امروز رسانه‌ها و فناوری‌های ارتباطی به‌عنوان بخشی از شریان‌های حیات بشری در ساخت ذهنیت مخاطبان از جهان پیرامونی نقشی اساسی دارند و به اقتضای اهداف از پیش تعیین شده، تصورات ذهنی انسان‌ها را به صورت مثبت و منفی شکل می‌دهند؛ در این بین شبکه‌های خبری حکم پنجره‌هایی را به تحولات و رویدادهای جهان دارند و البته فعالیت این دست از شبکه‌ها بی‌طرفانه نیست و در تولید و تامین و پخش اخبار، از سیاست‌ها و اهداف مالکان خود تبعیت می‌کنند که این امر در مورد رویدادها و بحران‌هایی که در اصطکاک با منافع قدرت‌های جهانی باشد شکل خاص‌تری به خود می‌گیرد.
کد خبر: ۸۲۵۸۲۳
انتفاضه رسانه‌های مقاومت

برای نمونه در اثر سکوت، مماشات و سانسور رسانه‌های بین‌المللی و وابسته به غرب و صهیونیسم، هرگز عمق فاجعه حلبچه یا جنایات صهیونیست‌ها در مناطق اشغالی در معرض دید جهانیان قرار نگرفت.

در این بین بعضی کشورهای مزدور منطقه هم با راه‌اندازی برخی شبکه‌ها در راستای اهداف بیگانگان گام برمی‌دارند.

پوشش دوگانه اخبار از سوی برخی رسانه‌های خبری بویژه اخباری که به ملت‌های تحت اشغال و ستم مربوط می‌شود، ناشی از وابستگی این رسانه‌ها به جریان‌هایی است که تامین منافع شرکت‌های بزرگ سرمایه‌داری را مرهون اسارت ملت‌های دیگر می‌دانند.

این در حالی است که ندای اندک رسانه‌های آزادیخواه که در دنیای امروز رخدادهای جهان را پوشش می‌دهند، در هیاهوی تبلیغات گمراه‌کننده این رسانه‌های خبری گم می‌شود.

البته نباید از ساز و کار مشخص رسانه‌های بیگانه و معاند چشم‌پوشی کرده چه این‌که همه اخبار و محصولات تصویری که از این شبکه‌ها پخش می‌شود در چارچوب کلی اهداف پیش‌بینی‌شده‌شان می‌گنجد، اما در نقطه مقابل، هنوز تعریف روشنی از اصول اخلاقی و آزادیخواهانه رسانه‌ای وجود ندارد.

این ضعف در مورد تحولات خاورمیانه و رخدادهایی که با مسلمانان در ارتباط است بیشتر به چشم می‌خورد.

امروز رسانه‌های صهیونیستی یا آن دسته از شبکه‌ها که از سوی لابی‌های صهیونیستی تامین مالی می‌شوند، تمام رویکردهای اخلاق حرفه‌ای را زیر پا می‌گذارند، شبکه تلویزیونی العربیه که از سوی سعودی‌ها اداره می‌شود تلاش می‌کند مسئولیت کشتار در غزه را متوجه حماس کند و حتی با مقامات اسرائیلی در این زمینه مصاحبه‌هایی ترتیب داد و تریبون دروغگویی را در اختیارشان نهاد. بنابراین، ضرورت ایجاد یک رسانه مشترک یا آژانس خبری بین رسانه‌های مستقل جهان اسلام و حامی حقوق ملت‌ها ضروری است.

البته نباید تنها نگاه ناامیدانه به این قضیه داشت چه این‌که در چنین آشفته ‌بازار رسانه‌ای و یکطرفه‌ و منطبق با اهداف ظالمان و و قدرت‌های زورگو، انقلاب شکوهمند اسلامی ایران علاوه بر تحولات بنیادین در اجتماع و سیاست ایران توانست در عرصه رسانه نیز انقلابی عمیق را با ایجاد مدیریت هوشمند رسانه‌ای در تولید و تامین و پخش محصولات رسانه‌ای سامان‌دهد و با تغییر راهبرد، اهداف و سیاست‌های رسانه‌ای، به طور جدی در راستای اهداف انقلاب گام بردارد.

در کنار این پدیده، ملت‌های مسلمان بر آن شدند تریبون‌هایی را به وجو د آورند و طرحی نو دراندازند. در ده سال گذشته شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی خودجوش شروع به کار کرده‌اند و بر مبنای فرآیند هم‌افزایی به یکدیگر پیوسته‌اند تا صداها را درهم تنیده و با اتکا به توانمندی‌های خویش به مجاهدت رسانه‌ای بپردازند؛ اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی مولود این وحدت رسانه‌ای است که هم‌اکنون در سپهر رسانه‌ای منطقه جایگاه ویژه‌ای یافته و در برابر ناتوی فرهنگی و جنگ رسانه‌ای سازمان‌یافته و چندملیتی استکبار جهانی، مجاهدان رسانه‌ای را دور هم گرد آورده است.

یادمان نرفته است جهاد رسانه‌ای «مکمل و متمم» رسانه ملی جمهوری اسلامی و شبکه‌های اتحادیه مذکور در جنگ ظالمانه 33 روزه لبنان، نبرد 22 روزه غزه، ظلم آشکار آل‌سعود علیه یمن، مبارزه رسانه‌ای با جریان مزدور داعش و تکفیری‌ها و... چه آثار و برکاتی عظیم نصیب ملت‌های مسلمان منطقه کرده است.

اجتماع عظیم جهادگران عرصه رسانه در ایران اسلامی، ضرورت تقویت تعامل با رسانه‌های همگرا را به منظور هماهنگ کردن جهتگیری درخصوص مسائل منطقه‌ای مورد تاکید قرار می‌دهد و از این ظرفیت می‌توان در راستای ارتقای همگرایی رسانه‌ای و تشکیل انتفاضه رسانه‌ای بهره جست و توطئه‌ قدرت‌های جهانی که بحران‌های جهانی را مدیریت می‌کنند خنثی کرد.

محمود اشتری - دبیرکمیته رسانه اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها