نقش خانواده و جامعه ایرانی در سریال‌های تلویزیونی

تصویر یک همنشینی خانوادگی

گزارشی از پشت صحنه برنامه «سه شو»

دورهمی‌های یک خانواده ایرانی

برنامه سه شو، یکی از برنامه‌های ترکیبی این شب‌های شبکه سه است که مدتی است با طرح مفاهیم و موضوعات اخلاقی و اجتماعی در قالب آیتم‌های نمایشی روی آنتن رفته است.انتهای بزرگراه امام علی، ارتش غرب، مجموعه باغ بهشت؛ نشانی لوکیشن است که مهدی توکلی به من می‌دهد. به محض این که به باغ می‌رسم، من را به محل فیلمبرداری راهنمایی می‌کنند.
کد خبر: ۸۷۷۲۵۶
دورهمی‌های یک خانواده ایرانی

به گزارش جام جم سیما،مجموعه‌ای وسیع با درختان بسیاری که در آنجا فقط صدای کلاغ‌ها شنیده می‌شود که البته برای لوکیشن یک برنامه تلویزیونی مکان بسیار مناسبی است.

از طرفی کل مجموعه در اختیار این گروه است و همین موضوع می‌تواند برای اعضای گروه خوشایند باشد.

چراکه از سر و صدای اتومبیل‌ها و ساخت و سازهای شهری و هر گونه سر و صدای اضافی خبری نیست.

البته بجز گربه‌ها که همه جا حضور دارند به گفته یکی از عوامل این گربه‌ها به بخش دیگری از باغ منتقل شده‌اند، اما هنگام صرف غذا به گروه پیوسته و با آنها صمیمی شده‌اند.

یکی از بچه‌های صحنه آتش را در میان باغ برای ضبط آیتم نمایشی روشن کرده و یک پیکان قدیمی را نیز وارد صحنه می‌کند. کنار آتش وسط باغ یک کتری قدیمی قرار دارد.

قابلمه کوچکی را نیز روی پیک‌نیکی گذاشته و مقداری میوه و خوراکی هم داخل صحنه قرار می‌دهند. در این آیتم قرار است که بازیگران دهه 60 را به تصویر بکشند.

مهران غفوریان در این لوکیشن حضور ندارد و مریم سعادت، حمید لولایی و سحر زکریا و دو بازیگر نوجوان در این پلان حضور دارند.

برخی عوامل مشغول چیدن صحنه و در داخل هم با دیوارهای پیش ساخته دکورهای دهه 60 و 90 را می‌سازند. خلاصه همه در حال تکاپو هستند تا صحنه برای سکانس بعدی آماده شود.

حتی این که ظروفی که در صحنه استفاده می‌شود، بسیار قدیمی و متعلق به همان دهه 60 است. حتی کلمن آب و هر چیزی که در این سکانس به عنوان وسایل صحنه به کار می‌رود، متعلق به همان دوران است.

با دیدن این وسایل به یاد خاطرات کودکی و خانه مادربزرگ می‌افتم. بازیگران گریم شده با چادرها و لباس‌های دهه 60 وارد لوکیشن می‌شوند و در جای خود قرار می‌گیرند.

البته اینجا به ساختمان اصلی نزدیک است و بازیگران فیلمنامه بدست نزدیک می‌شوند. فقط محسن قاضی مرادی به دلیل کهولت سن و جراحی که داشته، با اتومبیل وارد صحنه می‌شود.

در این میان فرصتی مهیا می‌شود تا با دستیار کارگردان و برنامه‌ریز این برنامه در این باره صحبت کنم.

روند تولید

توکلی درباره روند تولید این برنامه می‌گوید: ضبط برنامه ما از 22 آبان آغاز شده و همان طور که می‌دانید نخستین برنامه «سه شو» شب یلدا روی آنتن رفت.

این برنامه شامل 70 قسمت است که ما در حال حاضر در تولید دو قسمت جلوتر از پخش هستیم. او ادامه می‌دهد: یکی از دلایلی که باعث شد این لوکیشن را انتخاب کنیم در وهله نخست نزدیکی اینجا به لوکیشن مجموعه «درحاشیه» است.

آن هم درست زمانی که آقای رضویان همزمان سر آن کار هم بود و بلافاصله پس از پایان کار به اینجا می‌آمد.

توکلی همچنین درباره زمان پخش این برنامه عنوان می‌کند: ما احتمالا در دهه فجر هر شب پخش داشته باشیم و برنامه طبق پیش‌بینی‌های انجام شده تا 15 فروردین روی آنتن است.

یعنی آن‌طور که صحبت شده ما در ایام نوروز هم با حال و هوای نوروزی مهمان خانه‌های مردم خواهیم بود.

حالا که آیتم نمایشی ضبط می‌شود و موضوع آن درباره فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است. حمید الهیاری در نقش یک گزارشگر به این خانواده نزدیک شده و در این باره با آنها صحبت می‌کند.

او در ابتدا با مادر و دختر خانواده و سپس با پدر و پدربزرگ و بچه‌ها صحبت می‌کند. از سعادت می‌پرسد آخرین بار که مطالعه داشتید چه کتابی و چه زمانی بود؟

سعادت که بازیگر نقش مادر خانه است، می‌گوید: زمانی که می‌خواستم پودر لباسشویی را باز کنم این جمله را خواندم که نوشته شده بود: از اینجا باز شود.

در تمرین این پلان جواد رضویان مدام می‌خندد. از آن جالب‌تر این‌که وقتی با پسر 10 ساله خانواده در این‌باره صحبت می‌کند، او از کتاب شازده کوچولو سخن می‌گوید.

در نهایت این که این پلان با سه دوربین و از زاویه‌های مختلف برداشت می‌شود. رضویان دقت و حساسیت خاصی در کارگردانی دارد و باوجود این که این یک پلان ساده است، اما تلاش می‌کند تا به بهترین شکل کار را به مخاطب ارائه بدهد.

رضویان با خوشرویی در مقابل اشتباهات بازیگران و بخصوص بازیگر خردسال با لبخند صحبت می‌کند. چون ظاهرا یکی دو بار پسر کوچک خانواده دیالوگ خود را بخوبی ادا نکرده است.

مرور خاطرات

فرصت کوتاهی میان پلان مهیا می‌شود تا سراغ سحر زکریا که نقش دختر خانواده را بازی می‌کند، بروم. زکریا که این روزها در مجموعه در حاشیه نیز حضور دارد درباره حضورش در این دو مجموعه می‌گوید: فضای مجموعه در حاشیه بیشتر مردانه است و خانم‌ها حضور کمتری در این مجموعه دارند.

ضمن این که یک ماه است تصویربرداری این کار به پایان رسیده و من به این گروه پیوسته‌ام و نقش دختر خانواده را بازی می‌کنم و خوشحالم که در این کار با بازیگران خوبی همکاری می‌کنم. از جمله آقای لولایی و خانم سعادت.

وی می‌گوید: همان طور که می‌دانید آیتم‌های نمایشی یکی از بخش‌های این برنامه است که مربوط به دهه 60 و 90 است و این خانواده در هر دو آیتم‌ها حضور دارند و بیننده می‌تواند اتفاقات مربوط به این دهه‌ها را ببیند و از این طریق می‌تواند خاطرات بسیاری را در ذهن خود تداعی کرده و به یاد آن سال‌ها و خاطرات خوبشان بیفتد.

ضمن این که برخی مفاهیم و موضوعات اجتماعی در این آیتم‌ها مطرح می‌شود که می‌تواند برای مخاطب هم جذابیت داشته باشد.

به این دلیل که برخی مسائل مهم را می‌توان با قالب‌های نمایشی به مخاطب منتقل کرد و تاثیر آن را هم دید.

زکریا با اشاره به این که هنوز فرصت دیدن برنامه را پیدا نکرده درباره همکاری با رضویان عنوان می‌کند:

همان طور که می‌دانید من پیش از این هم با جواد رضویان همکاری داشته‌ام و در کل می‌توانم بگویم هم کارگردان و هم اعضای گروه همکاران خوبی هستند و بعد از این همه تجربه و کار تقریبا با بیشتر گروه‌هایی که کار می‌کنم آشنا هستم و شناخت خوبی از یکدیگر داریم.

البته هنوز برای قضاوت این کار زود است و پخش برنامه بتازگی آغاز شده و من بازتاب خاصی ندیده‌ام که بدانم مردم چه قضاوتی از کار دارند.

چون نظر مردم در این زمینه خیلی مهم است، اما تصور می‌کنم کار خوبی باشد و مردم دوست داشته باشند.

او که این اواخر بازپخش مجموعه طنز «پاورچین» را نیز روی آنتن دارد، از این مجموعه هم بخوبی یاد می‌کند و می‌گوید که مردم همچنان بیننده این کار هستند و آن را دنبال می‌کنند.

منتظر بازخوردها هستیم

با علیرضا ابراهیمی که تهیه‌کنندگی این برنامه را به عهده دارد و در لوکیشن حضور دارد گپ کوتاهی می‌زنیم.

او درباره کلیت این برنامه می‌گوید: طرح این برنامه متعلق به آقای رضویان است و ایشان پیش از سریال در حاشیه این طرح را به شبکه ارائه داده بودند.

البته همکاری من و آقای رضویان در مقام تهیه‌کننده و کارگردان برای نخستین بار است که اتفاق افتاده است.

آقای رضویان هنرمند خوب و انسان شریفی است . هم در بازیگری و هم در کارگردانی حرفه‌ای هستند و مردم دوستش دارند.

وی خاطرنشان می‌کند: از ابتدا هم با صحبت‌هایی که با کارگردان در این زمینه داشتیم، قرارمان بر این بود که به موضوعات مهم اجتماعی بپردازیم و در قالب طنز بتوانیم این مفاهیم را به بیننده‌ها منتقل کنیم.

البته در این فکر بودیم که از کارشناس هم در برنامه استفاده کنیم، اما خب این کار هم شبیه دیگر برنامه‌هایی از این نوع می‌شد که در تلویزیون ساخته و پخش می‌شود.

بنابراین ما نمی‌خواستیم که همان کار را تکرار کنیم. چون میزان تاثیرگذاری آیتم نمایشی بیشتر از حضور کارشناس در برنامه موثر است.

گرچه همچنان منتظر بازخورد مخاطب هم هستیم تا روی آیتم‌ها نیز در ادامه تغییراتی را اعمال کنیم. چون نویسنده‌ها همچنان در حال نگارش آیتم‌ها و متن‌های برنامه هستند و این بازخورد می‌تواند روی کار آنها نیز تاثیرگذار باشد، اما کلیت برنامه همین است که شاهد هستید و قرار نیست که اتفاق دیگری رخ بدهد.

فقط در نگارش یکسری تغییرات پیش می‌آید و نویسنده‌های ما بیشتر روی متن‌هایی تمرکز می‌کنند که مردم بیشتر دوست دارند.

چون مخاطب عمده ما مردم هستند و آنها باید از کار راضی باشند. او درباره حضور خواننده‌ها و بازیگران جدید و چهره‌های جدید نیز می‌گوید: البته ما یکی از بخش‌هایی که در برنامه داشتیم و دیده‌اید.

حضور یکسری خواننده‌های جوان بوده که از میان جوان‌های بسیاری گزینش شده‌اند و مردم با دیدن اجرای آنان رای می‌دهند و بخشی از رای‌گیری هم به کارشناسان ما مربوط می‌شود.

در این میان یکسری بازیگر جوان هم است که برای بخش آیتم‌های نمایشی دعوت به کار شده‌اند که آنها نیز از میان داوطلبان بسیاری گزینش شده‌اند.

متن‌هایی که نویسندگان برای ما می‌نویسند در حضور بازیگران جدید بسیار موثر است. ما در این برنامه از بازیگران بسیاری تست گرفته و گزینش کردیم تا از بهترین‌ها در آیتم‌های نمایشی دعوت به همکاری کنیم.

چون برای مخاطبان احترام بسیاری قائل هستیم. به هر حال تلاشمان را کرده‌ایم تا با همکاری دوستان حرفه‌ای که در این کار با ما همکاری دارند، برنامه خوبی را به مخاطبان ارائه بدهیم.

ابراهیمی درباره پخش برنامه در سال جدید می‌گوید: در فروردین و ایام نوروز ما هر شب برنامه خواهیم داشت و زمان برنامه قطعا افزایش پیدا خواهد کرد. البته حال و هوای برنامه نیز با نوروز تغییراتی خواهد کرد.

به هر حال امیدواریم که توانسته باشیم رضایت مخاطبان را جلب کنیم. ضمن این‌که سعی داریم تا در سال جدید هم برنامه مفرح و آموزنده‌ای را به مخاطبان ارائه بدهیم.

چون رسالت تلویزیون و برنامه‌سازان همین نکته است. تفریح و سرگرمی سالم به همراه آموزه‌های اخلاقی و اجتماعی. در این میان خوشحال می‌شویم تا مردم نیز ما را در این امر همراهی کرده و نقاط ضعف و قوت کار را به ما گوشزد کنند.

صدای نابهنجار کلاغ‌ها

یکباره صدای ممتد کلاغ‌ها شنیده می‌شود و همین موضوع باعث خنده رضویان می‌شود. بنابراین صبر می‌کند تا صدای کلاغ‌ها کمتر شود.

از طرفی آسمان گاهی ابری و گاهی آفتابی است و همین هم در روند کار خلل ایجاد می‌کند، اما هوا بسیار سرد و ایستادن کنار آتش خیلی لذتبخش است.

بنابراین به سمت آتش رفته و سعی می‌کنم خودم را گرم کنم. امیرحسین پسر خانواده در این آیتم متن خود را زیر پتویی گذاشته و گاهی برای مرور کردن به آن سر می‌زند.

قاضی مرادی در این صحنه مشغول خوردن میوه است و او نیز با توجه به وضعی که دارد، همچنان پابه‌پای همه بازی می‌کند.

در بخشی از کار هم شروع به خواندن می‌کند. قاضی مرادی می‌گوید: سال‌هاست که در این کار هستم ولی از زمانی که جراحی کردم و اتفاقی که برایم پیش آمد، کمتر حضور دارم.

البته برخی دوستان کارگردان و تهیه‌کننده به من لطف دارند و نقش‌هایی را که بتوانم در این شرایط از پس آن بربیایم به من پیشنهاد می‌دهند.

به هرحال عمری است که بازیگرم و به این کار علاقه دارم و همچنان با این وضع هم دوست دارم بازی کنم.

آقای رضویان به من لطف دارند و احترام می‌گذارند. بقیه همکاران را هم دوست دارم و خوشحالم که در کنارشان هستم. چون من با این کار زنده‌ام و دوست ندارم بیکار در خانه بمانم.

بالاخره فرصت کوتاهی دست می‌دهد تا با حمید لولایی هم صحبت کنم. کمی از گروه فاصله می‌گیرم تا مزاحم کار آنها نشوم.

لولایی درباره حضورش در این مجموعه می‌گوید: این برنامه بتازگی آغاز شده و هنوز برای قضاوت زود است.

من قصد دفاع از برنامه را ندارم، اما تا جایی که شاهد هستم، همه بازیگرانی که در این کار حضور دارند و کارگردان و تهیه‌کننده و عوامل پشت دوربین تلاش خود را می‌کنند تا مخاطب را راضی نگه دارند و کاری کنند تا مردم به جای دیدن برنامه‌های ماهواره به تماشای تلویزیون خودمان بنشینند.

البته ما که فقط در بخش آیتم‌های نمایشی هستیم و آیتم اجرا که آقای رضویان حضور دارند، تا الان تاثیرگذار بوده و با افرادی که برخورد کرده‌ام گفتند که آموزنده بوده است. ما هم در این بخش تلاش خودمان را می‌کنیم تا رضایت مخاطب را کسب کنیم.

کارگردان هم در این کار حساسیت دارد و تلاش خودش را می‌کند که نتیجه خوبی حاصل شود. البته چون فقط این برنامه آخر هفته پخش می‌شود.

به هر حال کمی فاصله می‌اندازد و امیدوارم به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که مردم در فاصله کمتری بیننده برنامه باشند. او درباره قالب آیتم و توجه مخاطب نیز می‌گوید: البته پایه کار آیتم نیست.

برنامه ترکیبی است که شامل نمایش هم می‌شود. بخش خوانندگی هم دارد، اما در کل مخاطب با قالب آیتم ارتباط برقرار می‌کند و دوست دارد.

این برنامه را هم فکر می‌کنم مردم دوست داشته باشند. یکسری جوانان بازیگر نیز هستند که در این برنامه فرصت پیدا می‌کنند تا استعداد خود را در این برنامه نشان بدهند

به هر حال از همکاری با این گروه راضی هستم و امیدوارم مردم هم تا پایان برنامه با گروه همراه بوده و کار را دوست داشته باشند.

پرستو مهاجر

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها