تابستان 94 در روزهای پایانی خود به سر می‌برد و معمولا در این روزها طبق عادتی که در انشاهای اول مهر دبستان، معلم‌ها درباره تابستان از ما می‌خواستند به این فکر می‌افتیم که تابستان خود را چگونه گذراندیم؟ آیا مشغول کار یا فعالیتی که بتواند به ادامه روند زندگی‌مان کمک کند شدیم؟ و صدها سوال دیگر که روزهای آخر هر تعطیلاتی‌ سراغ‌مان می‌آید.
کد خبر: ۸۳۷۶۶۲
تابستان شلوغ تلویزیون به آخر رسید

البته حسابرسی کارها همیشه خوب است و بررسی کارهای انجام شده و حتی نشده سبب می‌شود برنامه‌های دقیق‌تری برای آینده بریزیم و باقی راه را کم‌اشتباه‌تر ادامه دهیم.

تلویزیون هم از این قاعده مستثنا نیست و مسئولان، فعالان و علاقه‌مندان به این عرصه وظیفه دارند در پایان هر فصل، ماه و حتی برنامه، بررسی دقیقی روی عملکرد رسانه ملی انجام دهند تا تولیدات فاخرتری عرضه کنند.

برنامه‌های تلویزیون در تابستان 94 را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد؛ برنامه‌ها و سریال‌هایی که از ابتدای تابستان و با آمدن ماه مبارک رمضان رنگ و بوی این ماه را گرفت، برنامه‌ها و سریال‌هایی که در ماه میانی تابستان روی آنتن رفت و برنامه‌ها و سریال‌هایی که اواخر تابستان روی آنتن رفت و اکنون در حال پخش است.

بهترین‌ها در ایستگاه اول

سریال«پایتخت 4» و برنامه‌های «ماه عسل»، «خندوانه» و «از لاک جیغ تا خدا» را می‌توان مهم‌ترین دستاوردهای قاب جادویی در ایستگاه ابتدایی تابستان دانست.

سریال پایتخت 4 با داشتن محوری اجتماعی ـ خانوادگی و مضمونی طنز موفق شد نظر طیف گسترده‌ای از مخاطبان را به خود جلب کند و بسیاری از منتقدان و صاحب‌نظران بر این باور بودند که این سریال ضمن داشتن مفاهیم عمیق و اشاره به سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی ساعات مفرح و لذتبخشی را برای مخاطب رقم زد.

برنامه ماه عسل نیز که از برندهای رمضانی تلویزیون به حساب می‌آید و همواره تاثیر سوژه‌هایش تا ماه‌ها بعد بر جامعه می‌ماند، امسال خوش درخشید، اگر از دو اشتباه قسمت‌های ابتدایی این برنامه صرف‌نظر کنیم خواهیم دید قسمت‌هایی از این برنامه همچون قصه محمدعرب و حضور خانواده اولین شهید غواص شناسایی شده پیامدهای مثبتی برای جامعه داشت و در کمتر مجالی می‌توانیم چنین سوژه‌ها و قصه‌هایی را روایت کنیم، اعلام رضایت بالای نود درصدی مخاطبان این برنامه هم گواه این موضوع است.

پدیده برنامه‌های رمضان 94 را می‌توان برنامه خندوانه دانست که موج مثبت آن همچنان هم بین مخاطبان تلویزیون هست، این برنامه با کمک گرفتن از تکنیک‌های روان‌شناسی، دیالوگ‌های جذاب و خنده‌دار، اما به دور از لودگی و ایده‌های جدید ازجمله اجرای استندآپ کمدی جایگاه ویژه‌ای بین مخاطبان پیدا کرده است و اکنون علاوه بر عموم مردم بسیاری از هنرمندان موافق سبک و ساختار این برنامه هستند.

معرفی ستاره جدید

همچنین خندوانه توانست پس از سال‌ها جایگاه دوباره‌ای به عروسک‌ها بدهد، در سال‌های دور عروسک‌هایی چون کلاه قرمزی، زی‌زی‌گولو و مجید دلبندم برای مردم خاطره‌سازی کردند و مخاطبان تلویزیون با آنها انس ویژه‌ای دارند و این روزها نیز جناب‌خان جایگاه والای عروسک‌ها در تلویزیون و تاثیر آن‌ در جذب و رضایت مخاطب را به برنامه‌سازان یاد آوری می‌کند، جناب‌خان با هنرمندی محمدبحرانی به یک ستاره تلویزیونی تبدیل شده و این برای تلویزیون اتفاق خوبی است و به نوعی به برنامه‌سازان ما یاد می‌دهد‌ نیازی نیست هزینه‌های کلان برای مجری، بازیگر یا هر چیز دیگری شود بلکه با بهره‌گیری از ذوق و استعداد یک یا دو نفر با کمترین هزینه می‌توان مردم را شاد کرد و راضی نگه داشت، البته خندوانه برای تداوم بخشیدن به این موفقیت باید در هر دوره خلاقیت‌ها و حرف‌های جدیدی برای گفتن داشته باشد.

برنامه از لاک جیغ تا خدا نیز توانست با کمترین هزینه و بهره‌گیری از حداقل امکانات و سوژه‌های تاثیرگذار برگرفته از متن جامعه به گسترش عفاف و حجاب تا حدی کمک کند.

بهترین‌ها در ماه دوم تابستان

سریال‌های «تنهایی لیلا» و «تعبیر وارونه یک رویا» نیز از سریال‌هایی بودند که مردم در ماه میانی تابستان از آنها استقبال کردند.

محمدحسین لطیفی پس از سال‌ها دوری از تلویزیون با داستانی که به نوعی قدمت تاریخی داشت پا به قاب جادویی گذاشت و در سریالش خیلی نرم و شیرین نکات دینی و ارزشی را با زبان روایی بیان کرد.

فریدون جیرانی نیز با به‌کارگیری شم کارگردانی‌اش یک تریلر جاسوسی ـ پلیسی رئال را تقدیم مخاطبان کرد و با وجود این دو سریال که یکی عاشقانه و دیگری کاملا جدی و واقع‌گرا بود تنوع برای مخاطبان به وجود آمد.

در شبکه‌های دیگر سیما ازجمله آی‌فیلم نیز سریال‌های طنزی چون «دودکش» بازپخش شد و دامنه انتخاب مخاطب را گسترش می‌داد.

برنامه «امشب» نیز که قبل از تابستان کار خود را آغاز کرده بود حالتی خنثی داشت، در این برنامه سوژه خاص یا موضوع جدیدی بیان نشد، اما این برنامه یک سیر یکنواخت و منطقی را طی کرد و مخاطبان خاص خود را به دست آورد، در کل نه می‌توان آن را بد دانست و نه نمره عالی به آن داد. در بخش سوم برنامه‌های تابستان سریال «آقا و خانم سنگی» و برنامه‌‌های گفت‌وگو محور با موضوعات روز جامعه قرار دارد که تا امروز توانسته‌اند درصد زیادی از رضایت مخاطبان را به دست آورند، سریال آقا و خانم سنگی با داشتن بازیگرانی توانا و کارگردانی که بخوبی فضای طنز را می‌شناسد، می‌تواند لحظات زیبایی را برای مخاطبان خلق کند.

ضرورتی به‌نام نظر مخاطب

برنامه «موج شب» نیز با تحریک حس نوستالژی افراد و بخش‌هایی که هم جنبه تفریح و هم جنبه مسابقه دارد ابتکاری جدید در تلویزیون به حساب می‌آید.

ناگفته نماند برنامه‌های زنده یا تحلیلی ورزشی و همچنین بخش‌های مختلف خبری از قسمت‌هایی هستند که تابستان 94 توانستند بسیاری از مخاطبان تلویزیون را از خود راضی نگه دارند.

نکته‌ای که وجود دارد این که تلویزیون در تابستان 94 تولیدات زیادی داشت و فصل شلوغی را پشت‌سر گذاشت، اما با توجه به پتانسیل کشور ایران و هنرمندان ایرانی و همچنین خلاقیت‌هایی که کارگردانان و برنامه‌سازان ما دارند باید خیلی بیشتر از 10 یا 20 نام در جدول بهترین‌‌های تلویزیون در فصل تابستان قرار بگیرد و برنامه‌سازان ما می‌توانند با کمک گرفتن از افکار و نظرات مردمی، استفاده از نظر منتقدان، بررسی برنامه‌هایشان، نزدیک‌شدن به بطن جامعه و استفاده از تجربیات گذشتگان و خلاقیت جوانان، برنامه‌‌ها و سریال‌های فاخرتری تولید کنند و بدانند تلویزیون به عنوان رسانه ملی رسالتی خاص دارد که ابلاغ آن به شکل درست بر عهده آنهاست.

سحر قناعتی

‌‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها