رئیس رسانه ملی در جلسه شورای معاونان سازمان تاکید کرد:

ضرورت عملیاتی کردن محورهای اقتصاد مقاومتی در حوزه پیام

ایام منتهی به هفته گذشته در حوزه اقتصاد مقاومتی کنگره‌ای برگزار شد که نام آن و خیل کثیری از مدعوین آن تفاوت نمایانی با همایش‌های مشابه داشت. آغازی بر جنبش ملی اقتصاد مقاومتی عنوانی بود که شروع یک حرکت مردمی باورمند را نوید می‌دهد.
کد خبر: ۸۸۸۹۵۱
گفتمان اقتصاد مقاومتی تنفس طبیعی یا مصنوعی

قرار است در این جنبش ملی و مردمی، در کنار تجلیل از خدمات دستگاه‌ها، فرش قرمز اصلی زیر پای مردم پهن شود و برای مردم و هنرمندان مردمی و هر آن‌که برای مردم کار می‌کند کف بزنند و بارقه‌های امید در مردمی شدن اقتصاد بازنمایی شود.

افتتاحیه و اختتامیه دو شکل متفاوت داشت. در افتتاحیه این جنبش مسئولانی آمدند که اتفاقا نقدهای جدی به بی‌توجهی‌ها داشتند تا جایی که شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در افتتاحیه همایش گفت هیچ کاری برای اقتصاد مقاومتی نشده است.

اما اختتامیه این جنبش ملی، جنس مردمی داشت، تعدادی از هنرمندان جوان که در حوزه عکس، کاریکاتور و فیلم برای گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی کوشیده بودند تجلیل شد و نخستین تندیس جنبش ملی اقتصاد مقاومتی نیز برای حرکت موثر در گفتمان‌سازی به رسانه ملی اهدا شد.

این حرکت مردمی باورمند در حوزه اقتصاد مقاومتی در واقع همان نقطه ثقل گفتمان‌سازی است، از قضا رسانه ملی در ماموریت اصلی خود این‌گونه طراحی کرده است تا حلاوت و شیرینی نقش مردم در اقتصاد مقاومتی را در برنامه‌های تلویزیونی، رادیویی و خبری خود در شبکه‌های سراسری و استانی به همگان بچشاند.

وظیفه‌ای که در سپهر رسانه‌ای سازمان صداو سیما در سه بستر دیداری شنیداری و مکتوب، در رادیو، تلویزیون و روزنامه جام‌جم به‌عنوان اضلاع یک مثلث رسانه‌ای، قاعده‌مند شده است.

در بند 21 از سیاست‌های 24 گانه اقتصاد مقاومتی که بهمن امسال دو سالگی خود را پشت سر گذارد، گفتمان‌سازی یکی از پایه‌های مهم برای نهادینه شدن اقتصاد مقاومتی بر شمرده شده است.

تکلیفی که از حیث مخاطب، از یک سو مردم، از یک سو رسانه‌ها و از دیگر سو نخبگان، مدیران و کارگزاران دستگاه‌ها را خطاب قرار می‌دهد.

رهبر معظم انقلاب در بسط نظریه گفتمانی، گفتمان‌سازی را «همه‌گیر شدن یک مفهوم یا معرفت در جامعه در برهه‌ای از زمان» تعبیر کرده‌اند و این‌که گفتمان باید به یک باور عمومی و مورد توجه همگان تبدیل شود. به تعبیر ایشان، «گفتمان یک جامعه مثل هواست، همه تنفسش می‌کنند، چه بدانند، چه ندانند، چه بخواهند، چه نخواهند.»

تردیدی نیست این فضای تنفسی با عزم همگان، اعم از مدیران، نخبگان، روحانیون، دانشگاهیان، هنرمندان و مردم ایجاد می‌شود.

البته رسانه‌ها در این فضای تنفسی نقش ریه را دارند و دم یا بازدم مناسب مردم و مسئولان را در این فضای تنفسی نشان می‌دهند.

مردم ما راه درست نفس کشیدن را بلد هستند و اصطلاحا تنفس طبیعی دارند، اما تعارف نکنیم که دم و بازدم تعدادی از مسئولان در این فضای تنفسی، به تنفس مصنوعی احتیاج دارد.

چرا تنفس مصنوعی؟ تردیدی نیست تصمیمات مدیریتی و اجرایی قابل تقدیری توسط مسئولان دستگاه‌های مختلف کشور برای ایجاد فضای گفتمانی کشیده شده است که باید به همه آنان خدا قوت گفت، اما نباید تعارف کرد که این فضا هنوز فضای تنفس طبیعی نیست و ریه‌های کشور سرشار از هوای اقتصاد مقاومتی نیست!

اگر حرکت مردم رسانه‌ها و البته مسئولان برای تحقق اقتصاد مقاومتی را در چهار جبهه اجرایی، فرهنگی، سیاسی و علمی تعریف نماییم، رسانه‌ها در هر چهار جبهه نقش قطب‌نما را ایفا می‌نمایند و وظیفه دارند در کنار برجسته‌سازی موفقیت‌ها، خدمات و پیشرفت‌ها، کاستی‌ها و کم‌توجهی‌ها را گوشزد نمایند و عرصه را برای مطالبه عمومی و نقد منصفانه فراهم نمایند.

در این بین رسانه ملی به‌عنوان مردمی‌ترین و فراگیرترین رسانه کشور گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی را به‌عنوان یکی از راهبردهای اصلی خود برگزیده است و جهش بلندی را در سال 94 برای ترویج و گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی آغاز کرد.

تغییر مسیر شبکه پنج سیما از شبکه استانی به شبکه سراسری با رویکرد اقتصادی و اولویت بخشی به مردمی شدن اقتصاد، دانش بنیانی، عدالت‌محوری، برون‌نگری و درون‌زایی اقتصاد ایران امروز در همه ارکان سازمان رسانه‌ای صدا و سیما ساری و جاری است.

جهت نورافکن، گان صدا و لنز دوربین برنامه‌سازان رسانه ملی (نور، صدا، تصویر) به سمت حرکت‌های مردمی در اقتصاد چرخیده است و جوانان خلاق در حوزه اقتصاد دانش بنیان راه استودیوهای ساختمان 13 طبقه سیما و ساختمان شیشه‌ای و استودیوهای تپه صبا را بلد هستند.

نمایندگان مجلس، مسئولان دولتی و مدیران بخش خصوصی نیز در سررسید سال 94 خود، صفحات زیادی را به نشانه حضور در برنامه‌های رادیو، تلویزیونی و خبری تیک زده‌اند. این فضای رسانه‌ای همچنان مهیاست ...

مجید زین‌العابدین - رئیس شورای اقتصاد صداو سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها