جوامع با بحران‌های بسیاری اعم از حوادث طبیعی، بحران‌های اجتماعی‌ سیاسی و اقتصادی روبه‌رو هستند که راز بقای آنان مدیریت صحیح بحران است.
کد خبر: ۸۲۳۱۳۹
خبرنگاران کوله‌پشتی و اطلاع‌‌رسانی بحران

همه اقدامات مربوط به پیشگیری و مدیریت ریسک، سازماندهی و مدیریت منابع مورد نیاز، پاسخی در مواجهه با بحران است. مدیریت بحران شامل برنامه‌ها، ایجاد ساختارها و تدوین مقرراتی است که به کمک و یاری‌رسانی به دولت و سازمان‌های غیردولتی در برخورد با حوادث منجر می‌شود.

رسانه‌های جمعی یکی از مهم‌ترین عناصر مدیریت بحران هستند. رسانه‌ها وظایف مهمی درخصوص اطلاع‌رسانی و پیگیری مسائل در مواقع بحرانی به عهده دارند.

ارتباط مدیران با خبرنگاران

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و وسایل ارتباط جمعی اطلاع‌رسانی دقیق در بروز بحران اهمیت ویژه‌ای دارد که این مساله نشان می‌دهد مدیران در مواجهه با بحران و اجرای عملیات باید به صورت مداوم با خبرنگاران در ارتباط باشند و به ‌گونه‌ای درست اطلاع‌رسانی کنند تا خبرنگار بتواند اخبار صحیح را مخابره کند.

در زمان بروز بحران، مدیران باید به صورت آنلاین در دسترس باشند تا خبرنگاران بتوانند اخبار را سریع در دسترس مردم قرار دهند. ارتباط با رسانه‌های جمعی یکی از نقاط قوت و مثبت در مدیریت بحران است که در صورت ادامه یک بحران از خسارت‌‌های احتمالی بیشتر جلوگیری خواهد کرد.

سازمان‌هایی که نقش اساسی در مواقع بحرانی دارند باید ارتباط خود را با رسانه‌های جمعی اعم از خبرگزاری‌ها‌ مطبوعات، رادیو و تلویزیون و... گسترش داده و خبرنگارانی را برای مواقع بحرانی آموزش دهند تا بتوانند در این مواقع نقش مفید و موثری داشته باشند.

این مساله همکاری بیشتر سازمان‌های دولتی و غیردولتی را می‌طلبد که این حلقه مفقوده را تقویت کنند تا خبرنگارانی تربیت شوند که از لحاظ روحی و روانی آماده باشند تا بتوانند در زمان‌های بحرانی به بهترین شیوه بدون این که خللی در مخابره خبر وارد شود کارشان را انجام دهند.

صدور کارت شناسایی معتبر با عنوان خبرنگاران بحران، داشتن جلیقه‌های ویژه با آرم و علائم سازمان‌های خبری، داشتن پلاک آویز نسوز با نام و نام خانوادگی خبرنگار اعزامی بحران به مناطق بحران‌زده و هماهنگی‌های لازم ستادی با سایر دستگاه‌های دخیل در امر مدیریت بحران و سوانح ازجمله مواردی است که در جوامع پیشرفته به آنها توجه می‌شود تا خبرنگاران بتوانند در زمان بحران بهترین خبرها را با سرعت و دقت بالا در اختیار مخاطب قرار دهند.

توفیقات خبرنگار بحران

خبرنگاران بحران باید از قبل آموزش‌های لازم را ببینند تا بتوانند در زمان وقوع حوادث موثر بوده تا دیگر نیاز به نیروهای خبری بیشتری نباشد و این امر باعث می‌شود سازمان‌های مرتبط برای مقابله با بحران تقاضای کمتری برای اعزام نیروهای خبری متفرقه داشته باشند و کل اخبار و اتفاقات با حضور خبرنگاران زبده پوشش داده شود.

نقش خبرنگاران محلی نیز در مواقع بحرانی بسیار مهم است چون در بحران‌های طبیعی، سیاسی و... احتمال قطعی ارتباطات وجود دارد که خبرنگاران محلی به دلیل حضور در محل رویداد می‌توانند اطلاعات صحیح و درستی را گزارش کنند که بتوان بر آن اطلاعات استناد کرد تا درصد گزارش‌های نادرست کاهش یابد.

در زمان بحران می‌توان از خبرنگاری که همه تجهیزات ارسال خبر را به همراه دارد و مهارت تهیه و تنظیم خبر را نیز دارد بهره برد.

این گونه خبرنگاران به «خبرنگار کوله‌پشتی» معروف هستند و در مواقع بحرانی که امکان اعزام یک تیم خبری امکان‌پذیر نیست، می‌توان از آنها کمک گرفت.

با توجه به این‌که کشور ما در منطقه حادثه‌خیز جهان قرار گرفته است باید در زمینه آموزش خبرنگار متخصص بحران توجه بیشتری شود.

شیما قاسم نژاد

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها