مدیرکل صداوسیمای مرکز بوشهر:

انعکاس فرهنگ بومی و محلی و مطالبات مردمی

با مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد

خلاقیت و نوآوری هنرمندانه در تولیدات استانی

صدا و سیمای مرکز یزد در سال 1350 با یک فرستنده ده کیلووات و صرفا به عنوان یک مرکز خبری و تقویت‌کننده رادیویی کار خود را آغاز کرد و در سال 1355 نیز با یک فرستنده 50 کیلو وات تلویـزیونی به عنوان تقویت‌کننده برنامه‌های شبکه سراسری این مرکز از حیث فنی، کامل‌تر شد.
کد خبر: ۹۰۰۲۹۶
خلاقیت و نوآوری هنرمندانه در تولیدات استانی

توسعه اصلی این مرکز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تحقق یافت و در 21 مهر سال 1375 همزمان با ولادت حضرت زهرا(س) این شبکه استانی صدای مرکز یزد با ظرفیت تولید و پخش سه الی چهار هزار ساعت برنامه در سال راه‌اندازی شد. افتتاح شبکه استانی سیما با نام تابان در28اردیبهشت 1382 و همزمان با عید سعید مبعث با ظرفیت تولید بیش از 1100ساعت و پخش بیش از 4000ساعت برنامه صورت گرفت. با توجه به گستره پهناور استان یزد تولیدات و نحوه همگرایی شهرستان‌های مختلف استان را در گفت‌وگو با دکتر احمد پهلوانیان مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد مورد بررسی قرار دادیم.

استان یزد صاحب یکی از لهجه‌های شیرین است. آیا تمام برنامه‌های صدا و سیمای مرکز به این لهجه است یا خیر؟

با توجه به گستره پهناور استان یزد و همجواری با استان‌هایی نظیر کرمان و فارس، فرهنگ و زبان این استان‌ها در برخی شهرستان‌ها نمود بیشتری دارد. لهجه شهرستان‌های بافق، بهاباد، خاتم و ابرکوه با لهجه شهر یزد متفاوت است. بنابراین هرچند بیشتر برنامه‌های مرکز یزد با لهجه یزدی تولید می‌شود ولی رسانه استانی با تأکید بر تقویت همگرایی شهرستان‌های مختلف استان تا حدودی به این لهجه‌ها نیز می‌پردازد.

بهترین برنامه رادیویی و تلویزیونی صدا و سیمای مرکز یزد کدام برنامه‌ها هستند؟

از برنامه‌های شاخص سیمای یزد می‌توان به برنامه‌های یک فنجان زندگی (برنامه صبحگاهی)، پانشینی (برنامه شبانگاهی)، با ورزش، کودک و چراغ خانه (برنامه خانواده) اشاره کرد. همچنین برنامه‌های پنج‌دری، نسیم صبح، ورزش در یزد، خونه زندگی، ترانه بارون و در خلوت انس از برنامه‌های شاخص صدای مرکز یزد به شمار می‌آیند.

در حال حاضر وضعیت مخاطبان و میزان رضایت از برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در چه میزان است؟

وجود شاخصه‌هایی نظیر برخورداری استان از اقوام، زبان، لباس، موسیقی محلی و لهجه بومی باعث افزایش جذابیت شبکه‌های استانی می‌شود. استان یزد از بین شاخص‌های مذکور تنها از لهجه بومی برخوردار است. البته در مناطق محدودی از استان به دلیل حضور عشایر، نوع خاصی از پوشش و موسیقی نیز وجود دارد. وظیفه مدیران و برنامه‌سازان در بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و استفاده از خلاقیت و نوآوری هنرمندانه و برنامه‌ریزی دقیق برای افزایش میزان مخاطبان و رضایت آنها از شبکه سنگین‌تر است. با این حال میزان مخاطبان و رضایت آنها از شبکه استانی صدا و سیمای یزد در یک سال اخیر به نحو محسوسی سیر صعودی داشته است.

چه برنامه‌هایی برای افزایش میزان مخاطبان در نظر دارید؟

برای جذب مخاطبان بیشتر باید در درجه نخست از مخاطب‌شناسی بهره گرفت و با آگاهی و شناخت از ذائقه و نیاز مخاطبان در جهت پاسخ به این نیاز و برآورده ساختن ذائقه آنها برنامه‌سازی کرد. در این راستا توجه به پتانسیل‌های متعدد استان و توجه به شهرستان‌های مختلف و حضور پررنگ همه شهرستان‌ها در شبکه استانی باعث افزایش این جذابیت خواهد شد. از سوی دیگر توجه به ساختارهای برنامه‌ای و افزایش کیفی برنامه‌سازی و ارزیابی مداوم و دقیق برنامه‌ها در این زمینه نقش مکملی بر عهده دارد. بهره‌مندی از فضای مجازی و ظرفیت رسانه‌های جدید هم به عنوان یکی از ابزار مهم در دست اقدام است.

به نظرتان در شبکه‌های استانی چه برنامه‌هایی می‌تواند باعث جذب مخاطب شود؟

در این زمینه دو مقوله ساختار و فرم و توجه مناسب به این دو مقوله اهمیت فراوانی دارد. یعنی شبکه‌های استانی اولا باید به چه موضوعاتی توجه بیشتری داشته باشند و بهتر است در چه قالبی به مخاطبان عرضه شود. در این زمینه با توجه به پتانسیل‌های مختلف استان‌ها و شاخصه‌ها و شرایط متفاوت فرهنگی هر استان بهتر است اولویت‌های هر استان احصا و با حضور کارشناسان نحوه مناسب پرداختن به موضوعات مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

آیا در حوزه تولیدات نمایشی طرح‌هایی برای اجرا دارید؟

در حوزه تولیدات نمایشی در مرکز، دو سریال کانون مهر و خانه کلنگی در مرحله پیش تولید قرار دارند که به زودی تولید آنها آغاز خواهد شد.

بسیاری از هنرمندان کنونی عرصه سینما، رادیو و تلویزیون فعالیت خود را از آن مرکز آغاز کردند. چرا شناسایی و معرفی هنرمندان توانمند از سوی مراکز بندرت اتفاق می‌افتد؟

در حال حاضر تعامل با هنرمندان استان و ارتباط با ایشان از طریق مشارکت در برنامه‌های مرکز و فعالیت‌هایی چون شرکت در اتاق فکر «هنر» رو به گسترش است. شناسایی به طور کامل انجام شد و جلسات متعدد با حضور هنرمندان حوزه‌های مختلف جهت هم افزایی صورت گرفته است.

تا چه اندازه از ظرفیت‌ها و استعدادهای استانی در تولیداتتان استفاده می‌کنید؟

در مرکز یزد تلاش می‌شود تا حد ممکن و در وهله نخست از ظرفیت‌ها و استعدادهای بومی در تولیدات مرکز بهره گرفته شود؛ چه در حوزه کارشناسی و مشاوره و چه در حوزه فنی و هنری.

به نظرتان شبکه‌های استانی تا چه اندازه می‌توانند در جریان‌سازی‌های اجتماعی، فرهنگی و مذهبی موفق باشند؟

یکی از وقایع مهم مذهبی کشور برپایی مراسم عزاداری ماه‌های محرم و صفر است. مرکز یزد در چند سال اخیر و با برنامه‌ریزی مناسب توانسته نحوه برپایی مناسب مراسم عزاداری (سبک خاصی از سینه‌زنی) در یزد را به عنوان الگویی مناسب به سراسر مردم ایران عرضه و تلاش‌ کند با حضور در شبکه‌های سراسری فرهنگ مناسب عزاداری و حذف آسیب‌های رایج در برپایی عزاداری در مناطق مختلف را به نحو شایسته‌ای آموزش دهد که برخی از این مراسم نیز از سوی مقام معظم رهبری مورد تفقد قرار گرفت.

تعاملتان با نهادهای مختلف استانی در چه سطحی است؟

تعامل مرکز با نهادهای مختلف استان در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد. اعتماد و همکاری دو سویه بین مرکز و نهادها اعم از نهادهای حاکمیتی و نهادهای مردم نهاد بسیار خوب و شاخص است.

در حال حاضر با چه مشکلاتی برای رشد و توسعه مرکز مواجه هستید؟

یکی از مشکلات، کمبود اعتبارات جهت گسترش فعالیت‌های مرکز است. مشکلات دیگر عبارتند از: ضعف زیرساخت‌ها و فرسوده و قدیمی بودن برخی از تجهیزات فنی و لزوم به‌روزرسانی آنها به منظور افزایش کارایی این تجهیزات.

فرشید شکیبا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها