نشست خبری رییس موسسه جام جم به مناسبت آغاز هفدهمین سال تاسیس روزنامه:

سال 95 سال خودکفایی روزنامه جام جم / نسخه های مرجوعی ما در شهرستان ها صفر شد

رئیس موسسه و مدیر مسئول روزنامه جام جم از افزایش میزان مخاطبان این روزنامه در یکسال اخیر خبر داد و گفت: به واسطه تلاش هایی که با همکاری اعضای تحریریه و بخش فنی روزنامه صورت گرفته است توانستیم با افزایش مخاطبان، آمار میزان مرجوعی روزنامه را به صفر برسانیم.
کد خبر: ۸۹۸۸۱۰
سال 95 سال خودکفایی روزنامه جام جم / نسخه های مرجوعی ما در شهرستان ها صفر شد

به گزارش جام جم انلاین ، دکتر مراد عنادی رئیس موسسه جام جم در نشستی با خبرنگاران به مناسبت آغاز هفدهمین سال فعالیت روزنامه جام جم با اشاره به تغییرات شکلی و محتوایی در این روزنامه افزود: از خرداد سال 94 صفحه آرایی و ماکت روزنامه به طور کامل تغییر کرد و مخاطبان روزنامه با شکل و ظاهر دیگری از روزنامه روبه رو شدند. در بخش محتوا نیز سعی کردیم از شکل کاغذ اخبار فاصله بگیریم و به تحلیل محتوایی اخبار بپردازیم برای مثال در بخش یادداشت و سرمقاله که تا قبل از این هفته ای یک یادداشت در روزنامه چاپ می شد اکنون با تغییرات و توجه ویژه، روزنامه دارای یادداشت و سرمقاله در باره مهمترین رویدادهای داخلی وخارجی در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ارتباطات است و مهمتر اینکه 90 درصد یادداشت ها در حال حاضر به صورت مکتوب از سوی نویسندگان بدست ما می رسد.

وی ادامه داد: امروزه دیگر انتشار صرف خبر در روزنامه چندان اهمیتی ندارد زیرا در گذشته روزنامه ها منبع خبر محسوب می شدند. اکنون به دلیل افزایش رسانه های غیر مکتوب خبرها زودتر از روزنامه ها به دست مردم می رسد و به همین خاطر رسانه های مکتوب نمی توانند در عرصه اطلاع رسانی با دیگر رسانه ها رقابت کنند از این رو در زمینه تحلیل خبر و سوژه یابی و مطالب تولیدی توانستیم گام های خوبی برداریم که حتی بسیاری از مطالب ما تبدیل به سوژه های تلویزیونی هم می شود.در مقابل به عنوان رسانه مکمل سازمان نیز از ظرفیت سازمان در بخش های مختلف به عنوان دیتای خبر استفاده می کنیم.

دکتر عنادی همچنین به تغییرات محتوایی در چارچوب منویات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در بخش اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی اسلامی - ایرانی که همواره از تاکیدات رهبر انقلاب بوده است سعی کردیم صفحاتی را به آن اختصاص دهیم.ادعای ما نیز این است که در این دو مقوله نسبت به سایر رسانه های مکتوب بهتر عمل کرده ایم حتی با تکنیک هایی نظیر راه اندازی ستونی به نام «کافه میرداماد» توانستیم سبک زندگی افراد ستاره و صاحب نام را به مخاطبان معرفی کنیم.

رییس موسسه جام جم در بخش دیگری از این نشست از خودکفایی مالی روزنامه جام جم در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: در چارچوب سیاست های ریاست محترم سازمان آقای دکتر سرافراز و تاکید ایشان بر ضرورت خودکفایی موسسات سازمان، از امسال هرگونه کمک مالی سازمان صدا وسیما به موسسه قطع می شود. این در حالیست که در سال های گذشته میلیاردها تومان به روزنامه از سوی سازمان کمک می شد ولی این کمک ها امسال دیگر نخواهد بود و روزنامه روی پای خود خواهد ایستاد.

وی درباره سیاست خبری روزنامه جام جم گفت:در جام جم سیاست ما سیاست تخریبی نبوده و نیست. رویکرد ما نقد منصفانه است. نقد می کنیم ولی نقد دو سویه.به بیان دیگر در نقدهایمان از دیدگاه های مخالف و موافق با هم استفاده می کنیم که این دیدگاه در یادداشت ها و مقاله هایمان نیز به وضوح قابل مشاهده است.

مدیر موسسه جام جم درباره ادامه فعالیت انتشارات سروش اظهارداشت :بحث یکپارچه سازی انتشارات مکتوب سازمان صدا وسیما از سال 88 مطرح بود ولی اجرایی نشد تا اینکه آقای دکتر سرافراز خواستار اجرایی شدن این تصمیم شدند البته این به معنای منحل شدن انتشارات سروش نیست و متاسفانه برخی رسانه ها بحث انحلال سروش را مطرح کردند که صحت ندارد در حال حاضر کارکنان آن به کار خود ادامه می دهند البته این را هم باید یادآور شوم که هفته نامه سروش که زمانی بسیار پرفروش بود در این اواخر تقریبا مخاطبان خود را از دست داده و به همین دلیل آمار مرجوعی آن بسیار بالا رفته بود لذا اکنون ضرورت تحول بنیادی دراین هفته نامه کاملا احساس می شود.از سوی دیگر معتقدم که در زمینه تولید و انتشار کتاب نیز باید مزیت نسبی انتشارات سروش رعایت شود. در حال حاضر این انتشارات ساختار حقوقی و مدیر عامل خود را دارد ولی در بحث سیاستگزاری با روزنامه جام جم هم سویی و هم فکری خواهد داشت.

وی ابراز امیدواری کرد که انتشارات سروش بتواند به زودی به دوران بالندگی خود بازگردد.

دکتر عنادی در پاسخ به پرسشی در باره میزان شمارگان روزنامه جام جم گفت:در سال 83 و 84 روزنامه جام جم پر تیراژترین روزنامه کشور بود ولی اکنون در شهرستان ها اول و در تهران دومین روزنامه پر تیراژ کشور است.

وی به آمار مرجوعی روزنامه در شهرستان ها و تهران اشاره کرد و افزود:در شهرستان ها تقریبا آمار مرجوعی به صفر رسیده و در تهران نیز بالای 70 درصد فروش داریم.

مدیر مسئول روزنامه جام جم در پاسخ به پرسشی درباره تامین امنیت شغلی خبرنگاران این روزنامه گفت: روابط ما با خبرنگاران ریاستی نیست بلکه مدیریتی است به همین خاطر امنیت شغلی آنها نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است لذا در تلاشیم قراردادها را از 3 ماهه به یک ساله تغییر دهیم. در کل، تعامل ما با خبرنگاران دو سویه است و دیدگاهها و نظرات آنها برای ما اهمیت دارد اما این نکته را باید درنظر بگیریم که هدف ما رقابت و ارتقای کیفیت است به همین خاطر از خبرنگاران خود خواستیم از یکجانشینی در تحریریه فاصله بگیرند و به فعالیت میدانی بپردازند طبعا خبرنگاری که بخواهد همچنان به مسیر نشسته خود ادامه دهد و در جامعه حضور نداشته باشد مسلما نگاهمان به آن خبرنگار تغییر خواهد کرد.

دکتر عنادی در باره افق رسانه‌های مکتوب با توجه به رشد روزافزون شبکه‌های مجازی اظهارداشت: افق رسانه های مکتوب در حال جاضر چندان روشن نیست این مشکل تمام رسانه های مکتوب در دنیاست منتها تاریخ مصرفش در جوامع مختلف متفاوت است من به عنوان فردی که سالها در رسانه کار کرده ام معتقدم که در کشور ما رسانه های مکتوب همچنان ادامه حیات خواهند داشت اما بحث این است که آیا باید بلافاصله تسلیم فضای موجود شد یا خیر؟ ما می توانیم با نوآوری عمق تاریخ مصرف رسانه های مکتوب را افزایش دهیم؛ بنابراین پرداختن به صرف خبر دیگر فایده ای ندارد باید به دنبال جنس و کالایی بود که در دیگر رسانه ها موجود نیست که از جمله آنها پرداختن به سوژه های میدانی و بعد تحلیلی خبرهاست تا بتوان به خلاء مخاطبان پاسخ داد.

وی در پایان از تغییرات جدید در روزنامه، خبر داد و گفت: به زودی تغییراتی در محتوا و ضمائم روزنامه ایجاد خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها