کنت برانا در قالب هرکول پوآرو ظاهر می‌شود

رمزگشایی تازه از قتل در قطار سریع‌السیر

آگاتا کریستی و رمان‌های پررمز و راز او همیشه مورد توجه دنیای سینما و تلویزیون بوده است. هر یک از این داستان‌های دلهره‌آور نه یک‌بار، که چند بار به فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی تبدیل شده‌ است.
کد خبر: ۸۶۹۰۳۶
رمزگشایی تازه از قتل در قطار سریع‌السیر

نکته جالب این که تماشاگران کنجکاو و علاقه‌مند هم همیشه از این نسخه‌های متفاوت‌تصویری استقبال خوبی کرده‌اند.

به همین دلیل، جای تعجب ندارد که صنعت سینما درصدد است تا یک بار دیگر نوول معروف و کلاسیک «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» را به یک فیلم سینمایی تازه تبدیل کند.

این نسخه تازه یک محصول انگلیسی است و توسط کنت برانا، کارگردان و بازیگر شکسپیری کارگردانی خواهد شد.

این فیلمساز مدت‌هاست که قصد ساخت این فیلم را دارد و می‌گوید سرمایه تولید آن، به‌تازگی فراهم شده است.

فیلمنامه این درام دلهره‌آور پررمز و راز هم‌اکنون در حال نگارش است و برانا آن را براساس خود داستان آگاتا کریستی می‌نویسد.

این فیلمنامه با همکاری مایکل گرین (نویسنده فیلمنامه «بلید رانر 2») برای بهار سال 2016 آماده می‌شود و به این ترتیب، کلید فیلمبرداری آن اواخر فصل تابستان یا اوایل فصل پاییز خواهد خورد.

نسخه جدید قتل در قطار سریع‌السیر شرق برای نمایش عمومی در تابستان سال 2017 آماده خواهد شد و کل صحنه‌های آن در انگلستان، فرانسه و یکی دو کشور دیگر اروپایی فیلمبرداری می‌شود.

البته استودیوی قدیمی پاین وود شهر لندن لوکیشن اصلی و غالب فیلم است. در این محل، ماکت قطاری ساخته می‌شود که کاراکترهای اصلی داستان در آنجا با حوادث محوری قصه روبه‌رو می‌شوند.

کتاب آگاتا کریستی اولین بار در سال 1939 منتشر شد و بلافاصله درصدر جدول کتاب‌های پرخواننده درآمد.

این کتاب که تا به حال چند بار تجدید چاپ شده، ‌حال و هوایی ضدفاشیستی دارد که در دل داستان جذاب، پیچیده و مرموز آن پنهان است.

ک نکته مهم در ارتباط با این داستان، حضور هرکول پوآرو استاد تحقیقات جنایی اهل بلژیک است. داستان کتاب با قتل یکی از سرنشینان یک قطار در حرکت آغاز می‌شود.

کسی از هویت مقتول که یک میلیاردر آمریکایی است خبر ندارد. هرکول پوآرو که یکی از مسافران قطار است، تحقیق درباره قتل را آغاز می‌کند.

قطار از ترکیه در حال سفر به شهر پاریس است و او به تعدادی از مسافران مشکوک می‌شود. پوآرو به دلیل آشنایی دور و احتمالی آنان با مقتول، آنها را در مظان اتهام قرار می‌دهد.

اما این گروه از مسافران هر نوع ارتباطی با موضوع قتل را رد می‌کنند. مسیر پرپیچ و خم داستان به آنجا ختم می‌شود که مسافران مظنون به صورت دسته‌جمعی مرتکب قتل شده و آن را با همکاری یکدیگر انجام داده‌اند.

دلیل قتل هم عضویت و هواداری متقول در حزب فاشیست نازی آلمانی و همکاری نزدیکش با گشتاپو بوده است.

این گروه از مسافران هر یک زخم‌هایی از مقتول خورده و در یک اقدام مشترک، تصمیم به کشتن وی به صورت دسته‌جمعی می‌گیرند.

پایان داستان حاوی پندهای اخلاقی و پرسش‌هایی در این باره است و کاراکتر پوآرو را در مقابل پرسش‌های سختی قرار می‌دهد.

کنت برانا قصد دارد اجرای نقش‌های مختلف فیلم خود را به دست گروهی از بازیگران نامدار قدیمی و معاصر دنیای سینما بدهد.

به این ترتیب، نسخه سینمایی او از داستان کریستی اثری پرستاره خواهد بود. این در حالی است که کاراکترهای متعدد داستان، حضوری یکسان در جلوی دوربین دارند و هیچ یک بر دیگری برتری ندارد. در این بین، برانا برای ایفای نقش هرکول پوآرو دست به اقدام عجیبی زده است.

نقش این کارآگاه سمج و نکته‌سنج را در این نسخه تازه، خود او بازی خواهد کرد! بازیگر و کارگردان 55 ساله سینما، تلویزیون و تئاتر اعلام کرده هرکول پوآرو یکی از کاراکترهای محبوب و مورد توجه اوست و همیشه مایل بوده روی پرده سینما، نقش وی را ایفا کند.

رسانه‌های انگلیسی می‌نویسند اگر هیچ فیلمسازی برانا را برای بازی در نقش پوآرو دعوت به همکاری نکرد، خودش انجام این کار را به عهده گرفت!

این در حالی است که برخی از منتقدان هم عقیده دارند برانا به این دلیل تولید و کارگردانی نسخه جدید قتل در قطار سریع‌السیر شرق را به عهده گرفته تا بتواند نقش هرکول پوآرو را به دست خودش بسپارد، اما برانا بی‌توجه به این حرف‌ها، حضور در نقش پوآرو را یکی از چالش‌های سخت کارنامه هنری‌اش ارزیابی می‌کند و عقیده دارد بازی در نقش وی به هیچ وجه کار ساده‌ و آسانی نیست.

به گفته وی: «بعضی نقش‌ها هستند که هر بازیگری علاقه‌مند به بازی در آن است. برای من در تئاتر، شکسپیر ارزش زیادی داشته و حرف اول را در کارهایم می‌زد.

همین مساله باعث شد که حتی چند تا از نوشته‌های او را تبدیل به فیلم سینمایی کردم، اما وقتی بحث سینما و تصویر می‌شود، بلافاصله نام و کاراکتر هرکول پوآرو به ذهنم می‌آید.

همیشه به این فکر می‌کردم که باید یک روز روی پرده سینما نقش این مرد دوست‌داشتنی و عجیب و غریب را بازی کنم.

پوآرو یکی از جنجالی‌ترین و بحث‌برانگیزترین شخصیت ادبی جهان است که سر از سینما و تلویزیون درآورده است.

در عین حال، نوول قتل در قطار سریع‌السیر شرق یکی از آثار کلاسیک و افسانه‌ای دنیای ادبیات است که لحن و حال و هوای کاملا تصویری دارد.

احساسم این است که وظیفه دارم نسخه‌ای سینمایی از این داستان ارائه کنم و امیدوارم حاصل کار، آبرومندانه باشد که بتوانیم به آن افتخار کنیم.»

کنت برانا در حالی خود را آماده بازی در نقش پوآرو می‌کند که تماشاگران سینما و تلویزیون، این کاراکتر را قبل از هر کس و هر چیز با نام دیوید ساچت می‌شناسند.

این بازیگر انگلیسی به واسطه بازی در مجموعه تلویزیونی «پوآرو» به شهرت بسیار زیادی رسید و نامش با نام این شخصیت گره خورد.

طبیعی است که دوستداران آثار ادبی و تصویری بازی برانا را با بازی ساچت مقایسه خواهند کرد و این پرسش مطرح است که آیا برانا در این رابطه می‌تواند نمره قبولی بگیرد یا خیر.

منتقدان سینمایی در همین رابطه است که می‌گویند وی کار بسیار سختی را پیش رو دارد. ساچت که هم‌اکنون 69 سال سن دارد، نقش هرکول پوآرو را اولین بار در سال 1989 بازی کرد.

مجموعه پوآرو در 13 فصل تولید شد و 70 اپیزود آن به روی آنتن رفت. پخش این مجموعه که با فاصله‌های زمانی به نمایش درآمدند، تا سال 2013 ادامه داشت.

ساچت طی سال‌های فعالیت تلویزیونی خود در نقش‌های متفاوتی ظاهر شد، ولی هیچ یک موفقیت کلان پوآرو را تکرار نکرد.

وی در سال 2010 در فیلم سینمایی تلویزیونی قتل در قطار سریع‌السیر شرق هم در نقش پوآرو ظاهر شد.

مترجم: کیکاووس زیاری / منبع: اسکرین اینترنشنال

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها