این شبکه، تصویری از همه ایران به نمایش می‌گذارد؛ از کرد، ترک، لر، بلوچ، مازنی، گیلانی و فرهنگ‌ها و خرده‌ فرهنگ‌ها را با همان اصالت ذاتی و همان طورکه هستند، نشان می‌دهد. از این نگاه شبکه شما، یک شبکه کاملا ملی است و نه فقط مخاطبش همه مردم در سراسر ایران هستند، بلکه برنامه‌هایش در گوشه و کنار این سرزمین بزرگ تولید می‌شود.
کد خبر: ۸۶۹۸۸۴
شبکه «شما» آیینه اقوام ایرانی

شبکه شما از سال 1390 آغاز به کار کرد. بعد از سال‌ها وقتی برای نخستین بار تصویر اقوام ایرانی به این گستردگی در قالب یک شبکه مستقل به نمایش گذاشته شد، خیلی‌ها هیجان زده شدند، اما به طور طبیعی اندکی بعد این هیجان فروکش کرد و از مخاطبان شبکه کاسته شد، اما بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها در بهار و تابستان امسال، روند جذب مخاطب در شبکه شما سیر صعودی داشته و برنامه‌های جدید آن مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.

چرا «شما»؟

شبکه شما به منظور پخش تولیدات فاخر مراکز استان‌ها برای همه مردم ایران، تاسیس شد، اما با توجه به پخش 24 ساعته و محدود بودن تولیدات فاخر در استان‌ها، ذخیره برنامه‌های این شبکه که شامل تولیدات ده ساله در مراکز استان‌ها بود، طی یک سال به پایان رسید.

با شروع پخش برنامه‌های تکراری، روند صعودی جذب مخاطب بعد از یک سال کاهش یافت و از همین رو تلویزیون بر آن شد که برای این شبکه امکان تولید برنامه را فراهم کند البته به ترتیبی که تولیدات این شبکه ملی، در مراکز استان‌ها صورت بگیرد. حالا «شما» با مدیریت دکتر مهدی قاسمی که کمتر از یک سال سکان شبکه را به دست گرفته، در مسیر تازه‌ای قرار گرفته است.

برای همه مردم ایران

شبکه شما به گفته دکتر قاسمی، قرار است به جز استفاده از تولیدات فاخر مراکز استان‌ها، درباره موضوعات استانی مثل اقوام، استعدادها، ظرفیت‌های علمی، فرهنگی و هنری ونیز گردشگری و کشاورزی در سراسر کشور برنامه بسازد.

قاسمی در این باره توضیح داد: شبکه شما تصویری از ایران بزرگ را به نمایش می‌گذارد، اقوام ایرانی، فرهنگ و هنر و تمدن اقوام، سبک زندگی و هر آنچه مربوط به مردم این سرزمین است. خودمان را محدود کرده‌ایم که از تهران تصویر و گزارش نداشته باشیم و در عوض به استعدادها، توانمندی‌ها و امکانات موجود در استان‌ها بپردازیم.

وی درباره این که آیا شبکه شما قرار است شبکه گردشگری باشد، توضیح داد: این شبکه به مساله گردشگری هم توجه دارد همچنان که مدتی است موضوع کشاورزی را هم در دستور کار قرار داده اما گردشگری رسالت اصلی این شبکه نیست.

سی و سه به علاوه یک

شبکه شما، با 33 مرکز استان ارتباط تنگاتنگ دارد و برنامه‌های این شبکه حاصل همین ارتباط است. دکتر قاسمی درباره ساختار سازمانی این شبکه گفت: یکی از نقاط قوت ما این است که زیر نظر معاونت استان‌ها فعالیت می‌کنیم و با 33 مرکز صدا و سیما در استان‌های کشور ارتباط داریم اما نکته اینجاست که شبکه شما یک شبکه ملی است که باید تولیدات بومی را به نمایش بگذارد. به نظر می‌رسد در این تعریف تعارض‌هایی وجود دارد اما ارتباط و هماهنگی بین شبکه شما و 33 مرکز استان فرصتی را فراهم کرده که تصویری قابل درک برای همه مردم از نقاط مختلف و تک تک اقوام ایرانی از شبکه شما به نمایش درآید.

وی درباره شیوه تولید برنامه در شبکه شما گفت: تاکنون بر اساس رسالتی که شبکه‌ها داشتند و ظایف رسانه‌ای خودشان را انجام می‌دادند و شبکه شما از آثار فاخر استفاده می‌کرد، اما از چندی پیش ایده سفارش و پیشنهاد برنامه به این مراکز مطرح شده است. تعامل و ارتباط با مراکز و نیز تغییرات ایجاد شده در این شبکه، زمینه را برای این نوع همکاری فراهم کرده است.

تازه‌های شبکه شما

طی دوره‌ای که دکتر قاسمی مدیریت شبکه شما را به عهده گرفته، اقداماتی برای ساماندهی به نوع همکاری مراکز استان‌ها با این شبکه انجام شده است.

قاسمی در این باره گفت: استاندارد برنامه‌ سازی در شبکه شما را بازتعریف کرده‌ایم تا مراکز استان‌ها برای تولید برنامه‌هایی که قابلیت پخش از شبکه شما را دارند، معیار و مبنا در اختیار داشته باشند. شبکه‌های سراسری و شبکه‌های ماهواره‌ای رقبای شبکه شما هستند و لازم است برنامه‌های ما از سطح کیفی مناسبی برخوردار باشد. همچنین گرافیک شبکه مورد بازبینی قرار گرفته است.

آینده برای شما

مدیر شبکه شما به آینده این شبکه بسیار امیدوار است. وی درباره چشم‌انداز این شبکه گفت: قصد داریم از ظرفیت‌های موجود در استان‌ها بهره بگیریم و رنگین کمانی از برنامه‌های استانی در حد و اندازه‌های ملی به نمایش بگذاریم. به اعتقاد دکتر قاسمی، موضوعات وحدت‌بخش از جمله هویت ایرانی، اسلام، زبان فارسی و انقلاب اسلامی ایران برای شبکه سراسری شما از اهمیت ویژه برخوردارند.

از شمعدانی تا کرسی

برنامه «کرسی»، از تولیدات شبکه شما در تهران است، اما شاعران نقاط مختلف کشور را دعوت می‌کند و با حضور رضا رفیع که از اهالی تربت است، دور هم نشینی و شعرخوانی با تکیه بر اشعار طنز را به تماشاگران ارائه می‌کند. برنامه چمدان با هدف معرفی جاذبه‌های گردشگری کشور ساعت 20 و 30 دقیقه پخش می‌شود و ساعت 22 برنامه «هنر پنجم» از شبکه شما به نمایش در می‌آید که به موسیقی محلی اختصاص دارد.

آذر مهاجر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها