از روزی که زنگ شروع کار انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری با ثبت‌نام داوطلبان در مراکز ثبت‌نام وزارت کشور نواخته شد، عملا کشور و به تبع آن رسانه‌ها وارد فضای انتخاباتی شدند.
کد خبر: ۸۷۵۹۱۹
رسانه ملی و منشور حق‌الناس بودن رای مردم

در این میان رسانه ملی که بازوی رسانه‌ای نظام محسوب می‌شود از همان روز ثبت‌نام، گزارشگرانش را در وزارت کشور به خط کرد تا در هر بخش خبری رادیو و تلویزیون به صورت زنده اخبار انتخاباتی را پوشش دهد البته قبل از آن هم اخبار تشکیل ستادهای انتخاباتی در وزارت کشور و شورای نگهبان پوشش رسانه‌ای داده می‌شد، اما شیب خبری در این زمان زاویه تندتری یافت.

با وجود این زمان انتخابات کار اطلاع‌رسانی در صداوسیما برای دست‌‌اندرکاران آن مانند راه رفتن بر لبه تیغ است، چون باید از طرفی شور انتخاباتی را در جامعه تزریق و از جانبی رسانه را به عنوان ناظری بی‌‌طرف در مجادلات سیاسی هدایت کنند.

صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران کار رسانه‌ای خود را معطوف به حضور پرشور و حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای می‌داند و شاید ضلعی از اضلاع منشور حق‌الناس بودن رای مردم که توسط رهبر معظم انقلاب بتازگی ابعادی از آن تبیین شده نیز معطوف به رسانه ملی باشد.

به هر حال ابزاری که معاونت خبر رسانه ملی بتازگی از آن استفاده مناسبی کرده هنر اینفوگرافی است.

هنرمندان تلویزیون توانسته‌اند با استفاده از این هنر گرافیکی مراحل مختلف انتخابات، قوانین آن، زمان‌بندی، وظایف هر یک از مجریان و تکنیک‌های انتخاباتی و دیگر اطلاعات لازم را با استفاده از داده‌های بصری گرافیکی جذاب به مخاطب عرضه کنند.

با وجود این و بر مبنای مدل ارتباطی جذابیت عمومی باید به اصل جذابیت بصری توجه بیشتری شود، این مدل ارتباطی نقش مهمی در جلب توجه مخاطب دارد و به ماندگاری متن و زمینه پیام در ذهن او کمک می‌کند.

بخش دیگری که در قالب بسته‌های خبری تهیه و پخش می‌شود، اخبار انتخاباتی از اردوگاه طیف‌های سیاسی است که چون دربرگیرنده حواشی رویدادهای انتخاباتی است، برای مخاطب تماشایی می‌شود.

این نوع خبرها علاوه بر این‌که به جریان‌های شناسنامه‌دار کمک می‌کند با مردم ارتباط خبری پیدا کنند و به تبیین موضعگیری‌های خود بپردازند، به مردم نیز قدرت شناسایی و انتخاب می‌دهد.

از جذاب‌ترین این بسته‌ها می‌توان به دو بخش خبر 20 شبکه خبر و 20:30 شبکه دوم اشاره کرد.

به همه اینها بیفزایید اطلاع‌رسانی روزانه اخباری که از مراکز رسمی انتخابات یعنی وزارت کشور و شورای نگهبان صادر می‌شود و مصاحبه‌های خبری مسئولان که گاهی جذابیت خبری فوق‌‌العاده‌ای پیدا می‌کند.

البته با نزدیک شدن به زمان انتخابات، استفاده از میزگردهای انتخاباتی و دیگر شیوه‌های تازه اطلاع‌رسانی موجب گرم شدن تنور انتخابات و شور و نشاط سیاسی در جامعه می‌شود.

در واقع باید پذیرفت که داغی این تنور بیشتر به دلیل خبرها و گزارش‌های مناسبی است که رسانه ملی در تنور آن می‌ریزد تا به گرمی و روشنی آن کمک کند.

علیرضا نوروزی‌خراسانی - نویسنده و کارگردان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها