در باشگاه تندرستی دوشنبه 10 اسفند، دکتر مهدی خوبی، متخصص فیزیولوژی عصب و عضله به سوالات مخاطبین در زمینه دردهای مفصلی و عضلانی پاسخ داد.
کد خبر: ۸۸۵۹۹۴
حرکات اصلاحی برای گردن درد رانندگان

به گزارش جام جم ورزشی به نقل از رادیو ورزش، دکتر مهدی خوبی در خصوص درد گردن رانندگان توضیح داد: در هنگام رانندگی تمام مفاصل بدن در حالت سکون است و فشار زیادی به زانوها، لگن، کمر و مهره های گردن وارد می شود. ضمن اینکه به دلیل ماهیت شغلی، فرد به ناهنجاری های سربه جلو مبتلا می شود. بویژه اگر ضعف بینایی هم وجود داشته باشد این حالت تشدید می شود.

در این حالت در عضلات پشت گردن اسپاسم و انقباض بوجود می آید و عضلات جلوی گردن دچار ضعف می شوند. در این مشاغل خشکی مهره های گردن نیز حادث می گردد. توصیه می شود این اشخاص تمرینات کششی عضلات گردن را انجام دهند.

مثلا گوش راست را به شانه نزدیک کنند که کششی در عضلات سمت چپ گردن ایجاد می شود و برعکس. تمرین دیگر برای تقویت عضلات گردن این است که فرد به پشت دراز می کشد و سر را به اندازه یک سانتی متر از زمین بلند می کند؛ در این تمرین عضلات جلوی گردن تقویت شده در نتیجه فشار از روی عضلات پشت گردن برداشته می شود.

وی در ادامه به رانندگان توصیه کرد: هر یک ساعت یکبار از ماشین پیاده شده و نرمش انجام دهند.

در ادامه دکتر خوبی در پاسخ به سوال آقای 30 ساله ای که از درد و گرفتگی بین دو کتف در صبح ها شکایت داشت؛ گفت: این درد می تواند یا از اسپاسم عضلات باشد یا از ضعف عضلانی. درد اسپاسم به صورت نقطه ای است و فرد در یک نقطه از عضلات کمربند شانه ای دچار درد می شود که راه درمان آن ماساژ و آب گرم است. اما درد پس از خواب می تواند ناشی از ضعف عضلات کمربند شانه ای باشد که تقویت این عضلات موجب کاهش درد می شود.

همچنین نوع خوابیدن نیز می تواند در بروز این درد موثر باشد. خوابیدن به صورت طاق باز می تواند موجب استراحت این عضلات شود؛ ولی خوابیدن به شکم بدلیل فرم قرارگیری دست ها موجب اسپاسم زیادی در عضلات شانه ای می شود. اگر فرد به پهلو بخوابد؛ دو استخوان کتف از هم دور می شوند که موجب ضعف عضلات می گردد. این ضعف با تمرینات تقویتی بهبود می یابد.

کارشناس برنامه اضافه وزن را یکی از فاکتورهای مهم در بروز دردهای مفصلی دانست و اظهار کرد: برای لاغری به هیچ عنوان نباید از داروهای لاغرکننده استفاده کرد؛ زیرا مصرف این داروها به مراتب عوارض بیشتری از چاقی دارند. بی خطرترین، بهترین و کم هزینه ترین راه برای لاغری، اول ورزش و دوم رعایت ملاحظات تغذیه ای است.ورزش می تواند از نوع هوازی به صورت مداوم و متناوب باشد.

وی تاکید کرد که ورزش باید با لذت همراه باشد تا تداوم یابد. در خصوص رژیم غذایی نیز همین امر تداوم صادق است.

برنامه باشگاه تندرستی، تولید گروه علوم ورزشی، به تهیه کنندگی فتانه سوزنده، کارشناسی دکتر مهدی خوبی و اجرای زهرا محمودوند؛ با رویکرد ارائه راهکارهای سلامت محور ورزشی، ساعت 14:30 روزهای زوج به مدت 30 دقیقه ، تقدیم به شنوندگان رادیو ورزش می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها