گفت‌وگو با عبدالرضا اکبری، بازیگر سریال «معمای شاه»

نقش‌های تاریخی همیشه دغدغه بازیگران است

حدود دو سال پیش بود که محمدرضا ورزی مرا برای بازی در سریال تلویزیونی «معمای شاه» دعوت کرد. با بررسی که خود کارگردان انجام داده بود، نقش سپهبد زاهدی را برای من در نظر گرفته بود.
کد خبر: ۸۵۴۷۶۷
سپهبد زاهدی به روایت عبدالرضا اکبری

به گزارش جام جم سیما ، درست موقعی که این نقش را پذیرفتم در حال مطالعه یک کتاب درباره تاریخ 50 سال اخیر ایران بودم که همین مساله باعث شد برای پذیرش این نقش اشتیاق بیشتری داشته باشم. با مطالعه این کتاب نسبت به شخصیت سپهبد زاهدی شناخت خوبی پیدا کرده بودم که در زمان رضاخان و محمدرضا شاه چه کارهایی انجام داده بود و چه نقش مهمی در کودتای 28 مرداد داشت. بعد از خواندن فیلمنامه هم اطلاعاتم درباره این شخصیت کامل شد.

زاهدی یکی از بارزترین افراد تاریخ معاصر ایران است که در بیشتر وقایع دوران پهلوی نقش و حضوری جدی داشت؛ چه آنجا که به عنوان حامی و یکی از نزدیکان دکتر مصدق ایفای نقش می‌کند و چه در زمانی که یکی از عوامل اصلی کودتای 28 مرداد است.

همین رفتارهای متناقض، بازی در نقش او را مشکل می‌کرد. من در سریال «پهلوانان نمی‌میرند»، به کارگردانی حسن فتحی نقش یک پهلوان در دوران قاجار را بازی کردم که شاید داستان آن واقعی نبود، ولی به هر حال نشان‌دهنده مقطعی از تاریخ کشور بود، اما بازی کردن به جای شخصیت‌های واقعی و آن هم در تاریخ معاصر کار را دشوارتر می‌کند، زیرا مردم نسبت به این شخصیت‌ها شناخت دارند و می‌توان گفت پای بازیگر روی لبه پرتگاه است و کوچک‌ترین اشتباه باعث می‌شود که به پرتگاه سقوط کند البته چند روز قبل از این‌که مقابل دوربین معمای شاه بروم، به صورت اتفاقی در حال دیدن برنامه «پلی به گذشته» با اجرای خسرو معتضد بودم که به جریان کودتای
28 مرداد می‌پرداخت.

در این برنامه تصاویر زیادی از سپهبد زاهدی پخش شد که از طریق آنها به طرز رفتار و ایستادن و نگاه زاهدی به اشخاص پی بردم، ولی نکته جالب پخش صدای زاهدی از رادیو بود که درست بعد از کودتا، طی یک سخنرانی در رادیو خود را نخست‌وزیر ایران معرفی کرد. زاهدی صدایی خش‌دار، خشک و مستبد داشت که به کارگردان پیشنهاد دادم محور طراحی چگونگی بازی من صدای زاهدی باشد که آقای ورزی قبول کرد.

من تمام سعی خودم را کردم تا واقعیت‌های زندگی و عملکرد این شخصیت سیاسی و نظامی ایران را به نمایش بگذارم البته من نقش شخصیت‌های مختلف در تاریخ معاصر را بازی کرده‌ام که نمونه آن نقش حضرت امام (ره) در فیلم سینمایی «فرزند صبح» است، ولی این نقش کاملا متفاوت بود.

بنابراین هر نقشی برای بازیگر رنگ و لعاب تازه‌ای دارد که می‌تواند کارنامه هنری‌اش را جذاب کند. من هم سعی کردم زیاده‌خواهی و جاه‌طلبی‌های سپهبد زاهدی را در بازی‌ام نشان بدهم و هرچه نقش پیچیدگی‌های بیشتری دارد، مسلما بازیگر هم انگیزه بیشتری برای ایفای آن خواهد داشت.

فاطمه عودباشی - روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها