نگاهی به مجموعه تلویزیونی شبکه یک سیما

نفس گرم چالش بزرگ ملیحه

در میان مجموعه‌های تلویزیونی تولید شده در شبکه‌های مختلف سیما گاه به آثاری برمی‌خوریم که رگه‌های دینی پررنگ‌تری داشته و برخی از شخصیت‌های محوری خود را بر این اساسشکل داده‌اند.
کد خبر: ۸۵۸۰۹۲
نفس گرم چالش بزرگ ملیحه

به گزارش جام جم سیما ، مجموعه تلویزیونی «نفس گرم» که این روزها روی آنتن شبکه یک رفته، یکی از این دسته کارهای تلویزیونی است که قهرمان خود (ملیحه نداف) را از این طیف انتخاب کرده و قصه خود را بر این اساس پیش برده است.

حاج مرتضی در قسمت نخست از سفر کربلا بازگشته و در حالی که حرفی ناگفته در دل دارد، پس از خداحافظی با همسرش روانه محل کار خود می‌شود، اما در تصادفی مشکوک در جاده کاشان ضربه مغزی شده و به کما می‌رود.

نگین معتضدی که همراه با محمد‌مهدی عسگرپور، فیلمنامه نفس گرم را به نگارش درآورده، پس از مقدمه‌ای کوتاه نقطه عطف اول را رقم زده و مخاطب را با قصه و شخصیت‌هایش درگیر می‌کند.

در عین حال با مخفی کردن مقصد سفر توسط حاج مرتضی، گره‌افکنی به‌درستی صورت گرفته و او را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد که به مرور از طریق دیگر شخصیت‌ها به مخاطب شناسانده می‌شود.

در کنار این قصه مرکزی با داستانک‌های متعددی هم روبه‌روییم که نقطه قوت فیلمنامه نفس گرم به حساب می‌آیند.

برای مثال می‌توان به رابطه پر از کدورت اسماعیل با عمه‌اش اشاره کرد که مرگ دخترش در سانحه رانندگی را از چشم اسماعیل به‌عنوان دامادش می‌بیند که از آن تصادف جان سالم به‌در برده است.

فروغ هم که پس از فوت همسرش با دو فرزند خود از خانواده همسر بریده و به‌عنوان پرستار زنی سالمند در خانه او زندگی می‌کند، دیگر داستانک مهم نفس گرم را خلق کرده که رابطه دوستانه و صمیمانه‌ای با ملیحه نداف دارد.

برادر همسر فروغ که در خلق آن از کلیشه‌ها بیشترین بهره گرفته شده، نقش مهمی در ایجاد فراز و فرود داستانک فروغ و فرزندانش دارد که مخاطب را به‌خوبی در بیم و امید نسبت به سرنوشت آنها نگه می‌دارد.

عمه اسماعیل و شوهرش نیز دیگر داستانک کار را رقم زده که البته به قوت دیگر داستانک‌های آن نبوده و در حاشیه قرار می‌گیرند.

پیام صوتی حاج مرتضی روی گوشی تلفن همراه همسرش، معمایی را طرح می‌کند که مخاطب را پا به پای ملیحه پیش برده و به سمت گره‌گشایی سوق می‌دهد.

مشکلی که در 9 قسمت پخش شده نفس گرم به چشم می‌خورد، کندی ریتم است که به‌خصوص در قسمت‌های چهارم و پنجم به اوج رسیده و مخاطب را تا حدی خسته می‌کند.

به خصوص سکانس‌های بیمارستان که تقریبا هیچ کمکی به پیشبرد داستان نکرده و در عین حال مخاطب را زودتر از موعد متوجه قضیه همسر دوم داشتن حاج مرتضی می‌کند.

این‌که اسماعیل فرزندخوانده مرتضی و ملیحه است دیگر نقطه عطف داستان است که لا‌به‌لای گفت‌وگوی خواهر مرتضی و ملیحه مطرح شده و نازا بودن ملیحه را پیش روی مخاطبان قرار می‌دهد تا به قضیه همسر دوم گرفتن مرتضی شکل دیگری ببخشد.

فیلمنامه نفس گرم از‌جمله فیلمنامه‌های شخصیت محور است که بر پایه ملیحه نداف به‌عنوان یک سخنران مذهبی جلسات مذهبی زنانه شکل گرفته است.

شخصیتی که بن‌مایه مذهبی قوی داشته و از آرامشی درونی برخوردار است. در عین حال وی از دیگران هم غافل نشده و به شکل‌های مختلف سعی در حل مشکلات آنها دارد.

برای مثال می‌توان از فروغ یاد کرد که وضعیت خانوادگی آشفته‌ای داشته و به کمک ملیحه بر مشکلات ریز و درشتش تا حدودی فائق می‌آید.

همین‌طور زوج جوانی که در طبقه پایین منزل مرتضی و ملیحه ساکن شده و همواره از کمک‌های مادی و معنوی وی و همسرش بهره می‌گیرند.

ملیحه درست جایی که از یک‌سو با خطر مرگ مرتضی و از سوی دیگر با ازدواج مجددش مواجه شده، با چالش بزرگی مواجه شده و در عین حال ایمانش در بوته آزمایش قرار می‌گیرد.

آزمایشی الهی که ملیحه را در موقعیتی قرار داده که پیش از این حضار در جلسات را به صبر و بردباری در مواجهه با آنها دعوت می‌کرده است.

ملیحه به‌عنوان یک زن مومن و معتقد نمونه خوب و قابل قبولی به حساب می‌آید که به دل مخاطبان نشسته و در آنها همذات‌پنداری ایجاد می‌کند.

اتفاق مهمی که به کلیت نفس گرم کمک شایانی کرده و عیار آن را پیش چشم مخاطبانش بالا برده است.

اما شخصیت اسماعیل به‌عنوان یکی دیگر از شخصیت‌های مهم کار آنچنان که باید از کار درنیامده و مخاطب نسبت به آن حس گنگی دارد که گوینده رادیو بودن او هم کمکی به چند لایه بودنش نکرده است.

در عین حال شکل‌گیری رابطه‌اش با پرستار بیمارستان هم با توجه به شخصیت دختر جوان، کمی دور از ذهن بوده که زودتر از موعد اتفاق می‌افتد و به همین خاطر هم باورپذیری‌اش خدشه‌دار می‌شود.

عسگرپور پس از ساخت مجموعه‌هایی همچون گل‌های گرمسیری و جراحت، نفس گرم را در امتداد این دو مجموعه ساخته و تا به اینجا (قسمت نهم) روایت نسبتا سرراستی را از یک قصه جذاب ارائه کرده که به احتمال زیاد نیمه دوم جذاب‌تری هم برای مخاطبان خویش تدارک دیده است.

بزرگ‌ترین ریسک عسگرپور در نفس گرم سپردن نقش ملیحه نداف به مرجانه گلچین بوده که در سال‌های اخیر تماما در مجموعه‌های کمدی ایفای نقش کرده است.

اما این ریسک به بهترین شکل جواب داده و بازی به‌شدت متفاوت گلچین به مهم‌ترین نقطه قوت کار تبدیل شده است.

او در اجرای این نقش سراغ خانم‌های سخنران مذهبی رفته و از شیوه گفتار و بیان آنها گرته‌برداری کرده است.

در عین حال گلچین این شخصیت را صرفا بر پایه تکنیک‌های بازیگری ایفا نکرده و تلاش فراوانی برای زندگی کردن در آن به خرج داده است.

حامد کمیلی در نقش اسماعیل و نیلوفر خوش‌خلق در نقش فروغ نیز بازی‌های روانی را ارائه کرده و به نقش‌ها جان بخشیده‌اند که البته باید به آنها حضور کوتاه، اما تاثیرگذار محمود پاک‌نیت در نقش مرتضی و رویا تیموریان در نقش خواهر او را هم اضافه کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها