اختصاصی جام جم آنلاین

خامنه: ادای دین می کنم

شبکه دو سیما، آخر هفته، دفتر نوستالژی دهه 50 و 60 را ورق می‌زند

«تا همیشه» مجموعه‌ای برای مرور خاطرات

یکی از مباحث شیرین جمع‌های دوستانه، یادآوری خاطرات زیبا و دلنشین روزهای گذشته است؛ خاطراتی که مثل ورق زدن آلبوم عکس، شیرین است. به دنبال بازآوری خاطرات قدیمی، کلماتی مثل افسوس، ای کاش و... هم شنیده می‌شود، اما همین خاطرات حس خوبی هم به همراه دارد.
کد خبر: ۸۵۶۰۰۴
«تا همیشه» مجموعه‌ای برای مرور خاطرات

شاید به همین دلیل برنامه‌سازان تلویزیون به سراغ ساخت مجموعه‌هایی رفتند که بخش عمده‌ای از آن به خاطرات اختصاص دارد، یعنی همان حس نوستالژی. اولین بار برنامه «بچه‌های دیروز» با این ساختار و با اجرای گیتی خامنه و الهه رضایی تولید شد و بعد از آن «یادگاری» با اجرای مسعود فروتن شکل گرفت و این روزها برنامه ترکیبی «تا همیشه» با اجرای گیتی خامنه و مینا هاشمی به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ماجد بازرگان به سفارش گروه کودک و نوجوان شبکه دو روزهای جمعه از این شبکه پخش می‌شود.

سفری خاطره‌انگیز

این برنامه گنجینه‌ای از خاطرات قدیمی را پیش چشم مخاطبان تلویزیون می‌گشاید و قصد دارد کودکان دیروز را در سفری خاطره‌انگیز با خود همراه کند. گرچه تا امروز شاهد برنامه‌های این چنینی بوده‌ایم که تصاویری از گذشته پخش می‌کردند، اما تا همیشه، یک برنامه نیست. این مجموعه یک جریان است که سعی می‌کند گذشته را به روایت امروز زنده کند. به عنوان نمونه با این برنامه به مدرسه‌هایی با نیمکت‌های سه نفره می‌رویم و روی همان نیمکت‌ها با دانش‌آموزان 30 سال پیش گفت‌وگو می‌شود.

تا همیشه، با بخش‌های متنوع سفری به دوران کودکی پدر و مادرهای امروز است. بخشی از آن به فیلم‌های سینمایی و عروسکی دهه‌‌های 50 و 60، گزارش مردمی، حضور مجریان قدیمی،‌ وله، پلاتو و زیرنویس‌های مرتبط و نمایش نقاشی‌ اختصاص دارد. یکی از آیتم‌ها برنامه تا همیشه، با نام شهدا، با محوریت دوران کودکی و نوجوانی یک شهید، کارنامه او در دوران مدرسه، برگه اعزام به جبهه، عکس‌های قدیمی و... را نشان می‌دهد.

میز سفید و کتابخانه هم از دیگر بخش‌های جذاب و شیرین این برنامه است که هر کدام جذابیت‌های خودشان را دارد. بخش اتاقچه هم اتاقی با طراحی قدیمی است که از وسایل نوستالژیک پر شده و هربار با لمس یکی از این وسایل خاطراتمان زنده می‌شود. همچنین در آیتم گزارش با چهره‌های محبوب همقدم می‌شویم و صحبت‌های آنها را درباره روزها و خاطرات خوش گذشته می‌شنویم.

شوک‌های عجیب و غریب

به گفته دست‌اندرکاران این برنامه بچه‌های دیروز ثابت کرد ورود به خاطرات هیجان‌انگیز است. مخاطب با دیدن این برنامه فقط نمی‌گوید آخی، ای‌کاش و...، بلکه این برنامه فرصتی است تا نگاه دوباره به سبک زندگی داشته باشیم و این برنامه رویکرد غم‌زدایی دارد. خوشبختانه مسیر هم درست است و با شروع پخش این برنامه پیامک‌های متعددی هم به برنامه ارسال شده است.

در حال حاضر ما از خانواده‌های گسترده به خانواده‌های هسته‌ای رسیدیم و نه‌تنها سبک زندگی عوض شده، بلکه تلویزیون بخشی از آن را پر کرده است. برنامه «تا همیشه» به مخاطبان تاکید می‌کند که تلویزیون جانشینی مناسب برای پدر و مادرها نیست. از سوی دیگر، اتاق فکر برای تک‌تک آیتم‌ها طراحی شده و تصمیم می‌گیرد.

خانه‌تکانی روحی و اخلاقی

گیتی خامنه، اجرای این برنامه را به عهده دارد و همه مخاطبان با دیدن چهره مهربان و لبخندی که همیشه بر لب دارد به یاد خاطرات خوب گذشته می‌افتند. وی در پاسخ به این پرسش که شما قبل از اجرای برنامه تا همیشه در گذشته برنامه بچه‌های دیروز را با محوریت یادآوری خاطرات قدیمی اجرا کرده بودید، این برنامه چه حرف تازه‌ای برایتان داشت که اجرای آن را پذیرفتید، به جام‌جم می‌گوید: تجربه کار کردن با آقای بازرگان در گذشته خوب بود. در نتیجه یکی از دلایلم حضور او بود. برنامه تا همیشه قرار بود به مباحثی بپردازد که من نسبت به آن دغدغه دارم. تفاوت این برنامه با بقیه برنامه‌هایی که حس نوستالژی برای مخاطبان دارد این است که قرار نیست فقط به خاطرات رجوع و آنها را مرور کنیم و با خود بگوییم افسوس! گذشته‌ها دیگر گذشته و ارزش‌هایی که به زندگی ما رنگ و امید می‌داد، دیگر وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: این برنامه قرار است با یادآوری خاطرات قدیمی و ارزش‌هایش به مخاطبان بگوید ما امروز هم می‌توانیم همان نکات زیبا را در زندگی‌مان جاری کنیم. بدون رودربایستی بگویم جامعه ما نیازمند خانه تکانی روحی و اخلاقی است. متاسفانه برخی وظایف اخلاقی به فراموشی سپرده شده است. من راجع به وظایف و مقولات اخلاقی والا صحبت نمی‌کنم، بلکه حرف من درباره عادی‌ترین و ساده‌ترین موضوعات اخلاق شهروندی است. یادمان رفته که به حقوق یکدیگر تجاوز نکنیم. یادمان رفته که اگر کسی در رانندگی به ما راه داد با زدن لبخند از او تشکر کنیم. ما در برنامه تا همیشه این نکات زیبا را یادآوری خواهیم کرد. قرار نیست مشکلات را آسیب‌شناسی کنیم، ولی تاکید داریم می‌توان با مرور نکات زیبا به زندگی معنای دیگری بدهیم. خوشبختانه جامعه ما این چیزها را داشته و این نکات هم پررنگ و دقیق بوده است.

خامنه با اشاره به این که هدف برنامه تا همیشه این است که به گذشته رجوع کنیم نه این که متوقف بمانیم، توضیح می‌دهد: نگاه ما رو به آینده است و این که به یاد بیاوریم با ادا کردن سهم خودمان سعی می‌کنیم دنیایی بهتر داشته باشیم و نکات ارزشمند را به نسل بعد انتقال بدهیم. کافی است یاد بگیریم حقوق دیگران را زیر پا نگذاریم تا حقوق خودمان زیر پای دیگران له نشود.

وی درباره این که خودش در انتخاب موضوعات برنامه تا چه میزان مشارکت دارد؟ می‌گوید: خوشبختانه با گروهی کار می‌کنم که اخلاقی هستند و بزرگوارانه و متواضعانه برخورد می‌کنند. یکی از امتیازات برنامه این است که افراد گروه شنوندگان خوبی هستند و با دقت به ایده‌های تازه گوش می‌دهند و از آن بهره می‌برند. حس همدلی، انعطاف و اتحاد بین ما حرف اول را می‌زند. در راس این گروه آقای زارعان، مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو است که دلسوزانه گروه را هدایت می‌کند. حضور ایشان منجر به دلگرمی گروه می‌شود. بخش‌های متنوع این برنامه هم نشات گرفته از کار گروهی و حس همدلی است.

خامنه ویژگی اصلی این برنامه را مشارکت گسترده مردم ذکر می‌کند و می‌افزاید: خوشبختانه بخش‌های متنوع این برنامه با اقبال مخاطبان رو به رو شده است و گروه هم تلاش می‌کند گنجینه ارزشمند امید بخشی، انسانیت و... را بین مردم ترویج دهد.

حیدری، برنامه‌ریز گروه هم می‌گوید: ما یک گروه همدل هستیم و هر کس در حد توانش سعی می‌کند کاری انجام بدهد. من همه تلاشم را می‌کنم تا همه پیامک‌ها را بخوانم. گرچه روز به روز به تعداد مخاطبان افزوده می‌شود و کار من هم سخت‌تر می‌شود، اما تا امروز پیامک‌های برنامه را خوانده‌ام.

مشارکت گسترده مردم

ماجد بازرگان، تهیه‌کنندگی و کارگردانی برنامه تا همیشه را به عهده دارد. وی درباره تولید این برنامه به جام‌جم می‌گوید: هدف این برنامه افزایش شادابی و آرامش روانی میان افراد جامعه است. به همین دلیل با تهیه و پخش بخش‌های متنوع تلاش داریم به این هدف دست پیدا کنیم. تا همیشه یک برنامه نیست! این مجموعه یک جریان است که سعی می‌کند گذشته را به روایت امروز زنده کند. در ضمن برنامه تعاملی است و میزان مشارکت مردم هم بالاست و روز به روز هم بیشتر می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: تلاش می‌کنم به تعداد آیتم‌های متنوع این برنامه هم بیفزایم. طرح‌های خاصی داریم و مردم به مرور شاهد این بخش‌های جدید خواهند بود. تلاش می‌کنیم برنامه به تکرار نیفتد.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها