فیلم زندگی انزو فراری ساخته می‌شود

اتومبیلرانی روی پرده سینما

مایکل‌ مان، فیلمساز غیرمتعارف سینما برای فیلم تازه خود به سراغ یک داستان شرح‌‌حال‌گونه رفته است. این فیلم فعلا با نام موقت «فراری» جلوی دوربین می‌رود. نام فیلم اشاره‌ای به نام فامیل کاراکتر اصلی داستان انزو فراری است.
کد خبر: ۸۳۲۹۴۱
اتومبیلرانی روی پرده سینما

انزو فراری ایتالیایی یکی از معروف‌ترین قهرمانان مسابقات اتومبیلرانی در سطح بین‌المللی به حساب می‌آید.

وی با هنرنمایی‌های ورزشی خود جان تازه‌ای به مسابقات اتومبیلرانی داد و با خلق مسابقات معروف «فرمول وان» نام خویش را در این رشته ورزشی جاودانه کرد.

بخش اعظم فیلمنامه فراری در سال 1957 اتفاق می‌افتد. سالی که به نظر مایکل مان «سال شکست، موفقیت، مرگ، زندگی و شور و هیجان برای دوستداران مسابقات اتومبیلرانی بود.»

منابع نزدیک به این فیلمساز می‌گویند وی حدود پانزده سال است که قصد ساخت فیلمی درباره انزو فراری را دارد. او تا به حال چند بار فیلمنامه مورد نظر خود را بازنویسی کرده و بالاخره با فیلمنامه‌ای کلید فیلمبرداری را می‌زند که کاملا مورد نظر و توجه خودش است.

مایکل مان این فیلمنامه را با همکاری مورگان دیویس فول نوشته و چند سال تحقیق ویژه درباره انزو فراری، حاصل این همکاری است.

برای تولید این درام پرهیجان ورزشی (که صحنه‌های اتومبیلرانی و تعقیب و گریز ماشین زیادی خواهد داشت) هزینه‌ای 40 میلیون دلاری در نظر گرفته شده است.

شرکت مستقل فیلمسازی لجندری پیکچرز تهیه‌کننده درام ورزشی تازه مایکل مان است. کل صحنه‌های فیلم در نیویورک، لس‌آنجلس و یک کشور اروپایی فیلمبرداری خواهد شد.

کریستین بل، بازیگر نقش مرد خفاشی مجموعه فیلم بتمنی کریستوفر نولان نقش اصلی فراری را بازی خواهد کرد. او که در قالب کاراکتر انزو فراری ظاهر خواهد شد، این روزها هم در حال مطالعه و تحقیق درباره این ورزشکار است و هم مهارت‌های اتومبیلرانی خود را افزایش می‌دهد.

هنوز بقیه بازیگران فیلم انتخاب نشده‌اند. قرار است کلید فیلمبرداری فیلم اوایل سال جدید میلادی (تا چهار ماه دیگر) زده شده و برای نمایش عمومی در روزهای پایانی همین سال آماده شود.

هدف تهیه‌کنندگان فیلم، حضور در رقابت‌های اسکاری سال آینده میلادی است و چشم به نامزدی در رشته‌های بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه و بازیگر مرد دارند. به گفته مایکل مان: «انزو فراری زندگی هیجان‌انگیزی داشت و داستان فعالیت‌های ورزشی او، زمینه مناسبی برای ساخت فیلمی سینمایی را فراهم می‌کند.

در عین حال، این داستان جنبه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی را در دل خود دارد و تماشاچی را به دنیایی پررمز و راز می‌برد.

احساس می‌کنم تماشاگران فیلم با داستان زندگی فراری روی پرده سینما همراهی خوبی خواهند کرد. سال‌ها بود که می‌خواستم این فیلم را بسازم و حالا خیلی خوشحالم که بالاخره این اتفاق می‌افتد.»

انزو آنسلمو فراری با اصلیتی ایتالیایی در سال 1898 در یکی از روستاهای ایتالیا به دنیا آمد و همشهری‌هایش او را با نام «ایل دراکه» می‌شناختند.

او از دوران کودکی علاقه‌مند به انواع و اقسام ماشین‌ها و اتومبیلرانی بود و بالاخره وارد دنیای ورزش اتومبیلرانی شد. وی که موسس مسابقات فراری است، گروهی از بهترین رانندگان حرفه‌ای را در تیم ورزشی خود داشت و بارها به کمک آنها، قهرمان مسابقات مختلف ورزشی شد.

این در حالی است که در فاصله سال‌های 1955 تا 1965 حداقل هفت راننده گروه فراری در مسابقات ورزشی کشته شدند.

این مساله جنجال‌های زیادی را برای فراری به همراه داشت. در نگاه عمومی، وی لقب کسی را گرفت که دست به استخدام رانندگانی می‌زند که جانشان را در کف دست گرفته و واهمه‌ای از مرگ ندارند.

مایکل مان در گفت‌وگویی با نشریه نیویورکر گفته قصد دارد به این وجه کاراکتر فراری در فیلم خود اهمیت بیشتری بدهد و آن را مورد موشکافی قرار دهد.

منتقدان ورزشی به دنبال مرگ فراری در سال 1988، از پایان یک دوران باشکوه ورزشی در سطح بین‌المللی یاد کردند. او که در زمان مرگ 99 سال داشت، بندرت شهر کوچک محل زندگی‌اش را ترک کرد و در گفت‌و‌گوهای اندکی ظاهر شد.

درام ورزشی مایکل مان درباره انزو فراری اولین فیلم سینمایی نیست که درباره‌اش ساخته شده است. در سال 2003 هم فیلم «فراری» به تعریف زندگی وی پرداخت.

این محصول صنعت سینمای ایتالیا را کارلو کارلی، کارگردانی کرد و سرجیو کاسته‌لیتو، بازیگر سرشناس اروپایی در نقش اصلی آن ظاهر شد. داستان فیلم، زندگی فراری را از زمان معروف شدن در مقام یک راننده مسابقات تا برگزارکننده اصلی تمام دوران مسابقات ورزشی به تصویر کشید.

این کاراکتر در گفت‌وگویی با یک روزنامه‌نگار، به یادآوری خاطرات تلخ و شیرین زندگی‌اش می‌پردازد. رسانه‌های گروهی ایتالیا زمان نمایش عمومی این فیلم را افشا کردند که این درام ورزشی نسخه کوتاه و سینمایی شده یک مجموعه پنج قسمتی تلویزیونی است.

یک سال پس از اکران عمومی فیلم، مجموعه تلویزیونی آن هم به روی آنتن رفت. این در حالی است که شبکه تلویزیونی بی.بی.سی هم در سال 2002 فیلمی مستند به نام «مار و اسب» تولید کرد که ریچارد سایمونز کارگردان آن بود.

این مستند درباره یکی از رقابت‌های ورزشی فراری با کارول شلبی، دهقان تگزاسی بود که توانست تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ماشین‌های مسابقات ورزشی شود.

خبر تولید «فراری» مایکل مان با بازی کریستین بل، با مصاحبه تازه‌ای از رابرت دنیرو همراه شده که وی در آن درباره بازی در نقش انزو فراری در یک فیلم تازه سینمایی صحبت کرده است، اما این بازیگر ایتالیایی‌تبار، در این گفت‌وگو درباره جزئیات فیلم حرفی نزده و معلوم نیست اشاره او به فیلم مایکل مان است یا خیر.

منتقدان سینمایی می‌گویند بعید می‌دانند به صورت همزمان دو فیلم درباره انزو فراری (و با دو بازیگر مختلف) وارد مرحله تولید شود.

تا به حال مایکل مان و کریستین بل نسبت به مصاحبه دنیرو واکنشی نشان نداده‌اند. مایکل مان 72 ساله کار فیلمسازی را از سال 1984 با «دزد» با بازی جیمز کان شروع کرد و فیلم‌هایی مثل افسانه موهیکان‌ها، نفوذی و ضربه را در کارنامه‌اش دارد.

او با فیلم‌های شرح‌حال‌گونه بیگانه نیست و سال 2001 «علی» را درباره محمدعلی کلی، قهرمان مسلمان و سیاهپوست مسابقات مشت‌زنی ساخت. ویل اسمیت برای بازی در این فیلم، نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شد.

مترجم:کیکاووس زیاری/ امپایر آنلاین - قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها