محمد جهان‌آرا؛ مردی که نامش با خرمشهر و مقاومت گره خورده است، مردی که نامش هر ایرانی را وادار می‌کند به احترامش مکث کند و در ذهن همه ایمان و فداکاری‌ها او را مرور کند، مردی که تا آخر ایستاد و به همشهری‌هایش دلگرمی داد تا آنها بتوانند با دست خالی مقابل بعثی‌ها ایستادگی و از شهر خود دفاع کنند.
کد خبر: ۸۶۸۶۴۳
دیدار با اسطوره

سال‌هاست چندین نسل از ایرانیان نوای «ممد نبودی، ببینی شهر آزاد شد...» را زمزمه می‌کنند، انگار یادآوری شجاعت این مرد به ما اعتماد می‌دهد که هیچکس نمی‌تواند قدم به خاک ما بگذارد.

محمد جهان‌آرا تبدیل به خاطره جمعی ما شده؛ اسطوره‌ای که نماد مقاومت و افتخار است. سال‌ها از شهادت محمد جهان‌آرا می‌گذرد، مردم او را از خاطراتی که همرزمانش می‌گویند، می‌شناسند و از طریق عکس‌هایی که از او منتشر شده، چهره او را در ذهن مجسم می‌کنند. اما تا همین چند روز قبل جای او در سینما و تلویزیون ما خالی بود.

نه ابراهیم حاتمی‌کیا، نه احمدرضا درویش، نه زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور که کارگردانان نامدار حوزه دفاع مقدس هستند، در آثارشان محمد جهان‌آرا نداشتند و فقط یکی دو تا دیالوگ بود که مثلا می‌گفت: ممد آمد یا ممد گفت، چنین کنید... تا این‌که پخش قسمت‌های جنگی سریال کیمیا شروع شد.

در این سریال وقتی یکی از شخصیت‌های سریال گفت: «حاج ممد... » دوربین چرخید و ما چهره حامد بهداد را دیدیم، بازیگری که نقش جهان‌آرا را بازی می‌کند. حالا ما برای «ممد» مابه‌ازای تصویری هم داریم. از عکس‌هایی که از شهید جهان‌آرا دیده‌ایم، چهره بهداد خیلی نزدیک به اوست. از شباهت چهره که بگذریم، بهداد همان جهان‌آرایی را به تصویر کشیده که ما در ذهن داشتیم و در باورمان قبولش کرده‌ایم.

انتخاب بهداد برای بازی در نقش جهان‌آرا، یکی از برگ برنده‌های سریال کیمیاست.بهداد طرفداران زیادی دارد. او توانمند است که می‌تواند مردم را با خود همراه کند، حالا او از این ویژگی برای اجرای نقش اسطوره‌ای استفاده کرده که نزدیک شدن به او دشوار است.

دشوار به این دلیل که انتخاب بازیگر و نوع روایت کارگردان از جهان‌آرا باید به گونه‌ای باشد که باور مردم را خدشه‌دار نکند و سریال کیمیا توانسته به‌خوبی از پس این کار برآید.

در سریال کیمیا یکی از شهیدان بزرگ کشورمان دیده می‌شود، این اتفاق خوب جای خالی شهیدانی مانند همت، باکری، متوسلیان، صیاد شیرازی، ‌ستاری، تندگویان، فلاحی و...را در آثار تلویزیونی و سینمایی یادآوری می‌کند.

جای خالی که در شرایط فعلی جهان و خاورمیانه بهتر است هر چه زودتر پر شود و معطل مثلا کمبود بودجه نماند. سریال‌سازی از شهیدان بزرگ کشورمان قبل از این‌که وظیفه سازمانی مانند صدا و سیما باشد، یک عزم و نیاز ملی است.

طاهره آشیانی - جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها