل در آن بازی کردم .کاری که در آن مطایبه و طنز را در حوزه روانپزشکی وارد کردیم.

تحصیلتان در رشته روان‌شناسی چقدر به شما کمک کرد که راحت‌تر بتوانید نقش دکتر مشاوره روانپزشکی را بازی کنید؟

نقشی که بازی کردم نقش اصلی بود و ماجراهای سریال و هر بخش مجموعه را هدایت می‌کرد. خود من هم تبحری در حوزه طنز دارم و توانستم در کلیت کار از آن استفاده کنم. این دکتر روانپزشک در سریال در کنار پدر و برادرش که خودشان را درگیر مسائل مشاوره می‌کنند به عنوان شخصیت‌های اصلی با مراجعه‌کنندگانی که به دفترشان مراجعه می‌کنند، مواجه می‌شوند که اتفاقات خنده‌دار و مفرحی را رقم می‌زند.

حضور تعداد زیادی از بازیگران تئاتری نظیر طوفان مهردادیان و وحید نفر در تیم بازیگری این مجموعه چقدر برای شما که پیشینه تئاتری دارید، مهم بود؟

مساله مهمی است و موقعی که شما با یک مجموعه پنجاه و چند قسمته مواجه هستید که باید در یک تایم محدود چهل روزه فیلمبرداری شود، کارگردان و تهیه‌کننده باید عواملی را بخصوص در حوزه بازیگری انتخاب کنند که آدم‌های حرفه‌ای هستند و توانایی ایفای نقش‌های مختلف و چندوجهی را دارند و بازیگران تئاتری بخوبی چنین ویژگی ای دارند و به کارگردان کمک می‌کنند با رجوع به تجربیات گذشته بازیگری در صحنه‌شان براحتی بتوانند نقش‌هایشان را در این زمان محدود درست و مناسب و باکیفیت بازی کنند. حضور بازیگران تئاتری سرعت فیلمبرداری را خیلی افزایش داد و گروه مجبور بود با سرعت و کیفیت بالا کارش را انجام بدهد.

آیا اسمشو نیار را می‌توانیم در حوزه کارهای آپارتمانی تلویزیونی ارزیابی کنیم؟

سریال اسمشو نیار یک کار کاملا تخصصی است که داستانش در یک کلینیک مشاوره‌ای رخ می‌دهد.

کار کردن با یک کارگردان جوان (داریوش جهانگیری) چگونه بود؟

کارگردان دوست‌داشتنی و قابل احترامی است که نگاه خلاق و نویی در کارش دارد، اما روحیه‌ای جدی دارد که همین باعث می‌شود در کارهای بعدی‌اش آثار جدی اجتماعی بسازد. کارگردان طنزی که در کارشان تداوم دارند مثل رضا عطاران و سعید آقاخانی ذاتا آدم‌های طنازی هستند.

اسمشو نیار در تعاریف مینی سریال قابل تعریف است؟

بیشتر در قالب سریال قابل تعریف است.

چقدر از مشاهدات شخصی‌تان در ایفای نقش‌ها کمک می‌گیرید؟

چند وقت پیش فیلم تلویزیونی شبکه استانی سمنان به نام آخرین راه و در نقش جوانی بازی کردم که شیمی خوانده و چیزی را کشف کرده و دنبال اسپانسر است تا تولیدش را انبوه‌سازی کند. فرآیند رفتارشناسی یک شیمیست خیلی متفاوت است و تجربیات رشته تحصیلی و مشاهداتم از آدم‌های این حوزه خیلی به من کمک کرد.

آیا در نوشتن متن به نویسندگان اثر هم مشاوره می‌دادید؟

نویسندگان سریال چهارجوان هستند که در برخی از اصطلاحات پزشکی به آنها کمک می‌کردم.

علاقه ندارید در حوزه‌های طنز تلویزیونی کارگردانی کنید؟

چرا جزو دغدغه هایم است و قرار است بزودی اولین فیلمم را بسازم و اینک در مرحله پیش‌تولید است و امیدوارم بتوانم در این حوزه هم موفق عمل کنم و اثری بسازم که برای مخاطب دارای جذابیت باشد.

شبکه نسیم هم علی‌رغم عمر کوتاهش به واسطه رویکردش به تولید برنامه‌های طنز و فان در بین مردم، مخاطبان زیادی پیدا کرده است.

بله، خیلی از مردم شبکه نسیم را برای دیدن انتخاب می‌کنند. این شبکه در خصوص محدودیت‌‌هایی که درباره برخی از موضوعات کارهای کمدی وجود دارد آزادی عمل بیشتری دارد و می‌تواند مسائل جدیدی را در حوزه و قالب طنز بیان کند. به نظرم این شبکه بتدریج می‌تواند با تولید برنامه‌های جذاب و مفرح‌تر مخاطبان بیشتری از سراسر کشور جذب کند. خندیدن یک نیاز مهم برای همه است که نباید بسادگی از کنارش عبور کنیم و از این‌که سریال اسمشو نیار از این شبکه تخصصی طنز پخش می‌شود خوشحال هستم.

واکنش مخاطبان درباره نوع بازیتان و سریال چگونه است؟

خوشبختانه بین همکاران و دوستانم که در این حوزه فعالیت می‌کنند واکنش‌ها خوب و مثبت بوده و در مورد کار با من بحث و گفت‌وگو می‌‌کنند. در کوچه و خیابان مردم تا من را می‌بینند با خنده می‌گویند چطوری دکتر! (باخنده). به هرحال با توجه به شرایط زیستی و وجود زندگی ماشینی و فشارهای مختلف مردم احتیاج دارند کارهایی با مضمون طنز و فان را ببینند و بتوانند کمی از مشکلات زندگی روزمره‌شان در زمان پخش کارتا حد زیادی فاصله بگیرند.

احمد محمداسماعیلی / ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها