اگر رسانه‌ها را رکن چهارم دموکراسی بدانیم جای شکی باقی نمی‌ماند که جذاب‌ترین وفراگیرترین رسانه جمعی یعنی تلویزیون می‌تواند بیشترین نقش را در تحقق مردم‌سالاری داشته باشد. تلویزیون و با کمی فاصله از آن رادیو به عنوان دو رسانه سنتی همچنان در فضای رسانه‌ای دنیا حرف اول را در تاثیرگذاری می‌زنند و البته در کاهش یا افزایش مشارکت سیاسی و اجتماعی ملت‌ها موثرند.
کد خبر: ۸۸۵۹۳۵
رسانه ملی سهیم در نتیجه انتخابات

در اهمیت این دو رسانه فراگیر همین بس که دولت‌ ها هنوز نتوانسته‌اند از مالکیت صددرصدی خود بر آنها چشم بپوشند و در تمام کشورها رسانه‌ های جمعی دولتی به مدد بودجه‌ های دولتی، تاثیرگذارترین محسوب می‌شوند.

عرصه دیگری که می تواند اهمیت دو رسانه تصویری و شنیداری را ثابت کند، زمانی است که ضرورت مشارکت جمعی درامری احساس می‌شود و انتخابات بهترین نمود تاثیر این دو رسانه است.

هرچند این روزها گفته می‌شود که انحصار رسانه‌های جریان اصلی یعنی رادیو و تلویزیون با توسعه شبکه‌ های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مجازی مانند تلگرام درحال کم رنگ‌شدن است اما در کشورما به چند دلیل هنوز تلویزیون و رادیو قابل مقایسه با رسانه‌های مجازی نیست.

مشارکت 62 درصدی مردم در انتخابات اخیر به نوعی نشانه تمایل آنها برای تعیین سرنوشت شان بود، این میزان مشارکت را می‌توان به ارتقای آگاهی سیاسی آنها در مقایسه با ملت های منطقه نسبت داد. در این میان آنچه داعیه دار ارتقای این آگاهی است، رسانه‌هایی عنوان شده است که بیشترین ساعات را به آموزش سیاسی مردم وتشویق آنان برای مشارکت اختصاص داده اند.

رسانه ملی یعنی رادیو و تلویزیون با جذابیت‌های خاص خود هنوز در کشورما فراگیرترین رسانه‌ها محسوب می‌شوند که سه رویکرد تهییجی، تبلیغی و تبیینی را برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات اخیر، محور برنامه‌های خود قرار دادند.

تولید برنامه‌های گفت وگو محور و ترکیبی و حتی برگزاری چند برنامه به شکل مناظره میان صاحبان دیدگاه‌های سیاسی مختلف، از عملکردهای تاثیر‌گذار صداوسیما بود.

هرچند دراین مدت برخی با بی‌انصافی بیشترین وتندترین انتقادها را نصیب رسانه ملی کردند ولی نمی‌توان از کارکرد موثر رسانه ملی غافل ماند، با توجه به قوت فرهنگ شفاهی درکشورما نسبت به فرهنگ مکتوب وضریب محدود نفوذ اینترنت، هنوز تلویزیون و رادیو در جهت‌دهی به فرهنگ عمومی ازجمله رشد آگاهی سیاسی ملت تاثیرگذار است بنابراین نتیجه انتخابات مجلس شورای اسلامی وخبرگان را می‌توان ثمره برنامه‌های تولیدی این دو رسانه عنوان کرد.

رسانه ملی درآینده‌ای نه چندان دور باهدف افزایش این آگاهی‌ها،به شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نیز نفوذ خواهد کرد و زمانی این تاثیر دوچندان خواهد شد که دامنه نفوذ رسانه‌های سنتی به عرصه مجازی نیز اشاعه یابد و ابزارها ورسانه‌های مجازی ابزاری در خدمت رسانه‌های تصویری و شنیداری باشد، نه رقیب آن.

کتایون مصری - روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها