هر یک از فیلمنامه‌نویسان تلاش می‌کنند از زاویه‌ای متفاوت به موضوع خانواده نگاه کنند و به واسطه شخصیت‌ها به روابط میان همسران بپردازند.
کد خبر: ۸۷۴۶۷۵
زن و شوهرهای مهربان در قاب تلویزیون

حال برخی نویسندگان موفق‌تر عمل کردند و بهتر از بقیه به این موضوع پرداختند که در این باره می‌توان به سریال‌های همسران، خانه سبز، زیر تیغ، خاک سرخ، گذر از رنج‌ها، پرده‌نشین، پایتخت، دردسرهای والدین، جاده چالوس، آرایشگاه زیبا، بچه‌های نسبتا بد، زمانه، در پناه تو، پدرسالار، پس از باران، با من بمان، پهلوانان نمی‌میرند، در چشم باد، پول کثیف، اغما، چک برگشتی، خداحافظ بچه، خوش‌رکاب، دردسرهای عظیم، دنیای شیرین، روز حسرت، روزهای زندگی، راه طولانی خانه، شوق پرواز، قصه‌های تابه‌تا و... اشاره کرد.

رابطه‌ای توام با احترام

مجموعه تلویزیونی «پرده‌نشین» به کارگردانی بهروز شعیبی سال 1393 از شبکه یک پخش شد. در این سریال به کارکردها و اثرگذاری‌ روحانیون و حضور آنها در محله‌ها و کنار مردم توجه ویژه‌ای شد. در این اثر مخاطبان در کنار تماشای یک قصه متفاوت با سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی هم آشنا می‌شدند و مفهوم خانواده‌ از یک زاویه متفاوت به تصویر کشیده شد. در این اثر فرهاد آئیش، نقش روحانی را بازی می‌کرد و بیننده در هر یک از قسمت‌های سریال شاهد روابط گرم، صمیمانه و توام با احترام این روحانی با همسرش بود که مخاطبان نه‌تنها با این شخصیت‌ها بشدت ارتباط برقرار می‌کردند، بلکه به هیچ وجه فکر نمی‌کردند روابط این زن و شوهر تصنعی است. البته بازی روان بازیگران، این مساله را دو چندان کرده بود و کاملا بینندگان از تماشای این صحنه‌ها لذت می‌بردند.

رابطه عاشقانه و حمایتگر

سریال «زیرتیغ»، یکی از ساخته‌های تلویزیونی محمدرضا هنرمند بود که سال 1385 از شبکه یک پخش شد. داستان این مجموعه درباره محمود (پرویز پرستویی) و جعفر (آتیلا پسیانی) کارگران یک کارخانه یخچال‌سازی و از دوستان قدیمی و بسیار صمیمی است که در آستانه برگزاری مراسم ازدواج فرزندانشان رضا (کورش تهامی) و مریم (الهام حمیدی) قرار دارند، اما طی ماجرایی غیرمنتظره با هم درگیر می‌شوند و این آغاز ماجراهایی پیچیده بین دو خانواده است؛ اتفاقاتی که تا رو‌در‌رویی دو خانواده و بخصوص همسرانشان طاهره (فاطمه معتمدآریا) و اعظم (فریبا جدیکار) پیش می‌رود. هنرمند در این سریال رابطه طاهره و محمود را خیلی زیبا و عاشقانه به تصویر کشید، بویژه این‌که وقتی محمود به زندان می‌افتد، طاهره هرآنچه از دستش برمی‌آید در راستای حمایت از همسرش انجام می‌دهد. حتی طاهره تلاش می‌کند رابطه رضا و مریم را که به خاطر این ماجرا به هم ریخته است، درست کند.

فدا شدن به خاطر خانواده

سریال تلویزیونی «خاک سرخ» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیاست که در 17 قسمت از شبکه یک پخش شد. داستان این سریال درباره دختری است که در سال‌های قبل از انقلاب از خانواده‌اش جدا شده و اکنون در پی حوادثی در جست‌وجوی کشف هویت خویش است. فیلمنامه این اثر را مسعود بهبهانی‌نیا به تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی نوشته است. در این اثر پرویز پرستویی، مهتاب کرامتی، حبیب رضایی، لاله اسکندری، بهناز جعفری، محمد مختاری و... بازی کردند. در خاک سرخ ما شاهد رابطه گرم و صمیمانه بین زوجی هستیم که پرستویی و کرامتی نقش آنها را بازی می‌کنند. با این که مرد خانواده به زندان می‌افتد، اما زن بدون هیچ گلایه‌ای بچه‌هایش را بزرگ می‌کند و همچنان رابطه عاشقانه بین آنها وجود دارد و در نهایت مرد خودش را فدای خانواده می‌کند. در این سریال حاتمی‌کیا به کمیت یک زندگی اشاره نمی‌کند، بلکه کیفیت را در نظر دارد.

پایان مصیبت‌های یک زن

مجموعه تلویزیونی« گذر از رنج‌ها» به کارگردانی فریدون حسن‌پور سال 93 از شبکه یک پخش شد. حسن‌پور در این سریال روایتگر زندگی بانویی به نام دنیا از هنگام تولد تا مرگ است. قهرمان قصه مجموعه گذر از رنج‌ها، یک زن است که با رنج‌های زندگی مقابله می‌کند. در این مجموعه به ماجراهای خان‌ها و رعیت‌ها توجه می‌شود و این‌که چنین رویدادهایی باعث شد آگاهی مردم نسبت به مشکلات بیشتر شود. دنیا گرچه ابتدا مجبور است با پسر خان ازدواج کند، اما بعد از مرگ پسر خان، همراه پسرش فرار می‌کند و بعد از مدتی با آقا معلم ازدواج می‌کند که قرار بود ابتدا همسر او شود، اما سرنوشت او را بناچار به عقد پسر خان می‌آورد. او زندگی عاشقانه‌ای با آقا معلم دارد، به طوری که زبانزد مردم منطقه است، گرچه عمر زندگی مشترک دنیا و آقا معلم کوتاه است و او بر اثر بیماری فوت می‌‌کند، اما دنیا بعد از او به این عشق تا زمان مرگ وفادار می‌ماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها