نسخه جدید «مکس دیوانه/ مدمکس» در حالی نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم سال شد که رسانه‌های گروهی در هفته‌های اخیر شایعات زیادی درباره قسمت‌های جدید آن مطرح کرده‌اند.
کد خبر: ۸۷۵۹۱۵
پیشروی در «جاده» بی‌انتها...

دو هفته قبل به نقل قول از جورج میلر، خالق و کارگردان فیلم اعلام شد وی کارگردان قسمت‌های تازه آن نخواهد بود، اما حالا این فیلمساز در یک گفت‌وگوی تازه خبر از ادامه همکاری‌اش با این اکشن دلهره‌آور آینده‌نگرانه می‌دهد. وی در این گفت‌وگو از تعهدش نسبت به قسمت‌های بعدی فیلم صحبت کرده است. صحبت‌های تازه این فیلمساز استرالیایی‌تبار با استقبال طرفداران مجموعه فیلم مکس دیوانه و همچنین منتقدان سینمایی روبه‌رو شده است. منتقدان سینمایی می‌گویند تماشاگران محصولات برتر سینمایی باید از حالا نفس‌های خود را در سینه حبس کرده و منتظر اکران عمومی دومین قسمت نسخه احیا شده این اکشن معروف دهه 80 میلادی باشند. اظهارات جدید جورج میلر، درست یک هفته پس از آن بیان شد که در آن گفته بود با قسمت دوم فیلم در مقام کارگردان همکاری نخواهد کرد. این اظهارات هم علاقه‌مندان سینما را شوکه کرد و هم پرسش‌های زیادی را برانگیخت. اولین و مهم‌ترین پرسش این بود که چرا فیلمسازی مثل میلر باید خودش را از پروژه موفق و مهمی مثل مکس دیوانه کنار بکشد و امتیاز بهره‌برداری از موفقیت آن را به فیلمساز دیگری واگذار کند؟ این پرسش منطقی بود که یک جواب منطقی می‌خواست.

حرف اصلی جورج میلر در گفت‌وگوی تازه‌اش این است: «درصدد کارگردانی قسمت‌های بعدی مجموعه فیلم و ماجراجویی‌های کاراکترهای اصلی آن در سرزمین‌های بی‌آب و علف و از دست رفته هستم. نسبت به این مجموعه فیلم و نسخه احیا شده جدید آن احساس تعهد می‌کنم و در کنار آن هستم. گفت‌وگوی قبلی‌ام کاملا تحریف شده بود. من در نیویورک و در همین مکان بسیار شلوغ و پرسروصدا بودم. خبرنگاری روی فرش قرمز مراسم جوایز منتقدان «نشنال بوردآو ریویو» از من سوالاتی کرد. آن خبرنگار برداشت غلطی از حرف‌های من کرد و به نقل‌قول از من، چیزهایی نوشت که حقیقت ندارد. البته اشکالی از این خبرنگار هم نیست. شاید او حرف‌هایم را اشتباه شنید. در حقیقت، او از من پرسید آیا فیلم بعدی که جلوی دوربین می‌برم، قسمت دوم مکس دیوانه است؟ من به او گفتم یکی از قسمت‌های بعدی این مجموعه فیلم، فیلمی نیست که هم‌اکنون در تدارک ساخت آن هستم. منظورم این بود که فیلم بعدی «مکس دیوانه 2» نیست و او خیال کرده من دارم می‌گویم که در آینده هیچ وقت به سراغ قسمت دیگری از این مجموعه فیلم نخواهم رفت و مکس دیوانه دیگری را نخواهم ساخت. خب، الزاما مکس دیوانه 2 نباید و نمی‌تواند فیلم بعدی‌ام باشد. من چندین فیلمنامه جذاب در دست دارم که به احتمال زیاد، یکی از آنها را به عنوان فیلم و کار بعدی، جلوی دوربین خواهم برد.»

جدول کاری جورج میلر شلوغ است. او بجز کارگردانی فیلم‌های جدید، به عنوان «مدیر تولید و تهیه‌کننده هم با چند پروژه سینمایی تازه همکاری خواهد کرد. بنابراین، طبیعی است که در حال حاضر به دنبال تولید قسمت دوم مکس دیوانه نباشد. از قبل هم اعلام شده بود که دومین قسمت این مجموعه فیلم، تا زودتر از سال 2017 جلوی دوربین نخواهد رفت. فیلمساز 70 ساله سینما در زمان فیلمبرداری نسخه تازه و احیا شده مکس دیوانه هم گفته بود در کنار تولید قسمت‌های مختلف آن، به سراغ فیلم‌ها و سوژه‌های دیگری هم خواهد رفت و خودش را محدود به این فیلم آینده‌نگرانه و پست‌آپوکالیپسی نخواهد کرد. گفت‌وگوی تازه میلر درباره کارگردانی قسمت دوم مکس دیوانه در شرایطی انجام می‌شود که هنوز کار نگارش فیلمنامه آن هم شروع نشده و بعید به نظر می‌رسد که به این زودی‌ها در دستور کار قرار گیرد.

در فهرست فیلم‌شناسی میلر در سایت‌های مختلف هنری هم هیچ اشاره‌ای به قسمت دوم فیلم و زمان احتمالی اکران عمومی آن نشده است. این نکته حکایت از آن می‌کند که حتی تهیه‌کنندگان فیلم در کمپانی برادران وارنر هم، در حال حاضر به مقدمات تولید قسمت دوم فیلم فکر نمی‌کنند و بحث پیش‌تولید آن مطرح نیست. گفت‌وگوی میلر حداقل این حسن را داشت که یک بار دیگر، بحث تولید فیلم را مطرح کرد و باعث طرح این پرسش شد که قسمت تازه آن چه زمانی وارد مرحله تولید و ساخت خواهد شد.

بحث ساخت نسخه تازه‌ای از مکس دیوانه برای اولین بار در سال 2011 مطرح شد. در این سال، میلر خبر از شروع کار نگارش فیلمنامه نسخه تازه و احیا شده فیلم با همکاری مک کارتی داد. البته در همان زمان اعلام شد آنها مواد و داستان‌های زیادی برای فیلمنامه دارند و می‌توانند این داستان‌ها را در دل دو فیلمنامه دیگر هم بگنجانند. در آن زمان، حتی نام فیلمنامه قسمت دوم هم اعلام شد! از قرار معلوم، این فیلمنامه با نام «فیوریوسا» درباره یکی از دو کاراکتر اصلی داستان فیلمنامه قسمت اول است که شارلیز ترون، نقش او را به عهده داشت. تام هاردی، بازیگر نقش مکس راکانانسکی نسخه تازه هم در ماه مارس سال 2015 در گفت‌وگویی با مجله اسکوآیر فاش کرد از او برای حضور در چهار قسمت دیگر این مجموعه فیلم دعوت به عمل آمده است. جورج میلر کار فیلمسازی را در دهه 70 میلادی، با کارگردانی اولین قسمت مکس دیوانه شروع کرد. این فیلم که محصول صنعت سینمای استرالیاست در سال 1979 به روی پرده سینماها رفت و نام مل گیبسون را در سطح بین‌المللی مطرح کرد.

او سال 1981 در قسمت دوم فیلم دوباره در نقش مکس راکانانسکی ظاهر شد. میلر پس از کارگردانی این قسمت از فیلم و با یک فاصله زمانی 8 ساله، در سال 1989 سومین قسمت آن را ساخت. با وجود موفقیت مالی این سه‌گانه، میلر در طول سال‌ها و دهه‌های بعد به سراغ ساخت قسمت دیگری از مکس دیوانه نرفت. «مکس دیوانه: جاده خشم» که تابستان گذشته به نمایش عمومی درآمد، چهارمین قسمت این مجموعه فیلم به حساب می‌آید. میلر در طول سال‌های گذشته، تعداد اندکی فیلم را در مقام کارگردان جلوی دوربین برده و در مجموع فیلمساز کم‌کاری بوده است. انیمیشن «خوش‌قدم» او در سال 2006 فروش بالایی در جدول گیشه نمایش سینماهای جهان کرد و نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین انیمیشن سال شد. او دو بار هم به عنوان فیلمنامه‌نویس نامزد دریافت جایزه اسکار شد. بار اول در سال 1992 برای فیلمنامه اصیل و غیراقتباسی «روغن لورنرو» ـ که کارگردان آن هم بود ـ و دومین بار در سال 1995 برای فیلمنامه اقتباسی «بیب».

یک اسکار غیرمتعارف

«مکس دیوانه: جاده خشم» حدود 377 میلیون دلار در کشورهای مختلف جهان فروش کرد. در کنار چنین فروش بالایی، عموم منتقدان سینمایی هم نقدهای مثبتی روی آن نوشتند. این نشان می‌داد که آنها هم مثل تماشاگران معمولی سینما، از دیدن این اکشن دلهره‌آور لذت برده‌اند. این در حالی است که معمولا منتقدان سینمایی روی خوشی به محصولات اکشن سینما نشان نمی‌دهند و از درام‌های غیرمتعارف اجتماعی حمایت می‌کنند، اما فیلمنامه مکس دیوانه جدید و هنر کارگردانی جورج میلر، چیزی نبود که منتقدان سینمایی بتوانند راحت از کنار آن گذر کنند. این موضوع یادآور نوع برخورد منتقدان با سه‌گانه «بتمن» کریستوفر نولان در یک دهه گذشته است.

تحسین فراوان منتقدان از فیلم جورج میلر، برای کسی جای شک و تردیدی نگذاشت که آکادمی اسکار هم نسبت به آن بی‌توجه نخواهد ماند. برای همین، وقتی هفته قبل مکس دیوانه‌: جاده خشم در دو رشته اصلی و مهم بهترین فیلم و کارگردانی نامزد دریافت جایزه اسکار شد، کسی تعجب نکرد و شگفت‌زده نشد. قابلیت‌های بالای فیلم، آن را به راحتی نامزد دریافت چنین جوایزی می‌کند.

به نظر می‌رسد حتی اگر اعضای آکادمی اسکار در یک اقدام سنت‌شکنانه یکی از دو اسکار بهترین فیلم یا کارگردانی را به این اکشن دلهره‌آور بدهند، باعث تعجب نشود. نامزدی جورج میلر در حالی است که فیلمسازان سرشناسی مثل اسپیلبرگ و ریدلی اسکات، از دور رقابت‌های اسکاری محروم مانده‌اند. فضای آخر زمانی فیلم، این روزها در تعدادی از محصولات پرسروصدای سینما دیده می‌شود.

ولی جورج میلر داستانش را به شیوه‌ای متفاوت و بدیع تعریف می‌کند. به دنبال یک جنگ اتمی، کره زمین به صورت یک ویرانه درمی‌آید. مکس راکاتانسکی یکی از بازماندگان فاجعه، با نیروهای یک ارتش مجهز و سازمان‌یافته درگیر می‌شود که کنترل آدم‌های بازمانده را در یک منطقه کوهستانی در دست دارد. آب به عنوان اصلی‌ترین منبع حیات، در دست فرمانده خشن و دیکتاتور این ارتش است.

رویارویی مکس با این فرمانده و ارتش تحت هدایت او، خط اصلی داستان فیلم را تشکیل می‌دهد. نسخه احیا شده مکس دیوانه با هزینه‌ای 150 میلیون دلاری تولید شد. چند نقطه صحرایی و خشک کشور آفریقایی نامیبیا، لوکیشن‌های اصلی فیلم بودند. قرار است قسمت دوم فیلم هم در همین محل فیلمبرداری شود.

مترجم: کیکاووس زیاری
منبع: امپایر آنلاین

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها