تهاجم به دو گونه انجام می‌شود؛یکی جنگ سخت که از طریق ابزارآلات و تجهیزات نظامی است و دیگری از طریق فرهنگ و افکار و باورها و بخش دوم که رئیس رسانه ملی روی آن تاکید دارند بخش جنگ نرم است که خبرنگاران را به مثابه سربازان آن مثال زده‌اند.
کد خبر: ۸۳۷۶۶۴
بُرد جهانی سلاح خبرنگاران

امروزه در عرصه‌های نظامی، خبرنگاران اگر نگوییم یگ گام جلوتر باید اقرار کنیم که همگام با نظامیان حرکت می‌کنند و با سلاح خود که همان دوربین است شعاعی به وسعت تمام زمین را پوشش می‌دهند در حالی ‌که سلاح نظامیان تنها چند کیلومتر بُرد دارد.

مدت چهار سال است که سوریه درگیر جنگ و خرابی و خونریزی است، نبردی که بیشتر حاصل نبرد نرم است تا سخت. رسانه‌های غربی از هرگونه مانور و تکنیک خبرسازی مانند پروپاگاندا و بزرگ‌نمایی خبری در سوریه بهره بردند و به عبارت بهتر در سوریه 10 درصد جنگ روی زمین بود و 90 درصد در ماهواره‌ها و شبکه‌های خبری.

مرداد‌ 1391 من در دمشق بودم. چنان بوق رسانه‌ای غرب علیه دمشق کارکرده بود که همگان تصور می‌کردند که یک هفته است نظام بشار اسد سقوط کرده و شهر دمشق ویران و متروک شده است. من به عنوان یک سرباز نبرد نرم دوربین را به بازار و داخل شهر بردم و با مردم صحبت کردم. آن گزارش کل جریان‌سازی رسانه‌های غربی را پنبه کرد زیرا با سلاح نبرد نرم به رویارویی با سلاح نبرد سخت دشمن رفتیم.

نبرد نرم خیلی گسترده‌تر از نبرد سخت است و یک خبرنگار باید در این نبرد استادانه عمل کند و ابزار کار خود را خوب بشناسد. در نبرد نرم خبرنگاری که تنها نقش تماشاچی را بازی کند، مطمئناً در موج تبلیغاتی دشمن غرق خواهد شد.

در جریان ناآرامی‌ها و درگیری‌های چندسال گذشته منطقه، خبرنگاران شبکه‌های العربیه و الجزیره به واسطه پشتوانه مالی و تجهیزاتی خیلی سریع‌تر از خبرنگاران رسانه‌های جبهه مقاومت وارد عرصه خبررسانی شدند و هنوز هجمه خبرسازی‌های این دو شبکه را از یاد نبرده‌ایم.

اما با فاصله اندکی شبکه‌های العالم، پرس‌تی‌وی، الکوثر، المیادین، الفرات، المنار با ارائه اخبار صحیح و به دور از دروغ‌پردازی توانستند ابتکار عمل را از شبکه‌های العربیه و الجزیره و حتی شبکه‌های بی.بی.سی و سی.‌ان.‌ان بگیرند. زیرا مردم منطقه و حتی در اروپاییان نیز تفاوت اخبار راست و دروغ را از بین این شبکه‌ها احساس می‌کردند و هر چه زمان می‌گذشت از تعداد مخاطبان الجزیره و العربیه کاسته و به مخاطبان شبکه‌های جبهه مقاومت افزوده می‌شد.

همین اعتماد عمومی بود که شبکه‌های جبهه مقاومت توانستند در جریان بیداری اسلامی هم بهتر از شبکه‌های رقیب عمل کنند.

بسیار اتفاق افتاده که شبکه‌های جبهه مقاومت برای ارائه اخبار درست حتی خبرنگاران و عوامل خبری خود را به‌واسطه شهادت یا جراحت از دست داده‌اند، اما این امر همان هزینه راستی‌آزمایی خبرنگاران متعهد است که خبرنگاران رسانه ملی به‌درستی و سربلندی از آن بیرون آمدند. نمونه آن جراحت شدید آقای حسینی خبرنگار رسانه ملی در سوریه بود که هیچ بعید نبود ایشان جان خود را از دست می‌دادند.

پرواضح است که دو شبکه العربیه و الجزیره حامی و پوشش‌دهنده آشکار و پشت پرده اخبار گروه تروریستی داعش بودند و هستند و منطقه نفوذ داعش در حقیقت جغرافیای نفوذ این دو شبکه است که با نبرد نرم به اداره یک نبرد سخت می‌پردازند.

لذا این امر، هوشیاری خبرنگاران شبکه‌های جبهه مقاومت را به عنوان سربازان نبرد نرم بیشتر طلب می‌کند.

حسن شمشادی

خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها