شبکه نسیم با تهیه و تولید مسابقه «هوش برتر» سراغ شناسایی و معرفی افرادی می‌رود که علاوه بر داشتن هوش بالا، از قدرت جسمانی خوبی هم برخوردارند.
کد خبر: ۸۸۵۵۸۹
چالش ذهن و بدن در مسابقه «هوش برتر»

پیمان پورمقیمی، تهیه‌کننده و یکی از دو کارگردان مسابقه هوش برتر که بعد از ایام نوروز آماده پخش می‌شود، در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم درباره این مسابقه گفت: همان‌طور که از اسم این برنامه پیداست، این مسابقه بر پایه و اساس هوش و اطلاعات عمومی ساخته خواهد شد، منتها ما رویکرد قدرت جسمانی را هم به آن اضافه کردیم.

وی افزود: تمام مسابقات تلویزیونی دنیا بر پایه و اساس سه نوع قدرت بدنی، سرگرمی یا علمی استوار است که از بین این سه گرایش در ایران ما بیشتر شاهد ساخت مسابقات علمی بوده‌ایم که مبتنی بر سوال و جواب است. در هوش برتر سعی کرده‌ایم این ساختار یکنواخت را بشکنیم و سعی کنیم تلفیقی داشته باشیم از مسابقات مختلف که بیننده تلویزیونی خسته نشود.

پورمقیمی ادامه داد: ما پنج مرحله برای این مسابقه تعریف کرده‌ایم که هر فرد باید خود را در این مراحل بیازماید؛ مرحله اول بخش دیداری است که شرکت‌کننده باید براساس چیزی که می‌بیند و به او نشان داده می‌شود، تجزیه و تحلیل کند و پاسخ گوید. بخش دوم بررسی هوش شنیداری شرکت‌کننده‌هاست که از طریق هدفن یک‌سری آیتم برای او پخش می‌شود و از او پاسخ می‌خواهیم. هوش عملی که ساخت یک‌سری پازل‌ها و سازه‌های فلکسی در آن گنجانده شده، بخش سوم مسابقه هوش برتر است. در بخش بعدی که هوش تخصصی نام دارد 9 گرایش شامل ادبیات، تاریخ، هنر، ورزش، جغرافیا، معارف، دفاع مقدس، اطلاعات عمومی و گردشگری را داریم که خود شرکت‌کننده از بین آنها یکی را انتخاب می‌کند و در آن گرایش از او سوالاتی می‌شود.

هوش اطلاعات عمومی و سرعت عکس‌العمل را نیز داریم که این بخش، مهم‌ترین قسمت برنامه ماست که در آن از کسانی که قدرت ذهنی خوبی دارند، می‌خواهیم قدرت و توانایی خود در آمادگی جسمی را نیز بسنجند که این بخش مسابقه هوش برتر را از آنچه در دنیا هست متفاوت کرده و می‌کند.

وی با بیان این جمله که در مسابقه هوش برتر به دنبال به چالش کشیدن حواس پنجگانه انسان هستیم، اذعان کرد: در این مسابقه بعد از هر سه برنامه‌ای که ضبط می‌کنیم، کلا تم برنامه و سوالات را عوض می‌کنیم تا مسابقه شکل جدیدی به خود بگیرد.

کارگردان مسابقه نشان برتر که از شبکه دو پخش شد، ایده اصلی هوش برتر را مسابقه مردان آهنین دانست و گفت:‌ ساختار هوش برتر را از مردان آهنین ایده گرفتیم که معمولا در مراحل اولیه کسی مردان آهنین را نمی‌شناخت ولی کسانی که بالاتر می‌آیند بین مردم شناخته می‌شوند. قصد داریم همین کار را با آدم‌های باهوش انجام دهیم و طوری برنامه‌ریزی کنیم که این افراد هم در جامعه شناخته شوند. 128 نفر وارد مسابقه می‌شوند که در چهار گروه 32 نفره در مسابقه حضور می‌یابند که از هر برنامه دو نفر صعود کرده و این چرخه در 63 برنامه ادامه می‌یابد. نفر اول مسابقه 50 میلیون، نفر دوم 15 میلیون و نفر سوم هشت میلیون جایزه دریافت خواهند کرد.

وی افزود:‌ ما نمونه سوالات و نمونه مراحل عملی را روی سایت مسابقه خواهیم گذاشت تا شرکت‌کنندگان از آنها استفاده کنند و برای مسابقه آماده شوند.

پورمقیمی در پاسخ به این پرسش که آیا مسابقه هوش برتر مشابه خارجی نیز دارد، گفت: تمام مسابقات تلویزیونی از روی هم ایده می‌گیرند ولی مشابه هم نیستند. یک مسابقه از یکی از شبکه‌های تلویزیونی انگلیسی تا سال 2010 پخش می‌شد که هم هوش و هم قدرت بدنی افراد را می‌سنجید ولی هوش برتر برای تمام ببینده‌ها تازه و جدید خواهد بود.

وی درباره لوکیشن ساخت این مسابقه توضیح داد: فعلا لوکیشن ما در بوستان ولایت است که متاسفانه یک‌سری مشکلات جزئی در رابطه با این مکان داریم که اگر این مشکلات رفع شود قطعا تولید این برنامه در همین لوکیشن خواهد شد.

پورمقیمی گفت: در راه ساخت این مسابقه از دانشگاه‌ها، بنیاد ملی نخبگان و فدراسیون مخترعین کشور کمک گرفتیم که آنها یک‌سری افراد را به ما معرفی کردند که تست‌های اولیه از آنها گرفته خواهد داشت. همچنین از بیش از 4000 نفر تست‌های الکترونیکی می‌گیریم که از بین آنها هم 600 نفر انتخاب خواهد شد تا همه را برای یک تست و آزمون حضوری آماده کنیم که در نهایت به همان آدم‌های موردنظرمان برسیم.

مجید احمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
H
-
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
۰
۰
خوب بود
ساعت پخش؟؟؟

نیازمندی ها