سعید انبارلویی، مدیر آرشیو سازمان صدا و سیما

آثار دیده نشده را آماده پخش خواهیم کرد

آرشیو صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، بزرگ‌‌ترین منبع صوتی و تصویری کشور محسوب می‌شود و از قدیمی‌ترین آثار موجود در این آرشیو می‌توان به تصاویری از مظفرالدین‌شاه قاجار اشاره کرد. با این همه، امکان جست‌وجوی دقیق و موضوعی در این آرشیو وجود ندارد و حتی بسیاری از منابع آن،‌ به درستی دسته‌بندی نشده‌اند.
کد خبر: ۸۴۳۵۵۴
آثار دیده نشده را آماده پخش خواهیم کرد
طبیعی است، ترمیم و اصلاح آثار کهنه و قدیمی، دسته‌بندی موضوعی و ساماندهی چنین آرشیو بزرگی با ابزارهای سنتی امکان‌پذیر نیست و به تکنولوژی و پیشتر از آن، خواست و اراده مدیران رسانه ملی نیاز دارد. با انتخاب سعید انبارلویی به عنوان مدیر کل آرشیو سازمان در دوره جدید مدیریت رسانه ملی می‌توان گفت، اراده لازم برای ساماندهی آرشیو صدا و سیما ایجاد شده است؛ بخصوص از این بابت که انبارلویی پیش از این مدیرکل فنی در بخش برون‌مرزی سازمان بوده و با تکنولوژی‌های نوین در زمینه‌های مختلف ازجمله مدیریت و ساماندهی منابع آرشیوی آشناست.

آقای انبارلویی، موجودی آرشیو سازمان صدا و سیما شامل چه منابعی است؟

حدود 200 هزار حلقه فیلم در آرشیو داریم که در هر حلقه ممکن است بین یک تا چند فیلم کوتاه یا بلند وجود داشته باشد. عدد دقیقی درباره موجودی آرشیو در اختیارم نیست، اما براساس بررسی‌های اخیر می‌دانیم، ده هزار دقیقه فیلم دفاع مقدس می‌توانیم از موجودی آرشیو بازسازی کنیم. همین طور در زمینه فیلم و سریال و انواع دیگر برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، گنجینه‌های ارزشمندی در آرشیو صدا و سیما وجود دارد که برخی از آنها هنوز دیده نشده است.

برنامه‌ای برای این منابع ارزشمند دارید؟

در تلاشیم کیفیت این آثار را ارتقا بدهیم و آنها را در شبکه‌های مختلف به نمایش بگذاریم.

چرا تاکنون چنین اقداماتی در تلویزیون صورت نگرفته است؟

مساله اصلی به بودجه برمی‌گردد. از 9 ماه گذشته که فعالیت بازسازی منابع آرشیوی را آغاز کرده‌ایم، پیشرفت چشمگیری نداشته‌ایم چون ابزار لازم را در اختیار نداریم. اگر امکان خریداری اسکنرهای جدید برایمان وجود داشت، سرعت کار بسیار بالا می‌رفت و نتیجه بازسازی‌ از کیفیت مناسب‌تری برخوردار می‌شد، اما متاسفانه به رسانه ملی بودجه ارزی تعلق نگرفته و نتوانسته‌‌ایم این تجهیزات را خریداری کنیم. این دستگاه‌ها در آلمان و فرانسه ساخته می‌شود و آنها آماده تحویل دستگاه‌ها هستند.

یعنی مذاکراتی در این باره انجام شده است!

بله و تصمیم بر آن است که این دستگاه‌ها را خریداری کنیم، اما نکته اینجاست که با نبود بودجه با تاخیر مواجه می‌شویم.

قرار است بودجه لازم چطور فراهم شود؟

طی گفت‌وگو با ریاست سازمان، قرار شده با اولین بودجه ارزی که از طریق دولت به سازمان اختصاص پیدا کند، نیاز آرشیو بر طرف شود.

آثار موجود در آرشیو دسته‌بندی شـده‌انـد. اطلاعاتی درباره موضوع آثار و تعداد دفعات پخش مشخص است؟

سیستم آرشیو در حال حاضر سنتی است و برای دسترسی به موارد خواسته شده جست‌وجوی دستی انجام می‌شود، اما در حال طراحی اتوماسیون آرشیو هستیم که به زودی رونمایی می‌شود. با این شیوه، دسترسی به منابع آرشیو بسیار ساده و سریع می‌شود. تمام مراحل جست‌وجو، دیدن نمایه، انتخاب و دسترسی در اتوماسیون جدید تسریع شده است. در حال حاضر نرم‌افزار بازیابی در حال طراحی و تکمیل است.

با این وصف، دیدنی‌های جدیدی از آرشیو در انتظار مخاطبان است؟

بله، قطعا. بینندگان می‌توانند آثاری را از تلویزیون تماشا کنند که تاکنون دیده نشده یا کمتر دیده شده است.

شنیده شده، مدیر یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان، پیش از خروج از ایران به آرشیو صدا و سیما دسترسی داشته و آنچه از این شبکه می‌بینیم، اصل یا کپی برخی منابع آرشیوی است.

چنین چیزی نمی‌تواند صحت داشته باشد چون هر کسی به آرشیو سازمان دسترسی ندارد و کسانی که خارج از کشور شبکه‌های ماهواره‌ای ایجاد کرده‌اند، ازجمله افرادی نیستند که زمانی به آرشیو دسترسی داشتند. ضمن این که نسخه‌های متعددی از یک برنامه ممکن است وجود داشته باشد و آنچه شما از این شبکه‌ها می‌بینید منحصر به آرشیو سازمان صدا و سیما نبوده است. این منابع در جاهای دیگر یا حتی در اختیار افراد حقیقی بوده و از طریق آنها در اختیار شبکه‌های ماهواره‌ای قرار گرفته است.

در آرشیو سازمان آثار ممنوع‌الخروج هم وجود دارد؟

بله. برخی تصاویر براساس ملاحظات رسانه ملی در اختیار هیچ شبکه‌ یا فردی قرار داده نمی‌شود. این تصاویر مثل اسناد تاریخی هستند و از آنها در آرشیو نگهداری می‌کنیم تا زمانی که سیاست‌های جدید ابلاغ شود.

بخشی از منابع مرتبط با دفاع مقدس از آرشیو بیرون کشیده شده و بعد از بازسازی در اختیار شبکه مستند قرار گرفته است. شبکه‌های دیگر از آثار آرشیوی سهمی ندارند یا درخواستی ارائه نکرده‌اند؟

بازسازی منابع آرشیوی را به بهانه آغاز هفته دفاع مقدس با اصلاح کیفیت آثار دفاع مقدس آغاز کردیم و آثار مرتبط با موضوعات دیگر نیز بازسازی خواهد شد. همچنین شبکه‌های دیگر می‌توانند درخواستشان را درباره منابع مختلف به آرشیو ارائه کنند.

آذر مهاجر

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها