جمشید مشایخی بازیگر مودب و مهربان، متولد پاییز است؛ ششم آذر سال 1313 در جاجرود تهران متولد شده است. مرد پاییزی که همیشه آدم را یاد رضا خوشنویس سریال هزاردستان می‌اندازد، این روزها سرماخورده و حالش چندان خوب نیست اما با مهربانی موافقت می‌کند با هم گپ کوتاهی بزنیم.
کد خبر: ۸۵۱۲۷۹
مشایخی: آپارتمان؛ قفسی با دیوارهای گچی!

به گزارش جام جم سیما ، وقتی به او می‌گویم پاییز امسال به شما نساخته! می‌خندد از ته دل. خنده‌ای که نشان می‌دهد او بلد است زندگی کند و همین بلدی راه زندگی باعث شده انرژی مثبت زیادی داشته باشد و آن را به دیگران هم منتقل کند.

سوال اول را با سن شما شروع کنیم! هشت دهه از زندگی را تجربه کرده‌اید با همه تلخ و شیرینی‌‌هایش. موفقیت‌ها و شکست‌‌ها. از این سال‌ها بگویید و چگونگی سپری کردن آن.

گذشته با امروز خیلی فرق داشت.دوره‌ای که من به دنیا آمدم و بزرگ شدم، مردم در آپارتمان زندگی نمی‌‌کردند. خانه‌هایی داشتیم حیاط‌دار با باغچه و حوض. تابستان‌‌ها سماور را می‌گذاشتیم روی تخت کنار باغچه و همه دور هم جمع می‌شدیم. مردم آن دوره طبیعت را به خانه خود می‌آوردند و در کنار آن زندگی ‌می‌کردند.از طرفی بیرون از خانه هم طبیعت وجود داشت. شمیرانات پر بود از باغ و درخت. ماشین کم بود و مردم با درشکه رفت و آمد می‌کردند برای همین هوا پاک بود. اما الان طبیعت را از بین برده‌ایم و به جایش آپارتمان و برج ساخته‌ایم.

انگار آپارتمان‌نشینی خُلق‌تان را تنگ کرده است؟

بله. آپارتمان مثل زندان می‌ماند. قفسی با دیوارهای گچی!

شرایط و سبک زندگی تغییر کرده، اما روحیه ما ایرانی‌‌ها عوض نشده. ما هنوز هم خانه‌ای می‌خواهیم مثل خانه رضا خوشنویس در سریال هزاردستان. اما باید شرایط را هم در نظر بگیریم. جمعیت زیاد شده و دیگر نمی‌توان خانه‌‌های حیاط‌دار و بزرگ داشت. در چنین شرایطی برای زندگی خوب و حال خوب چه باید کرد؟

مملکت ما کشور کم‌آبی است در چنین شرایطی افزایش جمعیت شهرنشین خطرناک است. دولت باید برای روستائیان ایجاد شغل و کار کند که آنها مجبور به مهاجرت به شهر نشوند. روستایی اگر آب و کار داشته باشد به شهر نمی‌آید. این‌که مردم روستا به شهر بیایند با این آرزو که در آپارتمان زندگی کنند اصلا خوب نیست.آپارتمان‌نشینی ما را از طبیعت دور کرده است به همین دلیل تبدیل به آدم‌های متظاهر شده‌ایم در حالی‌که روستائیان خیلی زلال و راستگو هستند. آنها یکرنگ هستند چون در دل طبیعت زندگی می‌کنند. برای همین رنگ مصنوعی ندارند. ما از طبیعت جدا شده‌ایم به همین دلیل همه حرف‌ها و رفتارمان مصنوعی و تقلبی شده است.

مردم امروز خشن شده‌اند چون طبیعتی وجود ندارد که روحیه آنها را تغییر دهد و مردم را به ذاتشان نزدیک کند. آدمی که با طبیعت رفیق و دوست است شفاف است نه دروغگو و فریبکار.

در آپارتمانی که زندگی می‌کنید با همه محدودیت‌‌‌ها و تنگناهایش چگونه سر خود را گرم می‌کنید؟

بیشتر کتاب می‌خوانم. با کتاب حالم خوب می‌شود. کتاب موجود بی‌آزاری است که خیلی چیزها به آدم‌ها یاد می‌دهد.

و کتابخوانی هم در کشور ما دارد کم‌کم فراموش می‌شود!؟

متاسفانه تلویزیون و کانال‌‌های زیاد ماهواره وقتی برای کتابخوانی نگذاشته است. مردم به جای این‌که کتاب بخوانند مدام پای تلویزیون نشسته‌اند و کانال عوض می‌کنند.

امروزه به برنامه‌‌های تلویزیونی و ماهواره‌‌ای، اینترنت و فضای مجازی هم اضافه شده و مردم روز به روز از کتاب دورتر می‌شوند.

بله. همه اینها ما را از حقیقت دور می‌کند. برنامه‌های ماهواره‌ای تاثیر بسیار بد و منفی روی بیننده بخصوص نوجوانان می‌گذارد. متاسفانه مردم هم وقت خود را با تماشای برنامه‌های مبتذل ماهواره پر می‌کنند. برنامه‌هایی که ارتباطات خانوادگی را سست می‌کند.

به گفته مدیران تلویزیون، صدا و سیما پول کافی برای ساخت برنامه‌‌های فاخر و خوب ندارد و همین باعث می‌شود که مردم بیشتر به سمت تماشای ماهواره بروند. در ماه محرم همه جا پر می‌شود از پیام‌های این ماه اما از آن طرف مردم سریال‌های بی‌محتوای ماهواره را تماشا می‌کنند که با محرم و امام حسین (ع) هیچ سنخیتی ندارد این باعث دو‌گانگی فرهنگی می‌شود. مردم ایران به ادب و اخلاق معروف هستند، اما این برنامه‌ها اصالت ایرانی بودن را از مردم می‌گیرد. باید برای این موضوع فکری شود وگرنه از ایرانی هیچ چیز باقی نمی‌ماند.

شما از پیشکسوتان بازیگری هستید که زندگی خانوادگی موفقی هم دارید و سال‌هاست که در کنار همسرتان زندگی خوبی دارید، شما از هم مراقبت می‌کنید و به یکدیگر پایبند هستید، راز این موفقیت در چیست؟ در شرایطی که طلاق‌ و فروپاشی خانواده‌ها هم تبدیل به دیگر معضل جامعه ما شده است.

بله طلاق زیاد شده و این واقعا نگران‌کننده است بخصوص در میان خانواده‌هایی که با وجود داشتن فرزند، زن و شوهر تصمیم می‌گیرند از هم جدا شوند! بدون این‌که به سرنوشت فرزند یا فرزندان خود فکر کنند. بدون این‌که فکر کنند جدایی آنها آینده فرزند را نابود خواهد کرد. جوان‌ها بدون آشنایی عمیق و کامل با هم ازدواج می‌کنند به همین دلیل وقتی در نزدیکی هم، زندگی می‌کنند خیلی زود از هم سرخورده می‌شوند.

به نظر من خداوند دو نفر را کاملا شبیه به‌هم نیافریده است. حتی دوقلوها هم با یکدیگر تفاوت‌ هایی دارند. وقتی دو نفر با هم ازدواج می‌کنند باید بخشی از خواسته‌‌های خود را نادیده بگیرند. باید با هم یکی شوند. نمی‌شود گفت فقط حرف من درست است و تو اشتباه می‌کنی! اگر هر دو نفر روی حرف خود پافشاری کنند، مشکل پیش می‌آید. بهتر است خواسته‌‌هایی که زیاد مهم نیست را نادیده گرفت. منیت یکی از دلایل مهم طلاق‌ است. با کمی از خودگذشتگی می‌توان زندگی خانوادگی خوبی داشت.

طاهره آشیانی - روزنامه جام جم

برای مطالعه اخبار بیشتر از جام جم آنلاین به اینجا کانال تلگرام این سایت مراجعه کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها