چهارمین قسمت مجموعه فیلم اکشن و علمی ـ تخیلی «ریدیک» تولید می‌شود

تلاش دوگانه در سینما و تلویزیون

چهارمین قسمت مجموعه فیلم اکشن و علمی ـ تخیلی «ریدیک» هم در دستور کار تولید قرار گرفت و به گفته سازندگانش‌ قرار است یکی از مهم‌ترین محصولات سینمایی سال آینده میلادی صنعت سینما باشد.
کد خبر: ۸۶۷۴۷۳
تلاش دوگانه در سینما و تلویزیون

وین دیزل قهرمان اکشن طاس دنیای سینما (که زمانی قرار بود جانشین آرنولد شوارتزنگر شود) نقش اصلی این مجموعه فیلم را بازی می‌کند.

او در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود اطلاعات تازه‌ای درباره قسمت جدید فیلم ارائه کرده است. مهم‌ترین نکته در گفت‌وگوی این بازیگر ورزشکار این است که در آینده نزدیک، دنباله‌هایی بر ریدیک ساخته می‌شود و بحث تولید نشدن یا بایگانی شدن آن در قفسه، درحد یک شایعه است.

دیزل در حالی درباره جنبه‌های مختلف قسمت تازه این اکشن دلهره‌آور صحبت می‌کند که طی چند سال گذشته، حرف‌هایی در رابطه با ساخته نشدن آن در رسانه‌های گروهی مطرح شده بود.

در این مدت تهیه‌کنندگان ریدیک در شرکت فیلمسازی پولی گرام هم هیچ صحبتی درباره آینده آن نمی‌کردند.

همین موضوع، رسانه‌های گروهی و اهل فن را به این نتیجه رساند که تهیه‌کنندگان فیلم قصد دارند پرونده آن را برای همیشه ببندند.

صحبت تازه وین دیزل عکس این دیدگاه است و حکایت از آن می‌کند که سازندگان ریدیک برنامه‌های تازه و مفصلی برای این محصول عجیب و غریب علمی ـ‌ تخیلی خود دارند و قرار است با حال و هوای تازه و متفاوتی به دیدار تماشاگران سینما بیاید.

در گفت‌وگوی وین دیزل، جزئیات بیشتری درباره ریدیک 4 و مراحل پیشرفت کار ارائه شده است. اولین نکته این است که این قسمت از فیلم با نام «فیوریا/ خشم» جلوی دوربین می‌رود.

دیزل از فیوریا/ خشم به‌عنوان یک «داستان اصیل و غیراقتباسی» اسم می‌برد و تاکید می‌کند در حد و اندازه‌ای بالاتر از «وقایع‌نگاری ریدیک» خواهد بود.

به گفته وی، تازه‌ترین قسمت این مجموعه فیلم تلاش دارد به ریشه‌های اصلی خود و حال و هوای اولین قسمت آن برگردد.

در عین حال، دیزل به نکته مهمی اشاره کرده و اضافه می‌کند: «فکر نمی‌کنم این فیلم و داستان آن،‌ مناسب حال نوجوانان باشد و با درجه سنی پی جی ـ 13 روی پرده سینماها برود.»

فیلم‌هایی که درجه سنی پی جی ـ 13 می‌گیرند، می‌توانند پذیرای تماشاگران بالای 13 سال در سالن‌های نمایش باشند،‌ اما دیزل بر این باور است که ریدیک 4 با درجه سنی R به نمایش عمومی درآید.

در این حالت، ورود افراد زیر 17 سال به سالن‌های نمایش این فیلم ممنوع خواهد بود. دیوید توهی که برای کارگردانی فیلم انتخاب شده هم دیدگاهی شبیه وین دیزل دارد و پس از مطالعه فیلمنامه، از آن به عنوان اثری اسم برده که بیشتر مناسب تماشاگران بالای 17 سال است

تا نوجوانان دوستدار ماجراجویی‌های علمی ـ‌ تخیلی. چنین به نظر می‌رسد که حضور حیوانات وحشی زامبی‌وار داستان فیلم، مانعی بزرگ برای حضور بینندگان زیر 17 سال در سالن‌های نمایش‌دهنده به حساب می‌آید.

اما مساله‌ای که دوستداران ژانر عملی ـ تخیلی را کمی نگران کرده، زمان شروع فیلمبرداری فیلم است.

دیزل پیش‌بینی می‌کند کلید فیلمبرداری فیلم اوایل سال 2017 (یعنی حداقل یک‌سال دیگر) زده شود. در داستان قسمت جدید فیلم، کاراکتر وین دیزل یعنی ریدیک فضانورد صاحب یک فرزند تازه شده و همین موضوع باعث می‌شود وی نتواند بلافاصله راهی «مکان تیره» در کره مریخ شود.

با این حال، وی در جنگل‌هایی در کره زمین هنوز در حال مبارزه با موجودات بیگانه فضایی است و چاره‌ای جز این نمی‌بیند که دوباره به کره مریخ تبعید شود و ماجراجویی‌های جدیدی را دنبال کند.

فیلمنامه فیلم تا یکی دو ماه دیگر کاملا آماده می‌شود و ریدیک ضدقهرمان خشن این مجموعه فیلم به صورت تازه‌ای در معرض دید و قضاوت تماشاگران قرار می‌گیرد.

یک تفاوت بزرگ چهارمین قسمت این مجموعه فیلم با قسمت‌های قبلی، در رقم هزینه‌های تولید آن است.

این قسمت با هزینه‌ای کم جلوی دوربین خواهد رفت. با آن‌‌که رقم دقیق هزینه‌های تولید آن به صورت رسمی اعلام نشده، ولی بسیار کمتر از رقم هزینه‌های سه قسمت پیشین خواهد بود.

خوب است بدانید آخرین قسمت این فیلم در سال 2013 با هزینه‌ای 38 میلیون دلاری تهیه شد. پرسشی که از سوی تحلیلگران اقتصادی سینما مطرح می‌‌شود این است که قسمت جدید فیلم قرار است با هزینه‌ای زیر 20 میلیون دلار وارد مرحله تولید شود؟!

تبدیل یک مجموعه فیلم سینمایی موفق به یک مجموعه تلویزیونی در زمانی که تولید قسمت‌های تازه این مجموعه فیلم سینمایی ادامه دارد، یک اقدام غیرمتعارف و حتی عجیب و غریب است.

اما این اتفاقی است که برای ریدیک رخ داده و خبر آن را هم وین دیزل اعلام کرده است. بازیگر 48 ساله سینما در گفت‌وگوی خود خبر از تولید همزمان قسمت چهارم ریدیک و مجموعه تلویزیونی آن می‌دهد.

وی که در رابطه با این خبر ابراز خوشحالی و خشنودی می‌کند، می‌گوید ریدیک تلویزیونی طرح اصلی داستان و کاراکترهایش را از ریدیک سینمایی می‌گیرد تا داستان‌ها و ماجراهای تازه و متفاوتی را تعریف کند.

با این حال وی توضیح نمی‌دهد آیا کاراکتر خود او هم در این ماجراجویی‌های متفاوت حضور دارد یا نه و آیا خودش به عنوان بازیگر با این مجموعه تلویزیونی همکاری خواهد داشت یا خیر.

اعلام خبر تولید همزمان دو مجموعه فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی ریدیک با واکنش‌های متفاوت منتقدان هر دو رسانه روبه‌رو شده است.

آنها این پرسش منطقی و بجا را مطرح می‌کنند که چگونه می‌توان در یک زمان واحد دست به تولید یک مجموعه تلویزیونی و یک فیلم سینمایی با یک موضوع و شخصیت واحد زد و انتظار داشت هر دو گروه تماشاگران سینما و تلویزیون از آنها استقبال کنند.

گروهی از اهل فن می‌گویند اعلام چنین خبری برای بازارگرمی و تبلیغات بیشتر برای نسخه سینمایی ریدیک بوده است.

سفر به سیاره سرخ ادامه دارد

در بین فیلم‌های ژانر علمی ـ تخیلی، ‌مجموعه فیلم ریدیک حال و هوای خاص و ویژه‌ای دارد. مهم‌ترین تفاوت این مجموعه فیلم با محصولات مشابه، غالب و حاکم بودن رنگ قرمز (آن هم از جنس تند آن) بر کل فضای آن است.

دلیل آن را هم باید در این موضوع جست‌وجو کرد که تقریبا بخش اصلی ماجراهای آن در مریخ اتفاق می‌افتد که از سوی دانشمندان لقب سیاره سرخ را گرفته است.

وین دیزل در این مجموعه فیلم در نقش یک ناراضی شورشی به نام ریچارد بی ریدیک را بازی می‌کند که به دلیل کارها و نافرمانی‌هایش به کره مریخ تبعید شده است.

وی در این سیاره مجبور است برای ادامه حیات با انواع و اقسام موجودات بیگانه فضایی مبارزه کند. اولین قسمت فیلم با نام «پیچ بلک» در سال 2000 اکران عمومی شد.

این محصول مشترک آمریکا و انگلستان با هزینه 23 میلیون دلاری خود، 39 میلیون دلار در آمریکا فروش کرد.

با آن‌که تماشاگران بقیه کشورهای جهان برای دیدن فیلم فقط 14 میلیون دلار پرداخت کردند، اما تهیه‌کنندگانش خبر تولید قسمت‌های بعدی آن را سریعا اعلام کردند. موفقیت خوب مالی «سریع و آتشی» و «سه ایکس» در سال‌های 2001 و 2002،‌نام وین دیزل را در سطح وسیعی مطرح کرد و این مساله به کمک این بازیگر آمد تا بتواند در قسمت‌های بعدی فیلم علمی ـ تخیلی خود بازی کند.

دیزل که یکی از تهیه‌کنندگان اصلی مجموعه فیلم ریدیک هم هست، سال 2004 دومین قسمت آن با نام «وقایع‌نگاری ریدیک» را ارائه کرد. بودجه فیلم در حد کلان بود و حدود 105 میلیون دلار می‌شد.

سازندگان فیلم با خرج کردن چنین رقم بالایی، نسبت به موفقیت بالای مالی آن اطمینان داشتند، ولی واکنش تماشاگران خلاف انتظار آنها بود و در سطح جهانی فقط 116 میلیون دلار برای تماشای آن پرداخت کردند.

از این رقم (که بسیار نزدیک به رقم تولید فیلم بود) 57 میلیون دلار سهم سینماهای آمریکا و کانادا بود. این مساله باعث شد تهیه‌کنندگان ریدیک نسبت به تولید قسمت بعدی آن کمی با احتیاط عمل کنند.

در اولین قدم، آنها هزینه تولید قسمت سوم را بسیار کاهش دادند و به رقمی زیر 40 میلیون دلار رساندند.

فروش 42 میلیون دلاری فیلم در آمریکای شمالی (و 56 میلیون هم در بقیه کشورهای دنیا) این مجموعه اکشن علمی ـ ‌تخیلی را از خطر بایگانی شدن در قفسه شرکت‌های فیلمسازی نجات داد و راه را برای تولید قسمت‌های دیگری از آن باز و هموار کرد.

مترجم: کیکاووس زیاری/منبع: امپایرآنلاین

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها