به نظرم رسانه ملی با چتر پوششی که کل کشور را فرا گرفته است ظرفیت مناسب و بالنده‌ای برای انعکاس اخبار اقوام را در یک قاب مشترک به نام تلویزیون دارد. به علاوه به صورت تخصصی در رسانه ملی مجموعه‌ای با عنوان معاونت مراکز استان‌های صدا و سیما وجود دارد که اخبار و تولیدات رادیویی و تلویزیونی استان‌ها را از پیش از تولید تا موقع پخش مدیریت، هدایت و کنترل می‌کند.
کد خبر: ۸۵۵۶۵۹
رسانه ملی آئینه وحدت اقوام

صدا و سیما دارای 33 مرکز استانی است و حتی در برخی استان‌ها به دلیل اهمیت منطقه، شاهد دو مرکز صدا و سیما در یک استان هستیم؛ به عنوان نمونه در استان خوزستان با داشتن مرکز خوزستان و آبادان، در استان‌ آذربایجان‌ غربی با داشتن مرکز آذربایجان غربی و مهاباد و همچنین در استان هرمزگان با داشتن صدا و سیمای خلیج ‌فارس و مرکز کیش. این ظرفیت 33 مرکزی قطعا در نشان دادن سیمای استانی و قومی هموطنان عزیز و ایجاد انسجام، وحدت ملی، همدلی و همزبانی گام برمی‌ دارد. به عبارتی رسانه ملی آینه تمام‌نمای وحدت ملی اقوام ایرانی است.

یکی از کارکرد اصلی رسانه، انعکاس مناسبت‌ها و آداب بومی است. در کشور ما آداب و رسوم بسیاری میان اقوام مختلف وجود دارد. آداب و رسوم اقوامی چون بلوچ، آذری، لر، کرد، عرب، گیلک، مازنی، ترکمن، فارس و... آن هم با گویش‌های مختلف که بیشتر این آداب باید در قاب رسانه ملی تلویزیون انعکاس داده ‌شود که انصافا تا امروز هم همین طور بوده است. کارکرد دیگر رسانه نمایش توانمندی‌ها و ظرفیت‌های اقلیمی هر استان است. به عبارت بهتر هر استانی که قطب کشاورزی، صنعتی، دامداری، صنایع دستی، علمی و فرهنگی، گردشگری و... است به درستی، هم در شبکه‌های استانی و هم در شبکه‌‌های سراسری پوشش داده می‌شوند.

باید بدانیم ایران تنها تهران نیست. کل ایران شامل گوشه گوشه این خاک مقدس با تنوع قومی و مذهبی‌اش در رسانه ملی یکسان دیده می‌شود و برای این رسانه، شیعه و سنی و اقلیت‌های مذهبی اصل نیست، بلکه اصل وحدت بین مذاهب و اقوام در قالب عبارت هموطن است. اداره‌کل اخبار استان‌ها با ظرفیت انعکاس 33 مرکز استانی روزانه بین 300 تا 400 خبر مکتوب، در حدود صد آیتم و گزارش تصویری و 50 آیتم صوتی برای پخش‌های ملی و فراملی رادیو و تلویزیون تولید و آماده می‌کند.

امروزه بیش از 40 درصد ظرفیت تولیدات صدا و سیمای مراکز استان‌ها در شبکه‌های ملی و فراملی پخش و با استقبال خوبی مواجه می‌شود.

در صدا و سیمای استان‌ها روزانه در سه بخش تلویزیونی و سه بخش رادیویی اخبار استانی پخش می‌شود. به علاوه در بخش‌های مختلف صدا و سیمای استان‌ها تولیدات متنوعی از قبیل مستند، سریال، تله‌فیلم، برنامه‌های آموزشی و... تولید و در حوزه استانی و حتی سراسری پخش می‌شود و چه بسیار از تولیدات استانی که حاوی آداب و رسوم اقوام است در جشنواره‌های بین‌المللی بهترین جوایز و دیپلم‌های افتخار را گرفته‌اند و این نه به خاطر نوع پرداخت رسانه‌ای بلکه به واسطه غنای فرهنگی اقوام ایرانی است.

اما از حق نگذریم و یکطرفه به قضیه نگاه نکنیم. برنامه فیتیله در چند سال گذشته یکی از برنامه‌های پرمخاطب رسانه ملی بوده و موضوعات آموزشی را به صورت نمایشی و شاد برای قشر نونهال، نوجوان، جوان و حتی بزرگسال جامعه اجرا کرده است.

برای کودکان سرطانی و در امور خیریه و عام‌المنفعه اجرای برنامه کرده‌اند بنابراین نباید با یک خطا تمام خدمات آنها را هدف قرار داد به‌خصوص که برخی افراد فرصت‌طلب به بهانه این برنامه، رسانه و بلکه نظام را مورد هدف انتقادات شدید قرار داده‌اند که این دور از انصاف است.

سیدداوود موسوی

مدیرکل اخبار استان‌های صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها