نگاهی به دور جدید برنامه‌های سینمایی در صدا و سیما

آغوش نقد و مِهر رسانه‌ملی برای سینما

مجری برنامه نقد فیلم، از این برنامه می‌گوید

در نقد فیلم خود‌زنی نمی‌کنیم

امیر‌شهاب رضویان، کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایرانی فیلمسازی را با ساخت فیلم‌های کوتاه از سال 1359 در سینمای آزاد همدان شروع کرده است. او حدود 40 فیلم کوتاه و هفت فیلم بلند در کارنامه خود دارد.
کد خبر: ۸۵۸۰۹۴
در نقد فیلم خود‌زنی نمی‌کنیم

به گزارش جام جم سیما ،وی برای ساخت فیلم سومش «مینای شهر خاموش» برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر شده است‌.

فیلم «تابستان عزیز» برنده پروانه زرین بهترین فیلمنامه، بهترین تصویربرداری، جایزه ویژه هیات داوران و جایزه شورای شهر همدان از بیست و چهارمین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان همدان مهر 1389 و برنده تندیس سیمین چهلمین دوره جشنواره فیلم رشد آبان 1389 شده است.

فیلم «سفر زمان» برنده پروانه زرین بهترین جلوه‌های بصری و برنده جایزه ویژه صندوق کمک به کودکان سازمان ملل متحد یونیسف از بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان مهر 1392 شده است‌.

رضویان در سال‌های اخیر سوای کارگردانی به فعالیت‌های دیگری مثل بازیگری و مدیریت پردیس سینمایی کوروش هم روی آورده است و این روزها به‌عنوان مجری برنامه نقد 4 ویژه سینمای ایران شبکه چهار فعالیت می‌کند.

شما را بیشتر به‌عنوان فیلمساز مستقلی که در کنارش به تعلیم جوان‌ها در موسسه فیلمسازی‌تان می‌پرداختید می‌شناسیم، اما در یکی دو سال اخیر فعالیت‌های دیگری مثل نقاشی، بازیگری، اجرا و مدیریت پردیس سینمایی انجام می‌دهید. دلیل این تغییر رویکرد چیست؟

در کنار فیلمسازی علایق دیگری هم دارم‌. سال‌ها بود نقاشی می‌کردم. سال 1997 پوستری به مناسبت روز مبارزه با نژاد‌پرستی طراحی کردم که در کشور هلند چاپ شد‌.

در آلمان هم نمایشگاه نقاشی داشتم و دوران بیکاری در گذشته باعث شد عرصه‌های دیگری را تجربه کنم.

چرا کار نمی‌کردید؟

در آن چهار سال سه بار برای پروانه ساخت اقدام کردم که بنا به دلایل غیرمنطقی رد شد‌. در ادامه به‌عنوان مشاور جذب پروژه پردیس سینمایی کوروش شدم و مدیریتش را از مرحله بهره‌برداری
به‌عهده گرفتم.

درگیر شدن با مدیریت پروژه یک پردیس بزرگ با 14 سالن سینمایی و... برایتان یک چالش نبود؟

به هر حال کار حیثیتی بود‌. در زندگی‌ام تا به حال در کاری شکست نخورده‌ام‌. هر کاری را که شروع می‌کنم تا ته‌اش ادامه می‌دهم.

آدم با پشتکاری هستید؟

بله، در هر کاری ولو در آن شناخت نداشته باشم تلاش می‌کنم بهترین باشم.

مدیریت پردیس را چه شخصی به شما پیشنهاد داد؟

توسط مدیریت گروه صنعتی گلرنگ این پیشنهاد ارائه شد. از دوران کودکی به سالن سینما علاقه داشتم و در دفتر خودم هم یک سالن سینمای کوچک داشتم.

در پردیس کوروش خیلی از سینمایی‌ها مثل علی سرتیپی حضور دارند. آیا با این افراد تعامل دارید؟

با علی سرتیپی کاملا تعامل دارم و اداره این پردیس بدون کار گروهی میسر نمی‌شد و حضور ایشان خیلی موثر است.

به نظر می‌رسد تنها راه برون‌رفت سینمای ایران از وضعیت بحران اقتصادی زیاد شدن چنین پردیس‌های استانداردی است.

بله، یکی از راه‌هایش این مساله است. راه مهم‌ترش این است که در عرصه تولید باید با تساهل بیشتری برخورد کرد.

این مساله وظیفه چه قشری در سینماست؟

سیاستگذاران و مدیران کلان فرهنگی و ‌باید با نرمش بیشتری به بحث تولید فیلم نگاه شود‌. اگر فیلمی مطابق ذائقه تماشاگر ایرانی تولید شود و در کنارش سالن خوب و استاندارد موجود باشد

قطعا تماشاگر می‌رود و فیلم می‌بیند‌، اما اگر فیلم خوب تولید نشود ساخت سالن سینما راهگشا نخواهد بود. تولید و نمایش لازم و ملزوم همدیگر هستند.

در بحث عدم ارتباط مخاطبان با فیلم‌های سینما فیلمسازان نقش مهمی داشتند. کما این‌که نیمی از فیلم‌های جشنواره فیلم سال قبل نه داستان داشتند و نه ساختار درست و حسابی.

فکر می‌کنم اگر مقداری به فیلمساز آزادی عمل داده شود تا در ژانرهای مختلف فیلم بسازد و در کنارش فیلمسازان باتجربه به حاشیه رانده نشوند‌ آن وقت مطمئن باشید اتفاقات خوب زیادی برای سینمای ایران رخ می‌دهد.

بعد از این‌که دوباره جشنواره کودک به همدان بازگشت در کمک به برگزاری بهتر جشنواره اعم از کمک فکری و طراحی پوستر مشارکت جدی داشتید. آیا برای حضور در این موضوع از شما دعوت به عمل آمد؟

وقتی دیدم ابتدای سال این تشکیک وجود دارد که جشنواره کودک در همدان یا اصفهان برگزار شود وقت و انرژی صرف کردم و با استانداری همدان و مسئولان جشنواره به‌عنوان یک حلقه واسط عمل کردم‌. اگر سوء‌تفاهماتی به‌وجود می‌آمد میانجیگری هم انجام می‌دادم.

در طراحی پوستر جشنواره کودک به نقشه شهری همدان پرداختید.

من از 7 تا 18 سالگی در همدان زندگی کردم و پوستر هم با الهام از میدان مرکزی همدان، خیابان‌های همدان و معماری آنجا طراحی شد.

من رویاهایم درباره شهر همدان را در این پوستر طرح کردم‌. شهری که در انتهای هر خیابانش سینمایی وجود دارد و بچه‌ها در میدان‌ها شادند و بازی می‌کنند‌.این پوستر یک‌جورهایی شبیه پرده‌خوانی و پر از قصه و جزئیات است.

در بیشتر برنامه‌های سینمایی شبکه‌های مختلف تلویزیون اغلب مجریان فریدون جیرانی، شما و محمدحسین لطیفی کارگردان بوده‌اند. دلیل این رویکرد چیست؟

نمی‌دانم چگونه این جریان به‌وجود آمد. به من پیشنهاد شد و پذیرفتم. سی و اندی سال است که سینمای ایران و مسائلش را با دقت رصد می‌کنم‌.

در کنارش پژوهش‌های زیادی هم انجام داده‌ام. مدیران شبکه چهار به این جمع‌بندی رسیدند که من شخص مناسبی برای اجرای این برنامه هستم.

آیا خودتان هم اعتقاد دارید شخص مناسبی برای اجرای برنامه هستید؟

در برنامه‌های زنده تلویزیونی حضور داشته‌ام. قبول چنین شغلی یک وسوسه بود تا خودم را محک بزنم که تا چه حد در این زمینه می‌توانم موفق باشم و در کنارش چیزهای تازه مثل تعامل با تیم سازنده و همکاران را می‌آموزم. معتقدم روز به‌ روز اجرایم بهتر می‌شود‌.

از کلیت کار احساس رضایت دارید؟

توان من بیش از این است‌. هفته قبل مریض احوال بودم و به‌سختی اجرا کردم.

رویکرد اصلی‌تان در این برنامه چیست؟

این است که عادلانه و متعهدانه در این برنامه به سینمای ایران نگاه کنم‌. در اتاق فکری که با دوستان داریم به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که نرویم به سمت حاشیه و جار و جنجال و کسی را نکوبیم.

ما تلاش کردیم به این مساله فکر کنیم که چگونه می‌شود کاری کرد که هم با نگاهی عدالت‌محور به سینما نگاه کرد و هم به نفع سینما حرکت کرد‌.

این برنامه قرار است در خدمت سینمای ایران باشد و نه در جهت تخریبش‌. اگر چالشی هم در برنامه شکل بگیرد‌. چالشی خواهد بود که مفید به حال سینماست‌.

خودم سینماگرم و دیده‌ام این برنامه‌ها چگونه می‌تواند آسیب‌رسان باشد‌. ترجیح می‌دهم خود‌زنی نکنیم.

اتاق فکر و مشاوران برنامه را خودتان انتخاب کردید؟

این دوستان توسط من و تهیه‌کننده انتخاب شدند.

شبکه برای این برنامه چارچوب خاصی تعریف کرده است؟

خوشبختانه مدیریت شبکه برای ما هیچ محدودیتی ایجاد نکرده است.

بعد از خاتمه هر برنامه مدیران شبکه نظراتشان را ابراز می‌کنند؟

با من در این باره صحبتی نشده است‌. شاید نظراتشان را به تهیه‌کننده منتقل می‌کنند.

تجربه نشان داده برنامه‌های چالشی در تلویزیون مخاطبان بیشتری دارد.

من ترجیح می‌دهم برنامه رویکرد تئوریک داشته باشد و ضمن خبر‌رسانی چیزی به اطلاعات تماشاگر اضافه کند.

شما مخاطبان خاصی را هدفگذاری کرده‌اید؟

علاقه‌مندان جدی سینما برای ما مهم هستند.

در طراحی آیتم‌های برنامه به صورت مشترک با تهیه‌کننده همکاری کرده‌اید؟

همه چیز مشورتی است و مرتب آیتم‌های جدید اضافه می‌شود.

چه آیتم‌های جدیدی قرار است اضافه شود؟

آیتم فیلم کوتاه تحت عنوان یک اتفاق ساده و بخش تازه‌ها که درباره مبانی فنی سینماست.

برنامه نقد سینما 4 چقدر منطبق بر فضای شبکه چهار است؟

شبکه چهار شبکه دانایی است و ما هم در این جهت حرکت می‌کنیم.

احمدمحمد اسماعیلی

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها