دکتر سرافراز در سومین گردهمایی مدیران رسانه ملی:

دشمنان می خواهند فضای انتخابات را دو قطبی کنند

رئیس سازمان صدا و سیما گفت: در انتخابات مجلس میانگین بالای 60 درصد حضور مردم را تاکنون شاهد بودیم که این رکورد خوب و مناسبی است.
کد خبر: ۸۷۵۶۵۸
دشمنان می خواهند فضای انتخابات را دو قطبی کنند

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر محمد سرافراز در سومین گردهمایی مدیران رسانه ملی افزود: ما در آستانه سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب هستیم و تقریبا هر سال یک انتخابات در کشور برگزار می شود که این در هیچ کشوری از دنیا سابقه ندارد.

وی با بیان اینکه در انتخابات مجلس میانگین بالای 60 درصد حضور مردم را شاهد بوده ایم، گفت: این رکورد خوب و مناسبی است، و در برگزاری انتخابات حتی در کشورهای غربی و آمریکا شاهدیم در چند دوره مشارکت سیاسی کمتر از 50 درصد بوده است با اینکه در انتخابات آمریکا به ویژه در انتخابات ریاست جمهوری حدود یکسال برای برگزاری انتخابات زمینه سازی می شود و کمپین های تبلیغاتی ماهها درون حزب فعالیت می کنند و رقابت های سنگین درون حزبی دارند و سپس رقابت ها برون حزبی می شود.

آقای سرافراز گفت: معمولا کاندیداها نیز از این دو حزب هستند و یکسال کار می کنند و با استفاده از ظرفیت بزرگ رسانه ای که در اختیار دارند تمام رسانه ها و شبکه های تلویزیونی در خدمت این فرآیند قرار می گیرند تا در نهایت مردم بیایند و رای دهند.

وی افزود: وقتی رای مردم آمریکا در چند دوره 50 درصد یا کمتر از 50 درصد می شود نشان می دهد این رکوردی که در جمهوری اسلامی ایران ثبت شده رکورد بسیار خوبی است.

رئیس سازمان صدا و سیما گفت: مدل حکومتی ما یک الگوست یک الگوی بی بدیل و بی رقیب در مقابل لیبرال دموکراسی ؛ یعنی جمهوری اسلامی مدلی از حکومت ارائه کرده و توانسته استمرار ببخشد که در هیچ جای دنیا به این شکل وجود ندارد و می تواند از نظر الگوی حکومتی همآوردی کند و خودش را ارائه کند.

آقای سرافراز افزود: در مدل لیبرال دموکراسی های غربی اصل بر مشارکت حزبی است و در واقع آنچه احزاب تعیین می کنند و پیشنهاد می دهند و مشخص می کنند مردم به سراغ آنها می روند.

وی گفت: در آنجاهایی که دو حزبی یا سه حزبی است فقط همانها فعالیت می کنند یا در بعضی جاها چندحزبی است و آنها هستند که تعیین می کنند مردم به چه کسانی رای بدهند.

رئیس رسانه ملی ادامه داد: در آمریکا دو حزب است که برای مردم تصمیم گیری می کنند و خارج از آن تقریبا محال است فرد دیگری بیاید و کاندیدای ریاست جمهوری و پیروز شود.

آقای سرافراز گفت: از قانون اساسی تا مدل های انتخاباتی طوری سوزنبانی شده است که خارج از این دو نفر که مدنظر است هیچ کس دیگری نمی تواند بیاید و رای بیاورد.

سوزنبانی احزاب در انتخابات

وی افزود: عموما احزاب نقش اصلی دارند و رای و تصمیم مردم را سوزنبانی می کنند.

رئیس سازمان صدا و سیما گفت: ما در جمهوری اسلامی مشارکت عمومی داریم و به تعبیر اخیر مقام معظم رهبری که ایشان حتی مخالفان نظام و رهبری را دعوت کردند که در انتخابات شرکت کنند و رای دهند که البته بعدا نیز توضیح دادند که منظورشان این نیست که مخالفین نظام بتوانند بیایند و وارد مجلس شوند و در هیچ کشوری از دنیا مخالفین اصل حکومت و اصل نظام و کسانی که قصدشان این است که اصل نظام را تغییر دهند نمی گذارند وارد سیستم های حکومتی شوند اما (ایشان) مشارکت را تا این سطوح تعریف کردند.

آقای سرافراز افزود: در جایی که مشارکت عمومی وجود دارد در حوزه های انتخابیه که حدود 170 حوزه انتخابیه برای مجلس وجود دارد یک نفر برای کسب یک کرسی رقابت می کند که در آنجاها مردم راحت تر و به شکل مستقیم می توانند افراد را انتخاب کنند چون افراد را می شناسند اما هرچه تعداد بالاتر می رود و در کلانشهری مثل تهران انتخاب سخت تر است و اینکه مردم تک تک افراد را بشناسند سخت است و در اینجا این سوال پیش می آید که مردم چکار باید بکنند.

وی ادامه داد: در اینجا مردم بیشتر به سراغ معتمدین خود می روند و در کنار گروه های مرجع، احزاب و گروه های مختلفی که وجود دارند و می توانند اظهارنظر کنند معتمدین نقش تعیین کننده ای دارند.

رئیس سازمان صدا و سیما در ادامه به آسیب های مشارکت انحصاری حزبی اشاره کرد و گفت: در جایی که فقط احزاب فعال هستند مثلا در کشورهای غیراروپایی معمولا آنچه اتفاق می افتد اولا فعالیت احزاب فصلی است و به مناسبت انتخابات ظهور و بروز پیدا می کنند درحالیکه اگر احزاب به معنای واقعی با رویکرد مثبتشان بخواهند نقش ایفا کنند دو نقش اصلی دارند، یکی اینکه باید برای اداره کشور برنامه داشته باشند و مرتب در هر مقطعی برنامه خود را ارائه کنند و مردم تصمیم بگیرند که آیا این برنامه خوب و جوابگو هست و عملی است و کشور را نجات می دهد یا خیر که معمولا در ایران اینطور نیست.

آقای سرافراز افزود: نقش مهم دیگری که احزاب دارند این است که کادرسازی کنند یعنی اگر قرار است در یک جایی احزاب بیایند و قدرت را دردست بگیرند باید کادر مناسبی داشته باشند و در یک فرآیند نیروها شناسایی و فعال شوند که هر دوی اینها فعلا مخدوش است.

وی در ادامه گفت: احزاب معمولا رقابت های حزبی را به اختلاف و اختلاف را به منازعه تبدیل و منازعه را به درگیری های ساختارشکنانه تبدیل می کنند که این نیز یک آفت انحصارحزبی است که ممکن است ظهور و بروز پیدا کند که در دوره هایی و مقاطعی در کشور ما نیز به این شکل پیش رفته است.

رئیس رسانه ملی افزود: شاید به همین دلیل است که اکنون به دلیل نظرسنجی های مختلفی که هم سازمان داشته و هم دیگران داشته اند هیچ حزبی به عنوان یک حزب قدرتمند، فراگیر و با مقبولیت بالا نداریم.

آقای سرافراز گفت: احزابی که اکنون هستند از مرجعیت عمومی برخوردار نیستند و هیچ کدام از آنها محبوبیت ملی ندارند.

می خواهند فضای انتخابات را دو قطبی کنند

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: برای این انتخابات قطعا دشمن تدارک دیده و به شکل های مختلف برنامه ریزی کرده است که تاثیر بگذارد و بتواند آنچه مورد نظرش است عملی کند به ویژه که انتخابات روشی است که آنها هم خوب بلدند تبلیغات کنند و از آن استفاده کنند.

رئیس سازمان صدا و سیما گفت: آنچه مربوط به تبلیغات و انتخابات به شکل مشترک می شود، حرکتی که امسال و از رسانه های آمریکایی شروع شد این بود که بتوانند دو قطبی در جامعه بوجود بیاورند دو قطبی که کل جامعه و نهادهای حکومتی و مردم را به طرفداران کسانی که اعتدال گرا و یا افراطی هستند تبدیل کنند برخی نهادها را افراطی معرفی کنند و تحریمها علیه آنها را ادامه دهند.

وی گفت: برای اینکه فشار بیاورند و اکنون که برجام در این مرحله به نتیجه رسیده است و قرار است ادامه پیدا کند سعی می کنند این مدل را به شکل عملی و واقعی پیاده کنند، یعنی تحریم های هوشمند را از این به بعد ادامه دهند.

رئیس رسانه ملی افزود: تحریم های آمریکا و غرب اصولا نسبت به جمهوری اسلامی از ابتدا نیز هوشمند بود و در این مرحله جدید از تحریم ها نیز هوشمند است یعنی به سراغ آدم های خاص و نهادهای خاص می رفتند و آنها را تحریم می کردند و کل نظام را تحریم نمی کردند و معتقد بودند باید به سراغ افراد بروند که تا یک مقطعی پیش رفت و به جایی رسید که دیدند با این روش جواب نمی دهد و آن اهدافی که می خواستند برآورده نشد.

آقای سرافراز گفت: بنابراین آمدند و تحریم های فلج کننده را اعمال کردند یعنی کل نظام و بانک مرکزی ، سوییفت و بیمه ها و بانک ها را شروع کردند به تحریم کردن و گفتند این مرحله فلج کننده است.

بهانه غرب برای ادامه تحریم ها

وی افزود: اکنون دوباره برگشته اند و به تحریم های هوشمند بازمی گردند و این کار را شروع کردند و پیش بینی می شود در آینده به ویژه بعد از انتخابات این تحریم ها را با همین مدل هوشمند تشدید کنند که البته عنوان برای آنها مهم نیست که یکبار می گویند به خاطر مسایل هسته ای است و اگر هسته ای نشد اکنون بحث تروریسم است یا بحث توان موشکی و قدرت دفاعی ایران را هدف قرار داده اند و تروریسم را نیز حمایت از حزب الله لبنان می دانند چراکه حزب الله لبنان الان تحریم است و به بهانه آن این تحریم ها را علیه ایران اعمال می کنند.

رئیس سازمان صدا و سیما در ادامه گفت: این دو قطبی که دشمنان دنبالش بودند تا حد زیادی به نتیجه نرسیده است اما باید توجه داشته باشیم هنوز آثارش وجود دارد و دامنه ها و دنباله های آن به این ترتیب است که جامعه موافق یا مخالف برجام، موافق یا مخالف تعامل با آمریکا و یا موافق یا مخالف حضور حداکثری زنان در مجلس شوند و همین طور این دوقطبی ها ادامه پیدا کند که این را در دستورکار داشتند و تا حدی نیز پیش بردند اما به خاطر تدابیری که اندیشیده شد تا حدی موفق نشدند.

آقای سرافراز افزود: اما واقعا افراطی واقعی چه کسی است اگر بخواهیم افراطی را در این مقطع تعریف کنیم افراطی واقعی به نظر من کسی است که به آمریکا خوشبین است و به آن اعتماد دارد و به آمریکا و به غرب برای حل مشکلات امیدوار است و در مقابل به توان و قدرت ملی ، مردمی اعتماد و امید ندارد و اگر بخواهیم در شرایط فعلی افراطی را تعریف کنیم افراطی اینگونه است و برعکس آن نیست و از آن طرف معتدل واقعی کسی است که واقع بین است و در کنار دیپلماسی مذاکره به دیپلماسی اقتدار اعتقاد دارد.

رئیس رسانه ملی ادامه داد: آنچه که توانسته تاکنون اهداف ما را پیش ببرد و توانستیم در اهدافمان موفق شویم و در مقابله با ناوهای آمریکا انجام دهیم که وقتی به خاک کشور ورود پیدا می کنند نیروهای آنها دستگیر می شوند این دیپلماسی اقتدار است.

رئیس رسانه ملی گفت: آن قطب واقعی که شرایط کنونی به آن نیاز دارد قطب انقلاب است و نیروهای انقلاب در این قطب در مقابل نیروهای ضد انقلاب، لیبرال و بی تفاوت ها قرار دارند.

آقای سرافراز در ادامه افزود: در واقع این نیروهای انقلاب و گفتمان انقلاب باید تعریف شوند و متناسب با اینها ما حرکت رسانه ملی را پیش ببریم.

وی در ادامه افزود: البته در کنار این نیاز داریم که نیروهای انقلاب وحدت داشته باشند و ما باید در این مقطع شاخص های انقلابی بودن را ترسیم کنیم و مهمترین شاخصه نیروهای انقلاب در شرایط فعلی مربوط به آنهایی است که معتقدند ما می توانیم خودمان مشکلات خود را حل کنیم و هم در توان دفاعی توانستیم و هم در توان علمی توانستیم و اکنون نیز برای حل مشکلات اقتصادی می توانیم.

ایران قدرت تأثیرگذار جهانی شده است

رئیس سازمان صدا و سیما در ادامه گفت: قدرت منطقه ای ایران تبدیل به یک قدرت تأثیرگذار جهانی شده است و این آن توانی است که باعث می شود نقش جمهوری اسلامی را در دنیا بپذیرند.

وی ادامه داد: بعد از چهار پنج سال که طرح سقوط بشار اسد در سوریه را اجرا کردند، آمریکا، عربستان، ترکیه، قطر و بسیاری از کشورهای اروپایی و منطقه ای دنبال آن بودند اما این طرح ناکام ماند، طرح تجزیه عراق را داشتند که به نتیجه نرسید و ناکام ماند، و همچنین طرح سقوط انصارالله در یمن را داشتند که به نتیجه نرسید بنابراین وقتی این طرح های بزرگ هیچ کدام به نتیجه نرسید و ناکام ماند و عامل اصلی را جمهوری اسلامی می دانند نشان می دهد این شاخص انقلابی بودن که ما توانستیم این کار را انجام دهیم نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد و این شاخصه قدرت تأثیر تعیین کننده در سرنوشت کشور را دارد.

وی در ادامه گفت: ما با همین رویکرد است که می توانیم مشکلات اقتصادی را حل کنیم و با اتکا به توان داخلی این کار را انجام دهیم.

سرافراز ادامه داد: یعنی رویکردهای اصلی اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری فرمودند همین دو رویکرد اقتصاد مردمی و دانش بنیان است.

وی ادامه داد: یعنی ما به جای امیدواری به سرمایه گذاری های خارجی و به کمپانی های بزرگ اروپایی و امریکایی که بیایند و در ایران سرمایه گذاری کنند و مشکلات اقتصادی کشور را حل کنند که البته این به معنای آن نیست که آنها نیایند و اگر امکان سرمایه گذاری هست سرمایه گذاری نکنند بلکه اگر این کار را بکنند کار خوبی است اما معمولاً آنها در جاهایی که زودبازده است و سود سریع حاصل می شود به آنجا می روند و دنبال سود خود هستند و به دنبال سرمایه گذاری زیربنایی در کشور نیستند.

رئیس رسانه ملی گفت: اما به اتکای مردم و بنگاه های زودبازده و کوچک و سرمایه گذاری های کوچک می شود موتور اشتغال را روشن کرد و بیکاری را که پایه بسیاری از مشکلات اجتماعی و فرهنگی در کشور است حل کرد.

وی گفت: امریکا برای تأثیرگذاری در روند کشور در بودجه سال 2016 خود مبلغی را به عنوان دموکراسی کردن در ایران در نظر گرفته که البته معمولا آنها جایی که هدفشان ایران است دو سه کشور ناشناخته را نیز اضافه می کنند که بگویند فقط منظور ما ایران نیست اما کاملاً واضح است که هدفشان ایران است و در بودجه 2016 دو میلیارد و 308 میلیون و 517 هزار دلار پول برای دموکراسی در ایران در نظر گرفته اند.

سرافراز ادامه داد: اولاً این قانون دخالت مستقیم در امور ایران است که آنها می گویند دموکراسی کردن و ما می گوییم براندازی نرم ، همچنین مخالف منشور سازمان ملل است که اجازه نمی دهد کشور های دیگر در امور کشورها دخالت کنند و اینها رسماً برای براندازی در ایران بودجه گذاشتند.

وی افزود: علاوه بر آن، امریکا یک تعهد دیگر در قرارداد الجزایر به ایران داده است، در قرارداد الجزایر بعد از آزادی گروگان های ایرانی،‌ طرف امریکایی متعهد شده بود در امور داخلی ایران مداخله نکند که این اقدام آنها هم مغایر حقوق بین الملل و هم مغایر با توافقات دو جانبه امریکا با ایران است اما این کار را آنها انجام داده اند.

باید سواد رسانه ای و انتخاباتی مردم را افزایش دهیم

سرافراز در ادامه گفت: در مقابل آنها وظیفه ما چیست، ما در این مقطع باید سواد رسانه ای و انتخاباتی مردم را افزایش دهیم و این وظیفه عمومی رسانه است که البته از روش های نوین باید استفاده کنیم، کاری که تا حدودی انجام می شود و این دوره از اطلاع رسانی را نیز متفاوت کرده است همچنین استفاده از روش های اینفوگرافی (اطلاعات تصویری) به شکل صحیح و کوتاه مخاطب را در معرض اطلاعات کلیدی و مهم قرار می دهد.

وی افزود: چون انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان با هم برگزار می شود که این دو با هم متفاوت هستند اما از سختی های کار ما این است که باید این دو را با هم پیش ببریم و مردم را ترغیب و تشویق کنیم.

سرافراز گفت: برای مجلس شورای اسلامی هیجان انتخاباتی لازم است، رقابت های سیاسی به وجود می آید در عین اینکه از تنش ها باید جلوگیری کرد اما در خبرگان بیشتر بحث دعوت به شناسایی و انتخاب افراد شایسته و افرادی که لنگرگاه انقلاب و نظام هستند و مجلس خبرگان را به عنوان لنگرگاهی که انقلاب و نظام را در توفان ها می تواند حفظ کند باید ببینیم.

وی گفت: در شرایط فعلی برای هر کرسی مجلس 15- 16 نفر رقابت می کنند که این خود یک رکورد بالاست که اگر با کشورهای اروپایی و امریکایی مقایسه کنید رکورد بالایی است، معمولاً در انتخابات کشورهای اروپایی به دلیل اینکه چند حزب بیشتر رقابت نمی کنند برای هر کرسی 5- 6 نفر بیشتر نیستند اما همین مقداری که اکنون وجود دارد میزان رقابت بسیار بالاست.

رئیس سازمان صدا و سیما در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید سازمان اداری را به سازمان رسانه ای تبدیل کنیم.

اصلاح ساختار سازمان

آقای سرافراز گفت: یکی از حرکت هایی که در یک سال اخیر شروع شده و کماکان ادامه دارد، بحث اصلاح ساختار سازمان است که اصلاح ساختاری سازمان را در چهار مرحله پیش بینی کردیم که یکی ساختار سازمان در نگاه کلان است که چابک سازی صورت گیرد که در یک مرحله صورت گرفته و همچنان باید ادامه پیدا کند اما با دقت و توجه به جنبه های مختلفی که این طرح دارد و این سازمان اداره ای را به سازمان رسانه ای تبدیل کنیم.

وی افزود: در مرحله بعد اصلاح الگوی نیروی انسانی است چون اگر اصلاح ساختاری صورت بگیرد و اصلاح الگوی نیروی انسانی صورت نگیرد این ابتر می ماند.

سرافراز گفت: این مرحله نیز فعلاً در ماه های اخیر طی شده اما احتیاج دارد کامل دقت شود اما قدم عمده برداشته شده است.

وی افزود: اما دو قدم مهمتر در کنار آنها و تکمیل آن وجود دارد یکی اصلاح روندها و فرایند ها و گردش کار در سازمان است و این کاری است که همه مدیران می توانند در آن مشارکت و اظهار نظر کنند که چه کنیم این فرایندها درست و روان طی شود و به شکلی رسانه ای باشد و با هزینه کم و زمان کوتاهی باشد.
رئیس سازمان صدا و سیما ادامه داد: اینها نکاتی است که باید در گردش کار سازمانی و فرایندها و روندها به آن توجه شود.

سرافراز گفت: نکته بعدی اصلاح آیین نامه ها، بخشنامه و دستورالعمل های سازمانی است که باید بازنگری شود، برخی از آنها قدمت 15 تا 20 ساله دارند به هر حال در یک رسانه پویا باید مرتب مورد بازنگری قرار بگیرد که در این بخش مقداری عقب هستیم و متناسب با آن دو مرحله نخست که با هم طی شده است ان شاء الله طی می شود.

وی افزود: سازمان با کمبود منابع مواجه است و باید از منابع استفاده بهینه بکنیم.

سرافراز گفت: بودجه سال آینده را باید بودجه برنامه ای اختصاص بدهیم، یعنی اولویت های کار در سازمان مشخص شود وقتی منابع کم است باید اولویت بندی کنیم و بودجه را متناسب با اولویت ها هزینه کنیم.

وی افزود: باید توزیع بودجه، متناسب با این برنامه ها صورت گیرد و بودجه به معنای واقعی برنامه ای باشد.

رئیس رسانه ملی گفت: در حوزه فنی برای استفاده و بکارگیری فناوری های نوین در رسانه ملی ما عقب ماندگی داریم و به هر حال این حوزه ای است که در دنیا خیلی سریع پیش رفته و گسترده است و باید این عقب ماندگی را جبران کنیم که طبق زمان بندی پیش نرفتیم.

سرافراز ادامه داد: در محیط وب باید حضور جدی و آراسته ای داشته باشیم و ساماندهی مان کامل شود و به تلویزیون تعاملی هنوز ورود پیدا نکرده ایم و باید ورود پیدا کنیم و در شبکه های اجتماعی پیام رسان، سریعتر وارد شویم.

وی گفت: در حوزه خبر الحمدلله در سطح کارهای خوبی شده است که اینها باید به عمق نفوذ پیدا کند، در شبکه خبر البته تحولات زیادی صورت گرفته است و مخاطبانش رشد فزاینده ای پیدا کرده و به نسبت شبکه های دیگر برجسته است.

سرافراز افزود: در حوزه سیما کار سخت تر و به هم ریختگی بیشتر است و به همین دلیل کار سخت است و باید تلاش زیادی صورت گیرد.

وی گفت: باید این حوزه های جدا از هم را به هم پیوند دهیم تا به ساحل نجات برسیم.

رئیس سازمان صدا و سیما افزود: در برون مرزی اقدامات خوبی صورت گرفته و ساماندهی خوبی شده است، شبکه ها تأثیرات خود را حفظ کرده اند و از نظر میزان مخاطبان افزایش پیدا کرده و در تعدادی از شبکه ها تأثیرات افزایش پیدا کرده که این روند قابل قبول است.

سرافراز ادامه داد: در حوزه صدا نیز باید تشکر خاصی از خانم آبروانی کنم، دو رادیوی تأثیرگذار را راه اندازی کردند رادیو اربعین و دیگری رادیو انقلاب که در چند روز گذشته افتتاح شد و رادیو اربعین با رویکردهایی که اعمال شد توانست تأثیرات عمیق خود را در این مقطع حساس از انقلاب بگذارد البته در کنار آن رادیوهایی که ضعیف بودند و کارکرد رادیویی نداشتند حذف شدند و تحت تأثیر حاشیه ها و حاشیه سازی ها قرار نگرفتند.

وی افزود: در این مقطع حساس و سرنوشت ساز که پیش بینی می شود با مسائل و موضوعات داخلی و منطقه ای مواجه شویم و نقشه های زیادی برای کشور از درون و بیرون کشیده می شود ما باید بتوانیم وظیفه خود را در رسانه ملی به نحو احسن انجام دهیم و نقش تاریخی خود را در این مقطع ایفا کنیم.

منبع:خبرگزاری صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها