با سوسن پرور، بازیگر سریال «آقا و خانم سنگی»

افتخار می‌کنم کمدین هستم

سوسن پرور از معدود بازیگران طنز سینما و تلویزیون ماست که ویژگی‌های یک کمدین کلاسیک را دارد و با اغلب بزرگان این عرصه تجربه همکاری دارد. پرور علاوه‌بر بازی تصویر سال‌هاست که در تئاتر به عنوان نویسنده و بازیگر فعالیت می‌کند.
کد خبر: ۸۴۴۶۳۴
افتخار می‌کنم کمدین هستم

او عضو گروه نمایش «ستاک» است و تاکنون نمایشنامه‌هایی چون سالار تشنگان و جمعه 30 دی را کارگردانی کرده است.

وی بازی در فیلم زندان زنان را نیز در پرونده هنری خود دارد. پرور با بازی در سریال بزنگاه به شهرت رسید. او دو سال قبل هم در کار آیتمی خنده بازار حضور موفقی را تجربه کرد.

سوسن پرور در سریال آقا و خانم سنگی نقش دختر مجردی به نام ساناز را بازی می‌کند که از سن ازدواجش گذشته است و مشتاق تشکیل خانواده است.

با او درباره ویژگی‌های نقش‌اش و حضور در سریال آقا و خانم سنگی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

با نگاهی به کارنامه شما به نظر می‌رسد علاقه زیادی به کارهای کمدی دارید؟

بله، علاقه زیادی به ژانر کمدی دارم و در تئاتر هم کارهای کمدی زیادی بازی کرده‌ام. البته معتقدم سریال آقا و خانم سنگی را نباید در ژانر کمدی ارزیابی کرد.

این سریال بیشتر مجموعه‌ای با رویکرد رئالیسم اجتماعی است. ممکن است در بخش‌هایی از داستان سریال موقعیت‌های طنز در نوع روابط آدم‌ها وجود داشته باشد.

اما کلیت کار را شامل نمی‌شود و همه ما در زندگی عادیمان ممکن است بسته به شرایط بخندیم یا ناراحت بشویم. تیم سازنده آقا و خانم سنگی تلاشی برای خندان مخاطبان نداشتند.

نقش ساناز هم در لحظاتی به سمت کمدی می‌رود؟

نقش ساناز اصلا کمدی نیست. ساناز دختر بزرگ خانواده سنگی است. دختری آرام و موجه که روحیات خاصی دارد. تحصیلکرده است و فوق‌لیسانس روان‌شناسی دارد.

به همین دلیل است که کار در مهدکودک را قبول کرده است؟

بله، مربی مهدکودک است و ارتباط خوبی با بچه‌ها دارد و مثبت‌اندیش است و سرش به کار خودش گرم است و همیشه نصفه پر لیوان را می‌بیند و تلاش می‌کند با آدم‌های دور و اطرافش ارتباط درستی برقرار کند.

ارتباطی که توام با احترام و رعایت شخصیت فردی طرف مقابل است. بنابراین آدم صاف و ساده‌ای است.

مثل همیشه که شما نقش دختران برونگرا را بازی می‌کنید ساناز هم این گونه است و خوشحالی و ناراحتی را به‌راحتی در رفتارش بروز می‌دهد؟

بله، ساناز بی‌شیله‌پیله است و اجازه می‌دهد عواطف بشری مثل غم و شادی در وجودش راحت غلیان کند و اهل مخفی کردنشان نیست.

البته در برخی از کارها نقش شخصیت‌های آدم‌های درونگرا را مثل سریالی که دو سال قبل برای نوروز به کارگردانی منوچهر هادی (خوب، بد، زشت) بازی کردم را قبول می‌کنم.

ساناز هم در بین اعضای خانواده اهل حرف زدن است و نظراتش را بیان می‌کند. چون به کارش هم علاقه دارد مدام ایده‌های جذابی ارائه می‌کند و برای من هم بازی کردن چنین کاراکتری خیلی جذاب بود.

آیا علاقه دارید با ایفای نقش‌های جدی‌تر از قالب بازیگر کمدی فاصله بگیرید؟

افتخار می‌کنم که مردم من را به عنوان بازیگر زن کمدی بشناسند. مردمی که همیشه من را با اظهار لطف‌هایشان شرمنده می‌کنند.

مرز میان بازی طنز با کمدی درهم آمیخته است و به نظرم هم مفهوم و بن‌مایه اصلی طنز را از بین برده‌ایم و هم واژه کمدی مورد سوءتفاهم قرار گرفته است.

این‌که فیلمنامه‌ای کمدی نیست و کارگردان و تهیه‌کننده برای بازی در این سریال از بازیگران طنز استفاده می‌کنند و تصور می‌کنند با این کار می‌توانند اثرشان را کمدی کنند.

به نظرم کار درستی نیست و سوءاستفاده محسوب می‌شود و علاقه‌ای ندارم در این نوع کارها بازی کنم.

در گذشته در برخی از این نوع کارها بازی کرده بودم و کارگردان به من می‌گفت فلان صحنه جدی را طوری بازی کن که خنده‌دار به نظر برسد!

خنداندن مخاطب کار شایسته‌ای است، اما نباید به هر قیمتی آن را انجام داد و همیشه بازی در کارهای درست کمدی به من انرژی خوبی داده است.

بازی کردن برای کارگردانی که خودش هم بازیگر است چه مزیتی دارد؟

بسیار لذتبخش و مهم است کارگردانی از تو چیزی در حین بازی بخواهد که خودش تجربه‌اش کرده باشد.

به همین دلیل حسی که در حین بازی در سریال آقا و خانم سنگی داشتم بسیار شیرین و خوبی بود.

در هیچ سکانسی شاهد احمدلو در شیوه بازی کردن چیزی را به من تحمیل نکرد و هیچ نگفت همین که من می‌گوییم ولاغیر.

آیا شما جزو بازیگرانی هستید که درباره نقش و نحو ایفایش مدام با کارگردان در حال حرف زدن هستید؟

بله، من با استدلال درباره ویژگی‌های نقش با کارگردان حرف می‌زنم و بنابراین هیچگاه در این بحث‌ها با کارگردان دچار چالش نمی‌شوم.

احمدلو هم انسان خوش‌اخلاقی است که ضمن توانایی‌هایش در عرصه بازیگری کارگردان توانا و بزرگ‌منشی است.

احمدلو در حین کار هیچ وقت جبهه‌گیری نمی‌کند و نمی‌خواهد ثابت کند که فقط حرف، حرف کارگردان است.

با توجه به این‌که سریال شتابی برای به موقع رساندن به آنتن پخش نداشت برای آماده شدن بازیگران برای بازی چه تمریناتی انجام می‌شد؟

همیشه قبل از شروع فیلمبرداری متن را به همراه دیگر بازیگران دورخوانی می‌کردیم. بارها پیش آمده براساس اتفاقات دورخوانی در فیلمبرداری تغییراتی به وجود آمده است. کل کار با یک تعامل خوب به پایان رسید.

چقدر به حضور موثر ساناز در ایجاد درام داستان تاثیرگذار است؟

به نظرم حضورش در شکل‌گیری درام مهم است. همین قضیه ازدواج احسان با خواهر کوچک ساناز و پیش شرط سعید برای تحقق چنین امری، ازدواج کردن ساناز به عنوان دختر بزرگ خانواده در درام نقش مهمی پیدا می‌کند.

به نظر می‌رسد جنس خانواده سنگی متعلق به یک خانواده اصیل ایرانی است که سنت‌ها در آن نقش مهمی دارند؟

بله، خانواده‌ای اصیل هستند و مادر مدت‌هاست به تنهایی بعد از مرگ شوهر بچه‌ها را بزرگ کرده و اصلا در فضای این خانواده جو مادرسالارانه‌ای وجود ندارد و مادر با بچه‌هایش دوست و رفیق و هیچ کسی در خانواده نسبت به دیگری ارجح نیست.

احترام در خانواده سنگی عنصر تعیین‌کننده‌ای است و فرهنگ گفتمان در خانواده وجود دارد.

بنابراین سریال یک تبلیغ شایسته برای اهمیت خانواده در جامعه است؟

بله، متاسفانه در دنیای مدرن جایگاه کانون خانواده تضعیف شده است و در خانواده‌ها کمتر دورهمی وجود دارد، اما در سریال اعضای خانواده هر شب دورهم جمع می‌شوند و درباره تمام مسائل بحث و گفت‌وگو انجام می‌دهند و چیز مخفی وجود ندارد.

در شرایط فعلی که اغلب آدم‌ها سرشان پایین است و با تلفنشان در فضای مجازی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند.

این سریال تلاش می‌کند نشان بدهد که تکیه به خانواده و برقرار کردن دیالوگ چهره به چهره چقدر می‌تواند در حل مشکلات و فرار از تنهایی و انزوا موثر باشد.

آیا حضور ساناز در اجتماع و کارکردن به خاطر مسائل اقتصادی است یا این‌که بتواند به عنوان یک شهروند مشارکت جدی در جامعه داشته باشد؟

ساناز به این خاطر کار می‌کند که در جامعه دارای هویت اجتماعی باشد.

به نظر شما خانواده سنگی چقدر در جامعه مابه‌ازا دارد؟

خانواده قابل باوری است و همه ما از این جنس آدم‌ها دوروبرمان زیاد دیده‌ایم.

آیا نقش ساناز یک نقطه عطف درکارنامه بازیگری‌تان است؟

بسته به شرایط دارد، اما نکته مهم این است که بعد از پخش سریال دوست ندارم دوباره پیشنهادات مشابه این نقش به من ارائه شود.

من دوران جدی بازیگریم را در کارهای کمدی با نقش دختران ترشیده شروع کردم. در بزنگاه رضا عطاران هم نقش دختر بزرگ خانواده را بازی کرده بودم که ازدواج نکرده است و همه تلاش می‌کردند شرایطی فراهم شود تا ازدواج کند.

بعد از پخش موفقیت‌آمیز سریال در مطبوعات مرا به‌عنوان بازیگر دختر ترشیده شناختند و بعدش هم به دفعات این نقش را بازی کردم.

البته نقش ساناز متفاوت است، اما از سن ازدواجش گذشته است. من نمی‌خواهم این نوع نقش‌ها را بازی کنم، اما پیشنهادات این رویه را در جلوی من قرار داده است.

دوست دارم کارگردان‌ها این شجاعت را داشته باشند تا از دیگر توانایی‌های بازیگری من بهره ببرند. من بازیگرم و دوست دارم نقش‌های متفاوت بازی کنم. متاسفانه همیشه از من انتظار دارند نقش دختر ترشیده بازی کنم.

احمد محمد اسماعیلی - قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها