شبکه‌های رادیویی به عنوان رکن فرهنگ‌سازی از چندی پیش پخش برنامه‌های انتخاباتی را با رویکرد تحلیلی، تبیینی و تهییجی آغاز کردند و برای هفتم اسفند هم برنامه‌های متنوعی برای پخش در نظر گرفته‌اند که علاوه بر انعکاس پر شور حضور مردم، در قالب گزارش‌ به نقش آنان در روز انتخابات بپردازند.
کد خبر: ۸۸۳۶۵۴
رادیو روی موج انتخابات

60 گزارشگر در انتخابات

بهنــام احمدپور، مدیر رادیو ایران درباره برنامه‌های انتخاباتی این شبکه به جام‌جم گفت: از دو ماه قبل برنامه‌های رادیو ایران ویژه انتخابات آغاز شد که بخشی از برنامه‌ها تولید معاونت خبر و بخشی دیگر به عهده شبکه بوده است. در برنامه‌های روزانه اعم از سلام ایران، نمودار، ایرانشهر، ورزش، حاشیه، متن و ... به موضوع انتخابات پرداختیم. سرای ما، بحث روز و ... عناوین برنامه‌های تولید شده در معاونت خبر است.

وی ادامه داد: با نزدیک شدن به زمان انتخابات تعداد برنامه‌های انتخاباتی هم افزایش یافته است و با بهره بردن از قالب‌های مختلف همچون نمایش، گفت‌وگو، مستند و ... در کنار دعوت مردم در روز حماسه‌ساز، آنها را با روش‌های انتخاب صحیح آشنا کردیم.

هفتم اسفند برنامه «روز انتخاب» از ساعت هشت صبح تا پایان ساعت انتخابات برنامه خواهد داشت و چهار گروه برنامه‌ساز برای این کار تشکیل شده است. هر گروه سه تا سه و نیم برنامه خواهد داشت. یک گروه برنامه‌ساز هم در مسجد نازی‌آباد حضور دارد و گزارش لحظه به لحظه از حضور مردم در پای صندوق‌های رای خواهد داد.

مدیر رادیو ایران با اشاره به 60 گزارشگر رادیو ایران در اقصی نقاط ایران توضیح داد: با توجه به سراسری بودن این شبکه رادیویی، گزارشگران مختلف از سراسر ایران را در نظر گرفته‌ایم تا گزارش‌های متنوعی از سراسر ایران داشته باشیم.

متولد ایران

عـلی ســیفی، مدیر رادیو جوان با اشاره به این‌که از ابتدای مهرماه ویژه برنامه‌های انتخاباتی رادیو جوان آغاز شده، توضیح داد: پخش برنامه‌ «فوق‌العاده» از مهر ماه آغاز شد. در این برنامه به افراد تاثیرگذار که با انتخاب‌های صحیح مسیر تاریخ را تغییر دادند، پرداخته ‌می‌شود. این برنامه به مردم آموزش می‌دهد که چگونه انتخاب صحیح داشته باشند. برنامه «از جنس ملت» هم بدون قضاوت کردن، انتخابات کشورهای دیگر را بررسی می‌کند. پخش این برنامه همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: برنامه روز انتخابات هم با عنوان «متولد ایران» از هفت صبح شروع می‌شود و تا پایان ساعت انتخابات ادامه دارد. این برنامه شامل سه بخش از 7 صبح تا 12، 13 تا 18 و 19 تا پایان ساعت انتخابات است. البته برنامه‌های اذانگاهی در جدول پخش قرار دارد و پخش می‌شود. تلاش می‌کنیم گزارشگران شبکه گزارش‌های متنوعی از وزارت کشور و شورای نگهبان داشته باشند. همچنین از شهرهای مختلف هم گزارش‌های شنیدنی برای شنوندگان خواهیم داشت. ارائه آمار آرا و تحلیل‌های کارشناسان از انتخابات بخش‌های مختلف برنامه متولد ایران را تشکیل می‌دهد.

نقشی برای وطنم

صادق رحمانیان، مدیر رادیو فرهنگ درباره برنامه‌ این شبکه در هفتم اسفند ماه گفت: برنامه «نقشی برای وطنم» هفتم اسفند ماه از ساعت 8 و 30 دقیقه تا 10 و 30 دقیقه و از ساعت 19 و 30 دقیقه تا 21 و 30 دقیقه پخش خواهد شد. همچنین در فواصل پخش این برنامه گزارش‌های مردمی از شورای نگهبان و وزارت کشور پخش می‌کنیم. در مجموع رادیو فرهنگ برای این روز پنج ساعت برنامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در این برنامه علاوه بر انعکاس حضور پر شور مردم در پای صندوق‌های رای، کارشناسان هم به صورت حضوری و تلفنی درباره انتخابات صحبت خواهند کرد. یکی از بخش‌های برنامه با نام گفتار است که به انتخابات و نقش مردم در 37 سال گذشته اختصاص دارد. همچنین در قالب آنونس هم کلام امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری را پخش می‌کنیم. در مجموع رویکرد ما تهییجی، تبیینی و تحلیلی است. ضمن این‌که گزارش‌هایی هم از شهرهای مختلف پخش خواهیم کرد. در ایام انتخابات هم برنامه ضرباهنگ قانون را پخش می‌کنیم که اداره کل تحلیل خبر تهیه کرده است. همچنین در این مدت برنامه‌های روتین همچون کوبه، صبح به وقت فرهنگ و اشاره هم به موضوعات انتخابات می‌پردازند.

جریان‌سازی‌های سیاسی

رضا کوچک‌زاده، مدیر رادیو گفت‌وگو گفت: «فصل انتخابات» یکی از فضاهای اصلی نقش‌آفرینی رسانه‌های عمومی همواره مورد توجه خاص بوده است. در این میان «رسانه ملی» به عنوان مهم‌ترین رکن فرهنگ‌سازی و جامعه‌پذیری سیاسی، بیش از هر رسانه دیگر به آن توجه داشته و سعی می‌کند در چارچوب ماموریت خود، به امر مهم و حیاتی انتخابات بپردازد. همین امر نیز رسانه ملی را عملا به بازیگری ممتاز در شکل‌گیری اراده ملی برای تحقق آمال ملت و حاکمیت تبدیل کرده و پویایی و نشاط ملی را به همراه خواهد داشت.

این مدیر عنوان کرد: رادیو گفت‌وگو بیش و پیش از رسانه‌های دیگر موضوع انتخابات را در دستور کار خود قرار داده و همگام با نخبگان و احزاب سیاسی به این عرصه مهم نقش‌آفزینی ملی توجه دارد و تمام ظرفیت‌های خود را در خدمت این مهم قرار می‌دهد به نحوی که از آغاز امسال با رصد همزمان فضای داخلی و خارجی به جریان‌سازی‌های سیاسی توجه کرده و آنها را در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی و امام (ره) به عنوان «گفتمان معیار» تحلیل و نقد کرده و بسترهای شکل‌گیری یک «انتخابات طراز» را پیگیری می‌کند.

کوچک‌زاده اشاره کرد: برخلاف کشورهای غربی که انتخابات اساسا ماهیت صرفا نخبگانی داشته و مردم کنشگران تبعی آن هستند، در جمهوری اسلامی ایران با توجه به جوهره ارزشی و دینی جمهوریت، مردم با درک عمیقی از نقش مستقل خود در استقرار، حفظ و اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی به نقش آفرینی خاصی پرداخته و در یک برانگیختگی عاطفی و جهش موقعیتی در تعامل و گفت‌وگو با نخبگان عرصه عمومی عملا به کنشگران راهبردی تبدیل می‌شوند و همین امر هم سبب شده تا امپراتوری رسانه‌ای نظام سلطه در یک هجمه سنگین، به دنبال مدیریت افکار عمومی از طریق مخدوش کردن نظام انگیزشی و دستگاه ادراکی آنهاست. لذا در این فضای خاص، بی‌تردید رسالت رادیو گفت‌وگو در آگاهی بخشی و تعمیق بینش سیاسی بیش از گذشته بوده و همه ظرفیت‌های خود را با هدف حضور تاریخ‌ساز ملت ایران در پیچ تاریخی آفرینش تمدن نوین اسلامی و مدیریت جهانی سازماندهی کرده است.

وی گفت: به تحقیق در این مسیر مفاهیم بنیادینی همچون «مشارکت گسترده و حداکثری»، «رقابت سیاسی و تعامل سازنده و مثبت»، «اعتمادسازی و ارتقای سطح همدلی و همزبانی»، «آزاد و رقابتی بودن فضای سیاسی»، «انتخابات به مثابه نماد مردم سالاری دینی»، «انتخاب اصلح»، «امیدآفرینی»، «اقتدارآفرینی و فرصت‌سازی»، «تحکیم امنیت پایدار» و «گفتمان پیشرفت» ستارگان راهنما و نقشه راه عرصه پیام رسانی و نقش آفرینی رادیو گفت‌وگوست و هرگونه مواجهه گفتمانی در راستای بازآفرینی تصویر یکپارچه از «اراده ملی» برای ساختن «فردای روشن» ملت بزرگ ایران صورت بندی شده است.

«خیابان ملت» در رادیو تهران

«خیابان ملت»، ویژه برنامه 7 اسفند شبکه رادیویی تهران است که در این روز از ساعت 7 صبح تا 24 با چهار گروه برنامه‌ساز از رادیو تهران روی آنتن می‌رود.

همچنین برنامه‌سازان با حضور در مسجد لرزاده همراه با رای‌دهندگان و مسئولان که پای صندوق‌های رای حضور پیدا می‌کنند، لحظات ثبت رای و شور و نشاط مردمی را منعکس می‌کنند. یک گروه از گزارشگران مستقر در وزارت کشور نیز در دو نوبت صبحگاهی و عصرگاهی اطلاعیه و بخشنامه‌های وزارت کشور را به سمع شنوندگان می‌رسانند.

گروهی از گزارشگران رادیو تهران نیز با حضور در سطح مناطق شهر تهران در طول روز گزارش‌هایی را از رادیو تهران ارائه می‌کنند. ارتباط با شورای اجرایی انتخابات و شورای نظارت بر چگونگی و روند برگزاری و انعکاس فعالیت‌های انتخاباتی در شهرستان‌ها از دیگر بخش‌های برنامه خیابان ملت از رادیو تهران است. فاطمه نصرآبادی، امین قاضی، سعید بارانی، سودابه آقاجانیان و علی اکبری گویندگان این برنامه هستند.

فاطمه عودباشی - رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها