اقدامات برای اطلاع‌رسانی و همراهی با انتخابات از چندی پیش آغاز شده و از هفته گذشته، رسانه ملی میزبان نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان برای افزایش مشارکت عمومی است.
کد خبر: ۸۸۳۲۳۳
اطلاع‌رسانی در زمستان داغ انتخابات

شرایط موجود، تنوع آرا و دیدگاه‌ها و اهمیت انتخابات از هر نوعی، این ضرورت را مطرح می‌کند که رسانه ملی همه ابعاد را مدنظر داشته باشد و زمینه‌ای فراهم کند تا مردم نه فقط به عنوان یک وظیفه بلکه بر مبنای تحلیل درست شرایط و درک ضرورت‌ انتخابات در آن مشارکت کنند.

ضرورت قدرت تحلیل

برنامه‌های انتخاباتی صدا و سیما در قالب‌های متنوع تولید می‌شود و زوایای مختلفی را در بر می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به گفت‌وگو برای تضارب آرا، اطلاع‌رسانی مرحله به مرحله برگزاری انتخابات از زمان ثبت‌نام نامزدها تا آخرین مرحله شمارش آرا و آشنا کردن مخاطب با نحوه مشارکت در انتخابات را نام برد.

در روند اطلاع‌رسانی به مخاطب، گاهی از شیوه‌های آموزشی مانند موشن گرافیک نیز استفاده و شکل انتخابات و ساختار آن نیز به مخاطب معرفی شده است. نحوه مشارکت، مدارک لازم و شیوه مشارکت رای‌اولی‌‌ها نیز در برنامه‌های انتخاباتی سهم دارند و به همه جزئیات توجه می‌شود، اما کمتر فرصتی فراهم می‌شود که مخاطب بتواند اوضاع و شرایط روز را تحلیل کند و براساس آن دست به انتخاب بزند.

جامعه امروز ایران در مقایسه با دهه‌های پیش، رشد قابل توجهی داشته و بخصوص رشد میانگین دانش و سواد عمومی جامعه بسیار قابل توجه بوده است. جامعه امروز ایران همان قدر که به شور و نشاط برای مشارکت در انتخابات نیاز دارد، نیازمند دانش و اطلاعاتی است که بتواند ضرورت حضور در انتخابات را درک کند و دست به انتخاب بزند.

شرکت‌کنندگان بالقوه در انتخابات با استفاده از دانش و اطلاعات شخصی و دیدگاه‌هایی که می‌تواند جامع نباشد دست به انتخاب می‌زنند. طبیعی است مشارکت چنین جامعه‌ای در انتخابات زمانی می‌تواند موثر باشد و به انتخاب فرد یا افراد اصلح منجر شود که دانش عمومی آنها با نگاه کلان و همه‌جانبه به مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی روز جامعه پیوند بخورد. دقیقا همینجاست که صدا و سیما به عنوان رسانه ملی می‌تواند زمینه‌ای برای تضارب آرا فراهم کند و با تشریح ارتباط بین انتخابات با مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و شرایط روز کشور، امکان و توان بررسی و تحلیل را برای شرکت‌کنندگان بالقوه در انتخابات فراهم کند.

مشارکت مشاوران

قدرت تحلیل مسائل و آگاهی، نیازمند دسترسی به دانش عمیق در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است که جز با پژوهش و مطالعات عمیق به دست نمی‌آید و نمی‌توان از تک‌تک مردم توقع داشت در تمامی این حوزه‌ها صاحب‌نظر باشند. اینجاست که نقش مشاوران و صاحب‌نظران مشخص می‌شود و لازم است آنها از طریق رسانه ملی وارد عرصه شوند.

حضور صاحب‌نظران، اندیشمند، استادان دانشگاه و نظریه‌پردازان در تلویزیون می‌تواند کاملا فراتر از جانب‌گیری‌های سیاسی و صرفا به منظور تشریح و تحلیل وضعیت موجود و بررسی ارتباط میان مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تاثیرات متقابل آنها بر یکدیگر صورت بگیرد. چنین رویکردی می‌تواند مخاطب آگاه را به مخاطب دارای قدرت تحلیل ارتقا بدهد و از او یک فعال سیاسی اجتماعی بسازد که انتخابش کمتر تحت تاثیر شور و هیجان است.

پیدا کردن صاحب‌نظران و متخصصانی که فارغ از علقه‌های سیاسی بتوانند شرایط موجود را به صورت کاملا علمی تشریح کنند، شاید چندان ساده نباشد، اما نشدنی هم نیست. کارشناسان و نظریه‌پردازان حوزه‌های متنوع می‌توانند با دیدگاه‌های مختلف سیاسی کنار هم قرار بگیرند به نفع کشور و مصالح آن، صرفا به ارتقای درک و تحلیل جامعه فکر کنند.

الف. دیوسالار

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها