شبکه 4 برنامه شبانه تازه‌ای را تدارک دیده است

«چشم شب روشن»؛ پرسه‌ای شبانه در فرهنگ و هنر

پروانه طهماسبی، تهیه‌کننده رادیو :

«آب و تاب» با صالح علا جایزه گرفت

پروانه طهماسبی، از سال 72 با سردبیری کار خود را در رادیو تهران شروع کرده است و از سال 76 هم تهیه‌کنندگی برنامه‌های اجتماعی، فرهنگی و هنری و... را بر عهده داشته است.
کد خبر: ۸۷۹۵۰۱
«آب و تاب» با صالح علا جایزه گرفت

به گزارش جام جم سیما،«آب و تاب» عنوان برنامه رادیویی به تهیه‌کنندگی وی است که در جشنواره abu موفق به کسب جایزه شده است. به این بهانه با وی گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

بتازگی برنامه آب و تاب شما موفق به کسب دیپلم افتخار در مسابقه 2015 ABU شده است، درباره جشنواره بیشتر توضیح می‌دهید؟

این جشنواره از معتبرترین جشنواره‌های رادیویی و تلویزیونی است که هرساله میان تولیدات رادیویی و تلویزیونی رسانه‌های عضو ABU از آسیا و اقیانوسیه برگزار و جوایز برگزیدگان همزمان با مجمع عمومی اهدا می‌شود.

در مجموع چند اثر در این جشنواره شرکت کرده بودند؟

در مجموع 250 اثر شامل 154 برنامه تلویزیونی و 92 برنامه رادیویی در این جشنواره شرکت داشتند.

تعداد 3 اثر از تولیدات صدا و سیما موفق به کسب افتخار در مسابقه 2015 ABU PRIZES شد و مراسم اعلام نتایج و اهدای جوایز آبان در پنجاه و دومین مجمع عمومی اتحادیه رادیو تلویزیونی آسیا و اقیانوسیه در استانبول انجام شد که در این میان برنامه آب و تاب تنها برنامه رادیویی معاونت صدا بود که در این مسابقه به فینال جشنواره راه یافت و دیپلم افتخار را از آن خود کرد.

البته چند روز گذشته لوح تقدیر به معاونت امور بین‌الملل سازمان صدا و سیما فرستاده شده بود که در مراسمی ضمن تشکر از برگزیدگان، جوایز به برندگان اهدا شد.

به نظر خودتان مهم‌ترین دلیل موفقیت این برنامه آن هم در جشنواره خارجی چه بوده است؟

در ابتدا باید بگویم در Abu از اجرای محمد صالح‌علا در برنامه آب و تاب بخش شخصیت محور جشنواره تقدیر شد.

برنامه آب و تاب برنامه‌ای است گفت‌وگومحور با حضور هنرمندانی از حوزه سینما که جمعه‌ها ساعت 21 تا 22 و 30 دقیقه پخش می‌شود.

به نظر من در این برنامه حضور استاد صالح‌علا و شیوه خاص و تخصصی گفت‌وگوی او سبب موفقیت این برنامه شده است.

اجرای آقای صالح‌علا چه ویژگی‌هایی دارد؟

صالح‌علا بیش از هشت سال است که به طور پیوسته در برنامه آب و تاب شبکه رادیویی تهران با مهمانان برنامه گفت‌وگو می‌کنند.

ویژگی صالح‌علا در گفت‌وگو، به دلیل دایره کلامی گسترده و دانش بسیار در حوزه‌های فرهنگ، هنر و ادب و ادب رسانه‌ای منحصر‌به‌فرد است و همین ویژگی ایشان موجب موفقیت این برنامه شده است و بنده افتخار همکاری با ایشان را دارم.

از نگاه شما عمده ویژگی‌های برنامه شما در چه چیزهایی است؟

این برنامه تلاش می‌کند لحظاتی برای اوقات فراغت شنونده‌ها با رویکرد آگاهی‌بخشی و آگاهی‌رسانی با محوریت سینمایی فراهم کند.

در آب و تاب با عوامل فیلم‌های سینمایی اعم از کارگردانان، تهیه‌کنندگان، فیلمنامه‌نویسان و برخی اوقات نیز با بازیگران گفت‌وگو می‌شود.

یکی از برنامه‌های دیگر شما که تهیه آن را بر عهده دارید، برنامه «به همین راحتی» است که با تشکیل کمپین رادیویی شکل گرفت، ایده و طرح راه‌اندازی کمپین رادیویی که برای اولین بار اتفاق افتاد چیست؟

برنامه به همین راحتی از برنامه‌های تعاملی شبکه رادیویی تهران است که با توجه به رویکرد جدید رادیو تهران درخصوص تعامل با مخاطب تدارک‌دیده شده است.

قرار است هر روز کمپینی تشکیل و رادیو به این ترتیب وارد فعالیت‌های اجتماعی شود که بخشی از این کمپین‌ها به محیط‌زیست اختصاص دارد.

کمپینی ایجاد کردیم به نام «تهرونی‌های مهربون» که شامل پنج زیرشاخه محیط‌زیست، سلامت، رفتار شهروندی، فرهنگ و اقتصاد است. مخاطبان از طریق شماره پیامک برنامه می‌توانند عضو این کمپین شوند و ارتباط‌شان را با برنامه برقرار کنند.

این کمپین از برنامه‌های سرگرم‌کننده است که با هدف اطلاع‌رسانی و مشارکت شنوندگان از شنبه تا چهارشنبه ساعت 9 تا 10 و 30 دقیقه از رادیو تهران پخش خواهد شد.

شرایط عضویت مخاطبان در این کمپین رادیویی چیست؟

ما در این کمپین رادیویی عضو می‌گیریم. مخاطبان از طریق پیامک، تلفن و نامه با ما ارتباط برقرار می‌کنند و ما مشخصات آنها را ثبت می‌کنیم.

تنها شرایط عضویت در این کمپین هم انجام یک رفتار خوب است. کسانی که کتاب به کتابخانه هدیه می‌دهند، کسانی که لوازم غیرضروری نمی‌خرند، کسانی که آب را هدر نمی‌دهند و... می‌توانند به کمپین ما بپیوندند.

این نخستین برنامه رادیویی است که با تشکیل کمپین‌هایی تلاش می‌کند تا فعالیت‌های نیکوکاری و خیرخواهانه را در جامعه ترویج دهد.

یکی از کارکردهای این کمپین این است که مردم در فعالیت‌های اجتماعی حضور فعالی داشته باشند.

چه هدفی برای راه‌اندازی این کمپین دارید؟

هدف اصلی ما در این برنامه و راه‌اندازی کمپین رادیویی، مهربان بودن و راحت‌تر زندگی کردن است به عبارتی تشویق مردم به مهربانی و ساده زیستی است.

وظیفه ما بسترسازی رسانه‌ای برای مشارکت حداکثری مردم تهران در فعالیت‌های اجتماعی است، طبیعی است که چنین کمپینی اثر لحظه‌ای ندارد، بلکه در درازمدت تاثیر خود را روی جامعه می‌گذارد.

به نظر شما برنامه‌هایی که چند سال تداوم پیدا می‌کنند، دچار آسیب تکرار می‌شوند؟ منظورم این است که آیا برنامه‌ها بعد از مدتی به تکرار می‌افتند؟ آیا تغییر دوره‌ای در جدول پخش برنامه‌ها شیوه مناسبی است؟

تدوام موفقیت‌آمیز برنامه بستگی به ظرفیت محتوایی و فرمی برنامه دارد. تا آنجایی که یادم می‌آید برنامه «علم و زندگی» در شبکه سراسری، برنامه «تهران در شب» و برنامه «صبح تهران» در شبکه رادیویی تهران از برنامه‌هایی هستند که سال‌ها از رادیو پخش شدند و تکراری هم نشده‌اند.

من خودم از مشتریان پروپاقرص برنامه علم و زندگی بودم و هیچ وقت راضی به تمام شدن و بستن آن نبودم.

یا برنامه «صبح تهران» که بیشتر مردم به این باور هستند و اعتقاد دارند با این برنامه می‌شود صدای خودشان را به گوش مسئولان برسانند، این برنامه برای شنوندگان تا زمانی که کارشناس به سوالات پاسخ می‌داد، تاریخ انقضا نداشت... هرچند بعدها رویکرد برنامه تغییر کرد و امیدبخش شد.

اما نظرم در مورد برخی از برنامه‌ها این‌گونه است، بعضی برنامه‌ها هم از لحاظ محتوی و هم از جهت فرم تاریخ مصرف دارند.

به کدام یک از برنامه‌هایی که تهیه آن را بر عهده داشتید، علاقه‌مند هستید؟ چه عاملی باعث توجه شما به این برنامه‌ها بوده است؟

برنامه‌های بسیاری در این 22 سال تهیه کرده‌ام و هر کدام از آنها را به دلیلی دوست داشتم. برنامه برای برنامه‌ساز حکم فرزند دارد و اگر تهیه‌کننده به برنامه علاقه نداشته باشد، مطمئنا شنونده هم او را دوست نخواهد داشت.

برنامه‌های «روستای ما»، «اینجا تهران است»، «خانه ما» و از برنامه‌های در حال پخش برنامه «آب و تاب» و «به همین راحتی» از برنامه‌هایی هستند که بیشتر برایشان زحمت کشیده‌ام.

نسل جدید تهیه‌کنندگان ما چگونه هستند و چه خصوصیاتی دارند؟

نسل جدید تهیه‌کنندگان ما خیلی خوب هستند، پرانرژی و مسلط به استفاده از فنون و نرم‌افزارهای جدید که سرعت برنامه‌سازی را در آنها بالا می‌برد.

ولی چیزی که به نظر من حقیر می‌رسد، توجه بیشتر به پیدا کردن سوژه‌های نو و پرداخت‌های خوب و مناسب سوژه و ایده است که از آنها تهیه‌کننده‌های بهتری می‌سازد.

چه توصیه‌ای به برنامه‌سازان جوان دارید؟

اما توصیه من به برنامه‌سازان جوان این است که بدانند چرا این شغل را انتخاب کرده‌اند و چرا اینجا هستند و قرار است چه کار کنند.

علاقه در کار تا چه حدودی می‌تواند در موفقیت افراد تاثیرگذار باشد؟ به نظر شما رمز و رازهای موفقیت یک رادیویی چیست؟

جوانان باید به این باور برسند که باید به کارشان عشق بورزند و برایش زحمت بکشند. به نظرم اینها رمز موفقیت هر رادیویی است.

به نظر شما چه شاخصه‌هایی سبب موفقیت یک برنامه رادیویی می‌شود؟

از شاخصه‌های موفقیت برنامه‌های رادیویی، می‌توان به دارا بودن هدف مشخص و محدود، ایده جذاب و پرداخت موثر و منطبق با ایده و سلیقه مخاطب اشاره کرد.

مریم کریمی

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها