نگاهی به کارکرد سریال‌های ماهواره‌ای بر مخاطبان

سریال‌هایی که دیگر دیده نمی‌شوند

‌بدون شک در میان مخاطبان برنامه‌های ماهواره‌ای، فیلم و سریال بیشتر از برنامه‌های دیگر بیننده دارد؛ مخاطبانی که حالا دیگر این سریال‌ها را دوست ندارند، چون همین سریال‌ها باعث افزایش آمار طلاق، رواج بی‌مرزی در روابط بین زن و مرد و در نهایت زوال خانواده‌ها شد.
کد خبر: ۸۵۹۰۹۶
سریال‌هایی که دیگر دیده نمی‌شوند

حتی کسانی که از مخاطبان پروپاقرص این گونه سریال‌ها بودند حالا معتقدند سریال‌های ماهواره‌ای بدون در نظر گرفتن فرهنگ و ارزش‌های جامعه و بدون توجه به رده سنی کودک و نوجوان در تکاپوی تضعیف ارزش‌‌های بزرگسالان و شکل دادن به ایده‌های نسل بعدی جامعه هستند.

شبکه فارسی وان، جم تی وی و... هیچ هدفی جز فروریختگی فرهنگی و ارزش‌های اصیل اجتماعی و سنتی جامعه نداشته است. آنها به طورکلی کشورهای جهان سوم و به طور خاص کشور ما را مورد هجمه قرار داده‌اند. تماشای همین سریال‌ها باعث کمرنگ کردن حرمت بین خانواده‌ها شده است. رواج این سریال‌ها باعث شد احترام‌ها، ارزش‌ها، معیارهای اخلاقی، سلسله مراتب خانوادگی و به تبع آن سلسله مراتب اجتماعی از بین برود و شکاف نسل‌ها عمیق‌تر شود. مهم‌ترین تاثیر منفی این گونه سریال‌ها از بین رفتن اقتدار درون خانواده و تناسبات درون اجتماع است.

حالا دیگر خانواده‌ها هم متوجه شده‌اند سریال‌های ماهواره‌ای باعث می‌شود زنان و مردان به هرزه‌گردی، پرده‌دری و بی‌حیایی تشویق شوند و پیامدهای منفی را به وجود بیاورند. به تصویر کشیدن روابط آزاد بین زن و مرد، صرفا باعث افزایش آمار طلاق در کشور شده و بدون شک ترویج روابط آزاد بین دختر و پسر، مروج بی‌بندوباری است. جوانانی که روابط آزاد را تجربه می‌کنند، ترجیح می‌دهند مسئولیت یک زندگی و مخارج آن را نپذیرند و از سویی، این تنوع طلبی و آزادی روابط آسیب‌های دیگری از جمله فحشا و اعتیاد را در پی دارد و بچه‌های بی‌سرپرست نیز از دیگر نتایج آن خواهد بود.

با یک بررسی ساده می‌توان فهمید با وجود فعالیت بیش یکصد شبکه فارسی زبان ماهواره‌ای، مردم کشورمان متوجه شده‌اند همین شبکه‌ها و سریال‌ها حجب و حیا را به مرز نابودی کشانده و باعث خودنمایی زنان و دختران در سطح جامعه شده است. با وجود این نباید فراموش کرد هنوز جامعه ایرانی به سنت‌های خودش پایبند است و بهترین راهکار، گرایش به سنت‌های ملی است که مانند غضروف میان استخوان عمل و ما را به احکام دینی و ملی وصل می‌کند.

در این برهه که از آن به عنوان جنگ نرم یاد می‌شود وظیفه مسئولان، برنامه سازان و هنرمندان کشورمان بیش از پیش سخت‌تر خواهد بود. واقعیت این است که ما به‌سرعت در فضاهای نوین رسانه‌ای قرار می‌گیریم که همواره در حال تغییر و تبدیل هستند و قواعد جدید متفکرانه‌ای بر آنها حاکم است و برای موفقیت در این عرصه رقابتی باید قواعد را بشناسیم و با روزآمد کردن این شناخت، رقبا را از میدان به در یا دستکم تاثیرات آنها را خنثی کنیم.

به نظر می‌رسد لازم است شبکه‌های تلویزیونی به خصوص برنامه‌سازان علاوه بر توجه جدی به پژوهش، به تولید سریال‌های با کیفیت به منظور ارتقای سطح بینش سیاسی، مذهبی و اعتقادی خانواده‌ها، استفاده از شخصیت‌های محبوب در فیلم‌ها و سریال‌ها برای ارائه مطلوب مدهای مورد قبول جوانان، پخش برنامه‌های شاد و جذاب متناسب با نیازهای جوانان، برنامه‌ریزی و ایجاد جریان‌های رسانه‌ای و جشنواره‌ای در سطح جامعه، اهمیت دادن به قهرمانان ورزشی، هنری، فرهنگی، مذهبی و حتی سیاسی جامعه و... بیش از گذشته توجه کنند تا علاوه بر جذب مخاطب، باعث اعتبار و پایداری خود شوند.

فرشید شکیبا

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها