رضا رویگری، بازیگر سینما و تلویزیون :

من با فضای مجازی کاری ندارم اما...

رضا رویگری بازیگر سینما و تلویزیون و خواننده پیشکسوت، از آن دست هنرمندانی است که از دنیای مجازی دل خوشی ندارد. اواسط تیر سال گذشته، عکس‌هایی از رویگری روی تخت بیمارستان در این فضا دست به دست شد همراه با خبر فوت این بازیگر در حالی که او دوره نقاهت را سپری می‌کرده و شاید بیش‌ از هر زمان دیگری به آرامش نیاز داشت.
کد خبر: ۸۶۶۸۲۱
من با فضای مجازی کاری ندارم اما...

رضا رویگری از آن دست هنرمندان پرکاری است که او را در آثار متعددی چون مختارنامه، معراجی‌ها، مسابقه ستاره بیست، خانم و آقای سنگی و تنهایی لیلا دیده‌ایم. رویگری همواره بازیگر پرکاری بوده، ولی مدتی است کمتر از گذشته فعالیت می‌کند و زمان بیشتری را به استراحت اختصاص می‌دهد. با او درباره مزیت‌ها و مشکلات فضای مجازی گفت‌وگو کرده‌ایم.

شما از فضای مجازی لطمه خورده‌اید و البته در یکی از شبکه‌های اجتماعی فعال هستید. نظرتان درباره دنیا مجازی چیست؟

من بلد نیستم از نرم‌افزارهای اینترنتی و موبایلی و شبکه‌های اجتماعی استفاده کنم. صفحاتی که به آن اشاره می‌کنید، توسط خود من ساخته نشده است. این صفحات را طرفدارانم ایجاد کرده‌‌اند و آن را مدیریت می‌کنند. البته این دوستان با من در تماس هستند و معمولا اطلاعات درستی در آن منتشر می‌کنند.

پس به نظرتان دنیای مجازی خیلی هم بد نیست؟

فضای مجازی بد نیست. متاسفانه آدم‌ها به خودشان اجازه می‌دهند در این فضا هر چه می‌خواهند بگویند، حتی حرف‌های زشت و ناپسند. متاسفانه از این فضا درست استفاده نمی‌شود. صفحات دنیای مجازی این امکان را به آدم‌هایی مثل من می‌دهد که با مخاطبانم در ارتباط باشم، اما انگار این تنها حسن شبکه‌های اجتماعی و دنیای مجازی است، چون آنقدر شایعه و حرف‌های ناپسند در این فضا وجود دارد که رغبتی به استفاده از آن ایجاد نمی‌شود.

وقتی شایعه فوت شما منتشر شد چه احساسی داشتید؟

مدتی است کسالت دارم و عده‌ای سودجو از همین مساله برای شایعه‌سازی استفاده کردند. من از همه جا بی‌خبر بودم که بستگان و دوستان یکی‌یکی تماس گرفتند و فهمیدم ماجرا از چه قرار است. حتی یکی از دوستان خبرهای منتشر شده را نشانم داد و متن را برایم فرستاد. متاسفانه به خاطر همین خبر کذب تعداد زیادی از بستگانم نگران شده بودند. برخی از آنها از خارج از کشور تماس می‌گرفتند و بسیار ناراحت و پریشان بودند. به همه می‌گفتم که این حرف‌ها شایعه است، روزی که از دنیا بروم، سر و صدای آن خیلی بیشتر از اینهاست و حتما رسانه‌های بزرگ اعلام خواهند کرد.

در آن زمان مشغول بازی در فیلم یا سریال بودید؟

من چون بیمار هستم خیلی بازی نمی‌کنم و به احتمال زیاد زمان شایعه هم مشغول کار نبودم.

فکر می‌کنید زمینه این شایعه چطور فراهم شد؟

عده‌ای از بیماری من مطلع شده بودند و عکس‌هایی که در بیمارستان از من گرفته شده بود را به همراه یک خبر فوت کذب منتشر کردند.

این مساله در روند درمان شما تاثیر داشت؟

وقتی چنین شایعاتی در مورد هر کسی منتشر شود، حالشان بد خواهد شد و وقتی بیمار است، این شایعات می‌تواند حتی خطرناک هم بشود. من حال خوشی نداشتم و از آن بدتر این که اطرافیانم نگران شده بودند. از این که اطرافیانم حال خوشی نداشتند، من هم ناراحت بودم.

تصور کنید در چنین شرایطی باید به تماس‌های تلفنی جواب می‌دادیم و به دوستان، آشنایان، همکاران و البته خبرنگاران پاسخ می‌دادیم که من زنده هستم. همین مساله روند استراحت و بهبود را مختل می‌کرد و آرامش از من و همسرم سلب شده بود.

از شبکه‌های اجتماعی برای اطلاع رسانی به علاقه‌مندان استفاده کردید؟

دوستانی که این صفحات را برای من باز کردند، دارند همین کار را می‌کنند و با خودم در ارتباط هستند و اخبار موثق را منتشر می‌کنند. باید بدانیم چه در دنیای واقعی، چه در دنیای مجازی شایعه پراکنی کار خوبی نیست و هرگز جزو فرهنگ ما نبوده است. گاهی حتی اظهار نظرهای مردم دور از شان و فرهنگ ماست. گاهی عکسی از من و همسرم منتشر می‌شود و نظراتی که برخی افراد می‌نویسند، در شان ما نیست. بپذیریم این رفتارها زشت است، در هر فضایی که باشد. وقتی من عکسی منتشر می‌کنم یعنی دوستی و حال خوب و شادمانی خودم را با آنها شریک می‌شوم و شایسته نیست در عوض حرف‌های زشت و زننده بشنوم.

فکر می‌کنید چه کسانی شایعه‌سازی می‌کنند یا حرف‌های زشت می‌زنند؟

به نظرم این افراد به خاطر این‌که نتوانسته‌اند به جایی که می‌خواستند برسند، یا دلشان جایگاهی را می‌خواست که حالا ندارند، حسادت‌ها و حس‌های بدشان را در قالب کلمات زشت و زننده بیرون می‌ریزند. یکی از این اظهارنظرها آنقدر زشت و زننده بود که همسرم آن را پاک کرد! اظهارنظر درباره زندگی شخصی آدم‌ها کار درستی نیست. تماشاگران سینما و تلویزیون اگر بخواهند می‌توانند درباره کار من نظر بدهند، اما مسائل شخصی من به خودم مربوط است.

برخی عکس‌هایی که در فضای مجازی از شما منتشر می‌شود، چطور به دست افراد سودجو می‌رسد؟

نمی‌دانم. شاید از همین صفحاتی بر می‌دارند که توسط طرفدارانم اداره می‌شود، اما نکته اینجاست که چیزهای ناخوشایندی درباره این عکس‌ها می‌نویسند و انتشار می‌دهند.

آذر مهاجر

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها