با کوروش سلیمانی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون

دیالـوگ ها را مثـل‌جواهـر می‌دانـم

کوروش سلیمانی بازیگر باسابقه و نقش‌پذیر این سال‌های اخیر کشورمان توانسته با استفاده از آموزه‌های تئاتری‌اش بازی‌های قابل قبولی ارائه کند. بازیگری که بازی کردن را فقط شغل صرف نمی‌داند و به ارزش‌های والای هنری‌اش اعتقاد راسخ دارد.
کد خبر: ۹۰۱۰۵۳
دیالـوگ ها را مثـل‌جواهـر می‌دانـم

به گزارش جام جم سیما ، او متولد 52 در کرمانشاه و دارای مدرک کارشناسی‌ ارشد ادبیات نمایشی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است. سلیمانی کار بازیگری را در تئاتر آغاز کرده و تاکنون در سریال‌ها و فیلم‌های مختلفی چون اتوبوس شب، روزهای زندگی، متولد ماه مهر، همسفران، نرگس، یک گزارش واقعی و فاکتور هشت حضور داشته است. سلیمانی در عرصه بازیگری انواع و اقسام نقش‌های مثبت، خاکستری و منفی را ایفا کرده و با کارگردان‌هایی چون قطب‌الدین صادقی، کیومرث پوراحمد، سیروس مقدم و پرویز شیخ‌طادی همکاری کرده است. بازی او در نقش یک سرباز عراقی اسیر در فیلم اتوبوس شب که ریشه‌های ایرانی دارد یا دکتر متزلزل فیلم روزهای زندگی برای خیلی از مخاطبان هنوز جذاب است . این بازیگر در ماه‌های اخیر در تئاتر نمایش ناگهان پیت حلبی را در تماشاخانه سنگلج روی صحنه برده است. سلیمانی با بازی در نقش یک وکیل در سریال دوردست‌ها حضور موفق‌اش را در عرصه بازیگری تداوم بخشیده است. سریالی که ضمن توجه به روایتگری جذاب داستان به انتقال مفاهیم مهم نظر داشته است.

در سال‌های اخیر طیف‌های مختلفی از شخصیت‌های خاکستری مثل دکتر مردد فیلم روزهای زندگی یا نقش‌های تاریخی مثل مک داف نمایش مکبث را بازی کرده‌اید، براساس چه ویژگی‌هایی نقش‌هایتان را انتخاب می‌کنید؟

من در زمینه کارهای طنز هم حضورهای متفاوتی نظیر شخصیت مستخدم نمایش قرارداد با مرگ داشته‌ام یا در سریال سی‌امین روز به کارگردانی پرویز شیخ طادی در نقش یک جوان جنوب شهری بازی کردم. اصولا علاقه دارم نقش‌های متفاوت و متنوع از یکدیگر را بازی کنم. در کنارش پردازش درست شخصیت‌ها در فیلمنامه از ملاک‌های مهم دیگر است. موقعی که این شرایط در کنار هم وجود داشته باشد من با اشتیاق و انگیزه مضاعف کار بازیگری‌ام را انجام می‌دهم.

مدتی قبل هم در سریال آسمان من هم دیده شدید که به نظرم نقش متفاوتی بود... .

در این ده سال اخیر با حضور در بیش از 50 سریال و تله‌فیلم و تله‌تئاتر در رسانه ملی حضور داشتم و تلویزیون همیشه برایم مهم و ارزشمند بوده. تلویزیون مخاطبان زیادی از سراسر کشور دارد و شما سریع بازتاب کارتان را می‌بینید. ضمن این که به گزینه‌کاری و دقت در انتخاب نقش‌ها اعتقاد دارم از طرف دیگر به کم‌کاری هم علاقه زیادی ندارم .به نظرم بین گزیده‌کاری و کم‌کاری تفاوت‌های زیادی وجود دارد. گزیده‌کاری امری است که با انتخاب و تصمیم بازیگر انجام می‌شود. کم‌کاری هم بسته به شرایط تولید دارد که به چه میزان کار در مرحله تولید قرار می‌گیرد. به‌هر‌حال بک‌گراند من در تلویزیون از سریال نرگس در نظر بگیرد تا همسفران، سال‌های دور، فاکتور هشت و پرانتز باز کیومرث پوراحمد مشخص است و تجربه بازی در آسمان هم برایم یک تجربه خوب بود.

سال 95 را چگونه شروع کردید...

چندی است نمایش ‌ناگهان پیت حلبی‌ به نویسندگی امیرعلی نبویان را در تماشاخانه سنگلج روی صحنه برده‌ام. نمایش ناگهان پیت حلبی داستان حضور امیرکبیر در زمانه حال و مواجه با تغییرات اجتماعی است که چندان با اخلاق و منش امیر تطابق ندارد. در این نمایش مسیح کاظمی، وحید آقاپور، محمد طیب‌طاهر، رامین سیاردشتی، ارسطو خوش‌رزم بازی دارند و در نمایش ‌ناگهان پیت حلبی‌ به مشکلات فرهنگی و ملموس مردم پرداخته‌ و کار به نوعی برگرفته از شرایط روز جامعه است و به همین علت ‌وقتی‌ تماشاگر مشکلات و دغدغه‌های پیرامونش را روی صحنه تئاتر می‌بیند با آن ارتباط می‌گیرد و نمایش را دوست دارد و استقبال خوب مخاطبان در سالن پر‌ظرفیتی مثل سنگلج نشان می‌دهد که مخاطبان جذب کار شده‌اند. بازی در سریال دوردست‌ها هم برایم جذابیت زیادی داشت و خوشبختانه کار خوب و پر‌مخاطبی است.

حضور در نقش یک وکیل جوان و آرام و درونگرا در سریال دوردست‌ها به لحاظ نوع بازی نسبت به نقش‌های برونگرا کار دشوارتری نیست؟

بله، امیر بیشتر با حالات درونی و با یک نگاه احساساتش را مثل قضیه علاقه‌اش به یگانه بروز می‌دهد و اهل انجام کارهای اغراق‌آمیز نیست و حضور بازیگران شاخص و با تجربه‌ای مثل فاطمه گودرزی، دانیال حکیمی، سیامک اطلسی و بهرام ابراهیمی در کنار جوان‌ترها یک تیم خوب و یکدست بازیگری را در این کار به وجود آورد.

در مورد کلیت نقش امیر،‌کارگردان به شما چه مختصاتی را ارائه کرد؟

اصولا به نقش‌هایی که برای بازی کردن پیشنهاد می‌شود مثل یک عنصر مهم و گرانبها نگاه می‌کنم و سعی می‌کنم دیالوگ‌های شخصیتی که بازی می‌کنم را عین جواهر بدانم و بازی درستی ارائه کنم. در گذشته قرار بود در سریال قبلی جواد ارشاد یعنی ستاره حیات بازی کنم که متاسفانه به علت درگیری در پروژه‌‌، این همکاری میسر نشد. زمانی که ایشان برای بازی در سریال از من دعوت کردند توانستم حضور پیدا کنم. فیلمنامه سریال هم جذابیت‌های زیادی داشت و داستانی تودرتو و پیچیده باعث جلب‌نظر مخاطب می‌شود. در شروع دورخوانی و حین فیلمبرداری با مشورت و همراهی کارگردان اتودهایی را انجام دادم تا نقش سر و شکل جدی به خودش بگیرد.

سریال دوردست‌ها روی مضامین ارزشمندی مثل حفظ کیان خانواده، پایبندی به اصول توجه به ریشه‌ها و سلامت اخلاق و وجدان کاری و شغلی دارد. این مضامین چقدر برای شما حائز اهمیت است؟

هدف نهایی ما هنر برای هنر نیست، بلکه هنر را یک کانال ارتباطی مهم و اثرگذار برای انتقال درست این مفاهیم ارزشمند که اشاره کردید، می‌دانیم. همیشه کارهایی در بازیگری برای من اولویت دارد که مشکل یا معضلی ‌در آن طرح می‌شود و این موضوع می‌تواند وجدان کاری و سلامت غذایی مردم باشد.

در تمام طول شکل‌گیری تاریخ همیشه به این رسالت توجه شده است و آثاری که به این موضوعات پرداخته‌اند ماندگار‌تر شده‌اند و با این رویکرد است که اگر این نوع مشکلات وجود داشته باشد زنگ خطر برای مسئولان به صدا درمی‌آید تا درصدد حلش اقدام کنند.

آیا برای شما بازی در سریال‌های تلویزیونی در اولویت اصلی کاری قرار دارد؟

برای من بازیگری یک اولویت است، زیرا در رشته بازیگری تحصیل کرده‌ام و سال‌ها در این عرصه تلاش کرده‌ و هنوز هم اعتقاد دارم باید تلاشم را مضاعف‌تر کنم تا نقش‌های بهتر بیشتری بازی کنم و تلاش می‌کنم هر بازی جدیدم قدم رو به جلویی داشته باشد.

اما بازیگران جوان این روزها فقط به شهرت و پول بدون داشتن دردسر درعرصه بازیگری علاقه دارند؟

خاستگاه اصلی من صحنه تئاتر است. بازیگری هنر است و برای رسیدن به موفقیت در آن باید ایمان و انگیزه داشته باشیم. هنر نیاز به تلاش دارد، یک بازیگر باید در پروسه تمرینات ورزیده و آبدیده شود و بازیگر باید این جهان‌بینی و شناخت را داشته باشد که ابعاد نقش را کشف کند و در کنارش از تجربیات عینی حضورش در جامعه و تماس با آدم‌ها بهره‌برداری کند. بازیگر، درست تلاش و کوشش یک ورزشکار را برای رسیدن به موفقیت در کارش پیش‌رو دارد. اگر بازیگری بدون تمرین و دانش کار کند به طور حتم بعد از مدتی کوتاه از چرخه بازیگری حذف می‌شود. بازیگری مانند شعر، نقاشی، مجسمه‌سازی و... است و اگر با این دید نگاهش نکنید از ارزش‌هایش کاسته می‌شود. حواشی و شهرت‌های کاذبی که برخی‌ها در بازیگری در پی آن هستند آفت‌های بازیگری است، البته من محبوبیت بین مردم را دوست دارم و برایش ارزش و احترام قائل هستم. من همیشه شاکر و سپاسگزار موقعیت‌هایی هستم که در عرصه بازیگری به دست آوردم.

بتازگی صاحب فرزند شده‌اید. فرزند‌دارشدن چه تاثیری در زندگی شما داشته است؟

دخترم مهرآفرین که بتازگی متولد شده و اکنون در کنارش هستم برکت و موهبت زندگی‌ام است و حضورش شروع یک زندگی جدید برایم محسوب می‌شود.‌ راستش پدر شدن تجربه منحصربه‌فردی است.

هونام حقانی / ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها