به بهانه بازپخش انیمیشن «هایدی» از شبکه پویا

دختـری از آلپ

یکی از رمان‌های معروف کودکان که فیلم‌ها و سریال‌های زیادی از آن ساخته شده داستان هایدی نوشته یوهانا اسپری است که اولین بار سال 1881 به چاپ رسید.
کد خبر: ۸۷۷۳۱۵
دختـری از آلپ

به گزارش جام جم سیما،این داستان پر احساس درباره ماجراهای دختر بچه یتیمی به نام هایدی است که با پدربزرگش در کوهستان آلپ در سوئیس زندگی می‌کند و کمی بعد خاله‌اش او را به فرانکفورت می‌برد تا همدم دختر ثروتمند بیمار و فلجی به نام کلارا باشد و با روحیه خوب و شادابش امید به زندگی را در درون کلارا بیدار کند.

رمان هایدی یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌هایی است که تا‌کنون چاپ شده به طوری که از زمان اولین چاپ تا به حال بیش از صد میلیون نسخه از آن به فروش رفته و یکی از مشهور‌‌ترین آثار ادبی کودکان کشور سوئیس به شمار می‌آید.

محبوبیت سریال هایدی تا حدی است که در کشور سوئیس و در ارتفاعات آلپ مکانی به نام هایدی لند وجود دارد که از روی داستان کتاب نامگذاری شده و یک منطقه مهم توریستی در سوئیس است

و هر ساله توریست‌های زیادی از کشور‌های مختلف به آنجا می‌آیند تا دیدن مناظر زیبایی را که در کتاب توصیف شده تجربه کنند. هایدی لند در منطقه «باندنر هرشفت» قرار دارد.

اخیرا شبکه پویا اقدام به بازپخش سریال انیمیشن ژاپنی «هایدی دختری از آلپ» کرده است که این سریال در این سه دهه اخیر بارها از شبکه‌های مختلف سیما پخش شده و هر بار هم توجه تماشاچیان مخاطب خود را جلب کرده است.

در مطلب این شماره قاب کوچک ضمن آشنایی با این سریال که یکی از معروف‌‌ترین اقتباس‌های انیمیشنی است که از این داستان صورت گرفته به معرفی انیمیشن‌های دیگری که از روی این داستان زیبا ساخته شده می‌پردازیم.

هایدی؛ دختری از آلپ (1974)/ ژاپن

شاید بتوان گفت این نسخه مشهورترین نسخه انیمیشنی ساخته شده از این داستان است که در بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکای لاتین و حتی آفریقا دوبله و پخش شده است.

این سریال سال 1974 توسط شرکت «زویو اینترپرایز» (که کمی بعد بخشی از کارکنان آن در قالب شرکت معروف انیمیشن‌سازی نیپون از آن جدا شدند) ساخته شد.

در ساخت این سریال استادان بزرگ انیمه مثل ایزائو تاکاهاتا (کارگردان)، یوئیچی کوتابه (طراح شخصیت و کارگردان انیمیشن)، یوشیوکی تومینو (استوری بورد و فیلمنامه) و استاد بنام انیمه هایائو میازاکی (طراحی صحنه، لی‌اوت و فیلمنامه) همکاری داشته‌اند.

این سریال یکی از کارهایی است که به نام «ورد مستر پیس تیاتر» خوانده شده که به سریال‌های انیمه معروفی که از روی داستان‌های کلاسیک کودکان غربی در فاصله سال‌های 1974-1997 ساخته شده‌اند، گفته می‌شود.

این سریال در 52 قسمت به شیوه انیمیشن دو‌بعدی ساخته شده و سازندگان آن سعی کرده بودند طراحی شخصیت‌ها و فضا‌سازی‌ها تا حد ممکن به توصیفات کتاب نزدیک باشد.

چند سال بعد کمپانی زویو با تدوین کردن بخش‌هایی از این سریال تلویزیونی یک فیلم بلند ساخت که سال 1979 پخش شد.

تاکاهاتا، کارگردان این سریال که در آن زمان به شرکت نیپون پیوسته بود، خاطر نشان کرد در ساخت این نسخه کوتاه شده، نه من ونه میازاکی هیچ دخالتی نداشتیم.

برخلاف محبوبیت بالای این سریال در کشور‌های اروپایی و آسیایی این سریال و فیلم بلند ساخته شده از آن در بازار آمریکا و انگلستان خیلی شناخته شده و بیشتر در شبکه خانگی و در سال‌های اخیر به صورت دی‌وی‌دی موجود است.

سریال هایدی هنوز هم در کشور ژاپن از محبوبیت زیادی برخوردار است و علاقه به این سریال موجب شده هرسال هزاران توریست ژاپنی به دیدن کوه‌های آلپ در سوئیس بروند.

شخصیت‌های اصلی این سریال

هایدی: ابتدای داستان پنج سال دارد و بسیار پرانرژی و شاداب و عاشق حیوانات و طبیعت است.

پدربزرگ: پیرمردی منزوی و بداخلاق است که از مردم دهکده بریده و در کوهستان به‌تنهایی زندگی می‌کند، ولی با آمدن هایدی پر انرژی کم‌کم خوش‌اخلاق می‌شود و با اهالی ارتباط برقرار می‌کند.

پیتر: پسر چوپان دهکده که تنها کسی است به پدربزرگ سر می‌زند او دوست هایدی است و به او خیلی از جاهای کوهستان را نشان می‌دهد. او با مادر و مادر‌بزرگ کورش در دهکده زندگی می‌کند.

کلارا: دختر بیمار و ثروتمندی که با یک پرستار سختگیر در فرانکفورت زندگی می‌کند. پدرش از خاله هایدی خواسته تا همدمی برای دختر‌ش پیدا کند که این کار موجب دوستی او با هایدی می‌شود.

فیلم سینمایی «آوای هایدی» (1982)/ آمریکا

این فیلم یک انیمیشن بلند سینمایی و موزیکال محصول شرکت هانا ـ باربارا است که کارگردانی آن را رابرت تیلور برعهده داشته است. این کار 94 دقیقه‌ای به شیوه انیمیشن دو‌بعدی ساخته شده و یکی از
سه فیلم بلندی است که کمپانی هانا ـ باربارا ساخته است‌. این فیلم توسط شرکت پارامونت پیکچرز در سینماهای آمریکای شمالی اکران شد و در حال حاضر حقوق آن متعلق به شرکت برادران وارنر است.

این کار در سال‌های 1985 و 1988 به صورت وی‌اچ‌اس به بازار آمد و سال 2012 نیز نسخه دی‌وی‌دی آن توسط شرکت برادران وارنر به شبکه محصولات تصویری خانگی عرضه شد.

فیلم ویدئویی هایدی (1995)/ ژاپن و آمریکا

این فیلم 49 دقیقه‌ای نیمه بلند هایدی از ابتدا برای شبکه ویدئو‌های خانگی ساخته شد و محصول مشترک ژاپن و آمریکاست که توشیوکی هیروما و تاکاشی کارگردانی آن را بر عهده داشتند.

کمپانی سازنده این فیلم «جت لگ پروداکشنز» بوده و سال 2002 به صورت دی‌وی‌دی نیز ارائه شده است.

فیلم هایدی (2005)/ کار مشترک اروپایی

این انیمیشن 80 دقیقه‌ای محصول مشترک انگلستان، آلمان و کانادا است که به شیوه انیمیشن دوبعدی با بودجه‌ای معادل 4.5 میلیون دلار ساخته شده است.

کارگردانان این کار آلبرت هانان کامینسکی و آلن سیمپسون بوده‌اند. این کار در انگلستان به صورت مستقیم روی دی‌وی‌دی عرضه شد، ولی در کشور‌های همسایه اروپایی آن در سینماها نمایش داده شد.

نسخه باز‌سازی شده سریال (1974)

سال 2014 یک کمپانی انیمیشن‌سازی فرانسوی به نام استودیو100 یک بازسازیCGI از این سریال ژاپنی 1974 انجام داد و تعداد قسمت‌های آن را از 52 به 39 کاهش داد و تغییرات اندکی در داستان آن به وجود آورد که فضای داستان را شاد‌تر کند.

مثلا در این نسخه خاله هایدی او را در خانه کلارا ترک نمی‌کند، بلکه همان‌جا مشغول به کار می‌شود و در نهایت با سباستین مستخدم خانه ازدواج می‌کند. اما اصل داستان آن به کتاب وفادار است.

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها