«صداوسیما در تعدادی از شبکه‌های سیما و صدای ملی و محلی برای مقطع زمانی سه‌ماهه، حدودا 260 عنوان ویژه‌برنامه انتخاباتی در 6500 قسمت و به مدت 162هزار دقیقه (2700 ساعت) طراحی کرده است. این میزان علاوه بر خبر، گزارش و گفت‌وگوی خبری معمول و روتینی است که آیتم ویژه انتخابات دارند.»
کد خبر: ۸۷۲۰۳۲
رویکرد انتخاباتی رسانه ملی / آگاهی سیاسی، مشارکت حداکثری

این جملات، بخش‌هایی از گفت‌وگوی جام‌جم با امیرعلی ملکی، دبیر ستاد انتخابات رسانه ملی است.

رسانه ملی درحال حاضر 22 عنوان برنامه تلویزیونی ورادیویی را در حوزه انتخابات تولید کرده که برخی آنها از امروز روی آنتن می‌رود.

راهبرد و رویکرد کلان رسانه ملی در این دوره از انتخابات چه خواهد بود؟

راهبرد و رویکرد کلان رسانه ملی در این دوره از انتخابات، تمهید فضای تبلیغاتی لازم در جامعه برای برگزاری انتخاباتی «آگاهانه، وحدت‌گرایانه، حداکثری و پرشکوه» و مبتنی بر «قانون، نظم و اخلاق» است.

رسانه ملی در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

رسانه ملی بر اساس پیشبرد موثر و سازنده اصول اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی و تحقق گفتمان حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، پنج هدف عمده را در عرصه انتخابات پیگیری می‌کند:

نخست: بازنمایی روشنِ حقیقتِ مردم‌سالاری دینی و تقویت جریان انقلاب و گفتمان امام(ره) و رهبری.

دوم: برجسته کردن سرمایه اجتماعی بالنده و بالای جمهوری اسلامی و مشارکت سراسری آحاد جامعه در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی.

سوم: تقویت روحیه سرزندگی، پویایی و نشاط سیاسی و اجتماعی در جامعه به‌منظور تحقق مشارکت حداکثری.

چهارم: بسط آگاهی‌های سیاسی جامعه در جهت انتخاب آگاهانه، خردورزانه وسازنده.

پنجم: ترویج و تحکیم حاکمیت «قانون، اخلاق و نظم» در تمام مراحل انتخابات به‌منظور تحقق انتخاباتی آرام و پرشکوه و حفظ «حق‌الناس».

برای شناسایی و خنثی‌سازی جریان خبری رسانه‌های رقیب چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

رسانه‌های رقیب را به طور کلی می‌توان به دو دسته تقسیم کرد؛ رسانه‌های بیگانه دشمن و معاند، که عمدتا رسانه‌های خارجی هستند.

این طیف از رسانه‌ها در چارچوب جریان نفوذ تعریف می‌شوند که تمهیدات رسانه‌ای متعددی برای خنثی‌سازی اقدامات آنها پیش‌بینی شده و درباره رسانه‌های داخلی، اگرچه معدودی از آنها ممکن است در پازل دشمن نقش بازی کنند؛ ولی بیشتر رسانه‌های داخلی (مانند خبرگزاری‌ها و مطبوعات) را در موضوع انتخابات و برگزاری باشکوه و پرشور آن یاور رسانه ملی تلقی می‌کنیم البته، بیشتر این رسانه‌ها عملکرد حزبی و جناحی دارند و کمتر به وجوه ملی انتخابات می‌پردازند.

درخصوص رسانه‌های‌نوین مانند شبکه‌های اجتماعی اینترنتی و موبایلی نیز که پدیده این دوره از انتخابات محسوب می‌شود، به علت تنوع و پیچیدگی نمی‌توان اقدامات مقابله‌ای مشابه و‌ ثابتی را صورت داد، بلکه نیاز به مجموعه‌ای از اقدامات دارد که برخی از آنها معطوف به ضرورت حضور رسانه ملی به ‌انحای مختلف در این فضا و ایجاد ظرفیت‌های رقابتی در برنامه‌های صداوسیما با توجه به ویژگی‌های برجسته شبکه‌های اجتماعی مانند تعاملی بودن و سرعت بالای انتشار خبر در آنهاست.

با توجه به این که پیش‌بینی می‌شود حجم فعالیت‌های تبلیغاتی این رسانه‌ها با نزدیک شدن به انتخابات افزایش پیدا کند، در این حوزه چه برنامه عملیاتی دارید؟

به نظر من هرنوع رقابتی با رسانه‌های رقیب و خنثی‌سازی جریان‌های رسانه‌ای معاند در انتخابات مستلزم شناخت بسترهای فعالیت این رسانه‌ها و پیش‌بینی حرکت آینده آنهاست. در‌ این زمینه سعی می‌کنیم، پیوسته «آخرین تحولات» در‌ ‌حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی جامعه را بررسی کنیم.

رفتارشناسی و جریان‌شناسی کنشگران عرصه انتخابات و تحلیل مستمر راهبردها و خط‌مشی‌های تبلیغاتی بازیگران عرصه انتخابات با تاکید بر «ادبیات و زبان به کار گرفته شده در هر یک از رسانه‌ها»، «کیفیت و کمیت تاثیرگذاری هر رسانه» و «زمان احتمالی تاثیرگذاری هر کدام» جزو برنامه‌های ماست.

همچنین چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی رسانه ملی را در مراحل مختلف برگزاری انتخابات در چهار دوره زمانی یعنی «تا زمان آغاز ثبت‌نام انتخاباتی»، «از زمان ثبت‌نام تا پایان اعلام نتایج نهایی بررسی صلاحیت‌‌ها»، «از زمان اعلام نتایج صلاحیت‌ها و شروع تبلیغات رسمی نامزدها تا پایان برگزاری انتخابات» و از«زمان اعلام نتایج انتخابات به بعد و طراحی سناریوهای مختلف تبلیغاتی برای آنها» را پیش‌بینی می‌کنیم.

پیش‌بینی شما به عنوان رئیس ستاد انتخابات رسانه ملی از جریان نفوذ دشمن از طریق شبکه‌های رسانه‌ای خود در انتخابات چیست؟

بر اساس تحلیل رفتار و عملکرد دشمنان از طریق رصد رسانه‌های بیگانه و نفوذی، آنها چند هدف و محور مرکزی را در عرصه انتخابات پیگیری می‌کنند که خنثی‌سازی آنها به ‌عهده نهاد‌های مختلف نظام است. رسانه ملی نیز طبق وظایف و ماموریت‌های خود از طریق اجرای سناریوهای متعدد سعی خواهد کرد این‌ تلاش‌ها را خنثی کند.

چیزی به شروع کوران تبلیغات انتخابات نمانده، هیچ تحلیلی از محورها و برنامه گروه‌های معاند نظام برای انحراف زاویه دید و دلسردی مردم دارید؟

بله، به نظرم، ایجاد دوقطب سیاسی در جامعه با تبلیغ مفاهیم دوگانه‌ای مثل معتدل ـ تندرو، حامی زنان ـ زن‌ستیزان، موافقان برجام‌ ـ مخالفان برجام و... به منظور ایجاد هیجانات سیاسی فزاینده غیرقابل کنترل می‌تواند یکی از همین برنامه‌ها باشد.

دامن‌زدن به اختلافات قومی، طایفه‌ای و اقلیتی و تبدیل آنها به منازعات ملی راه‌اندازی کمپین‌های گوناگون در فضای مجازی برای بر‌هم‌زدن فضای آرامش در انتخابات، دامن ‌زدن به اختلافات و القای وجود عناد میان مسئولان و جریان‌های سیاسی، به‌‌طور طبیعی در فصل انتخابات از سوی رسانه‌های بیگانه القا می‌شود.

پس می‌توانیم انتظار داشته باشیم رسانه ملی از همین حالا برنامه‌های ویژه‌ای را برای انتخابات تدارک ببیند؟

قبل از پاسخ به این پرسش ذکر یک نکته اساسی ضروری است؛ اولا برخی جریان‌ها و افراد تلاش کردند صداوسیما را به اِهمال انتخاباتی متهم کنند. در حالی که به تبعیت از مشی رهبر معظم انقلاب و نیز اصول حرفه‌ای، رسانه ملی در تمام ادوار انتخاباتی گذشته حدود 2.5 تا سه ماه مانده به آغاز روز رای‌گیری، تبلیغات انتخاباتی خود را با شیب ملایمی آغاز کرده و از حدود یک ماه مانده به موعد رای‌‌گیری آن را شدت می‌بخشد. در این دوره از انتخابات نیز بر همین منوال عمل می‌کنیم و از نیمه دوم آذرماه پخش ویژه برنامه‌های انتخاباتی آغاز شده است.

حضور پررنگ صداوسیما در انتخابات هفتم اسفندماه

از میان معاونت‌های صداوسیما، پنج معاونت (خبر، سیما، صدا، استان‌ها و برون‌مرزی) از امکانات تولید و پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی برخوردار هستند. این معاونت‌ها در ایام منتهی به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان به‌ترتیب ذیل ویژه برنامه‌هایی را در حوزه انتخابات تولید و پخش می‌کنند:

1ـ معاونت خبر 33 عنوان برنامه شامل 779 قسمت و به مدت 12 هزار و 400 دقیقه اعم از برنامه‌های روتین و ویژه برنامه را در دستور کار دارد. از این 33 عنوان، یک عنوان مخصوص اخبار سیما، پنج عنوان مخصوص شبکه خبر و 27 عنوان ویژه‌ برنامه‌های تحلیلی و مستند است.

2ـ معاونت سیما 80 عنوان برنامه شامل 1236 قسمت به مدت 23 هزار و 905 دقیقه پخش می‌کند.

3ـ معاونت صدا نیز 73 عنوان برنامه شامل 1711 قسمت و به مدت 25 هزار و 894 دقیقه در کنداکتور تولید و پخش دارد.

4ـ معاونت استان‌ها 570 عنوان برنامه شامل 15هزار و 788 قسمت و به مدت 362 هزار و 435 دقیقه در دستور کار دارد. از این 570 عنوان، 259 عنوان متعلق به سیمای مراکز و 311 عنوان به صدای مراکز استان‌ها اختصاص دارد.

5ـ معاونت برون‌مرزی 33 عنوان برنامه شامل 133 قسمت و به مدت 2859 دقیقه تهیه می‌کند. از این 33 عنوان، 22 عنوان متعلق به سیمای برون‌مرزی و 11 عنوان به صدای برون‌مرزی تعلق دارد.

در مجموع تولیدات پنج معاونت یادشده، 789عنوان برنامه شامل 19 هزار و 647 قسمت و به مدت427 هزار و 493 دقیقه اعم از برنامه‌های روتین و ویژه برنامه انتخابات در دستور تولید و پخش است.

محمد زندکریمخانی - رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها