سال 79 بازی بایرن مونیخ و هانزاروستوک اولین بازی‌ای بود که گزارش کردم. به‌خوبی آن روز را به یاد دارم و بعد از آن برای گزارش‌ها به ورزشگاه آزادی می‌رفتم و تصمیم گرفتم فوتبال را به‌صورت حرفه‌ای گزارش کنم و تا به امروز حدود 1100 گزارش ورزشی فوتبال داشتم.
کد خبر: ۸۴۷۳۶۱
از گزارش بازی بایرن مونیخ تا به امروز

گزارش مسابقات فوتبال همیشه هیجان زیادی برای گزارشگر دارد. اما وقتی بازی حساسی برگزار می‌شود، گزارشگر باید سعی کند به خودش مسلط باشد تا هیجان بازی را به شکل صحیح به مخاطب منتقل کند.

هیجان گزارش‌های رادیویی نسبت به گزارش‌های تلویزیونی خیلی بیشتر است و شنونده تحت تاثیر این هیجان‌ها قرار می‌گیرد، اما آنچه اهمیت دارد این است که ما مخاطب را واقع‌بینانه با صحنه فوتبال روبه‌رو کنیم و این نکته کار گزارشگر را سخت‌تر می‌کند، چون باید با اشراف کامل مسابقه را با هیجان گزارش کند و از سوی دیگر مراقب باشد یاس و ناامیدی به مخاطب القا نشود.

ضمن این که گزارشگر در بازی‌های مهم باید درباره قابلیت و شایستگی تیم ایران صحبت کند تا اگر تیم ایران باخت، مردم ناامید نشوند. حفظ این توازن هنگام گزارش از اهمیت بالایی برخوردار است و من در طول سال‌های گزارشگری‌ام تلاش کردم این اتفاق در گزارش‌هایم بیفتد.

معتقدم گزارشگر موظف است فضای مسابقه را برای مخاطب توصیف و تحلیل‌های خودش را قبل از بازی یا بین دو نیمه و زمان‌های مرده ارائه کند. اما گاهی به ندرت این اتفاق در رادیو هم می‌افتد که گزارشگر درگیر تحلیل می‌شود. من تلاش کرده‌ام قبل از بازی اطلاعات تکمیلی را به شنوندگان منتقل کنم. در زمان‌های مرده هم به شکل خلاصه و خیلی سریع اطلاعات مهم را به مخاطب منتقل می‌کنم، در نتیجه شنونده از این گزارش خسته نمی‌شود و به اصطلاح هنگام شنیدن گزارش ورزشی خوابش نمی‌برد.

گزارشگر رادیو از ارائه جزئی‌ترین ماجراهای زمین فوتبال نباید غافل شود تا مخاطب که خودش شاهد بازی نیست، صحنه‌ای را از دست ندهد و از شنیدن بازی نهایت لذت را ببرد، زیرا خیلی از مخاطبان ما افرادی هستند که از داخل خودرو گزارش را می‌شنوند. ما باید اطلاعات را به گونه‌ای ارائه کنیم که شنونده در ذهنش زمین سبز بازی و تک‌تک بازیکنان را مجسم کند.

در مجموع در رادیو اطلاعات گزارشگر باید خیلی بالا باشد، چرا که سکوت معنا ندارد و با ارائه اطلاعات به مخاطب در وقت‌های مرده و همچنین تصویرسازی همه جوانب بازی، هیجان بازی را باید به شنونده انتقال داد. گزارشگری در رادیو سرعت بالایی می‌خواهد. گزارشگر رادیو باید بی‌طرف باشد، زیرا اگر شنونده در صدای گزارشگر احساس کند موضعی اتخاذ کرده، بدون شک نظرش درباره گزارشگر تغییر می‌کند. بنابراین گزارشگر باید خیلی مراقب باشد.

من همیشه با عشق و علاقه در رادیو کار کرده‌ام. علاوه بر آن عشق و صمیمیتی که در رادیو وجود دارد قابل مقایسه با هیچ رسانه دیگری نیست. من شعار نمی‌دهم، اما کار در رادیو را واقعا دوست دارم. نمی‌گویم کار تلویزیون خوب نیست، اما رادیو همیشه برای من حرف اول را می‌زند.

مهرزاد عطاران

گزارشگر رادیو ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها