گفت‌وگو با حسن سلطانی، مجری برنامه‌ «ماه خدا»

سحر، بهترین زمان نیایش

حسن سلطانی، سال 1358 برای نخستین بار گویندگی برنامه سحر رادیو همدان را به عهده گرفت و پس از آن، سحر سال‌های 59 در رادیو اهواز، 79 و 80 در شبکه خبر، 90 و 91 در شبکه قرآن و معارف سیما فعالیت داشته و از سال 92 تاکنون نیز اجرای برنامه سحر شبکه یک را به عهده دارد که با نام «ماه خدا» به مخاطبان ارائه می‌شود. سلطانی در گفت‌وگویی که می‌خوانید از ویژگی‌های اجرای برنامه‌های سحر می‌گوید.
کد خبر: ۸۱۴۵۲۱
سحر، بهترین زمان نیایش

چرا برنامه سحر را برای اجرا انتخاب کردید؟

انتخاب نکردم. توفیقی بود که خدا نصیبم کرد. از کودکی علاقه‌مند به حوزه معارف بودم؛ حتی وقتی گویندگی خبر را بر عهده داشتم، باز تعلق خاطر به برنامه‌های معارفی داشتم و خوشبختانه در طول سال‌هایی که در رادیو و تلویزیون حضور دارم، تجربه‌های خوبی کسب کرده‌ام. اجرای برنامه‌های سحر را برای خودم فریضه می‌دانم و در دعاهایم از خدا می‌خواهم، مرا جزو خدمتگزاران ماه مهمانی خود قرار دهد.

وقت سحر چه ویژگی‌هایی دارد که در روایات بر آن تاکید شده است؟

سحرهای ماه رمضان از نورانیت خاصی برخوردار است. اگر مشکلی داریم و گره در زندگی‌مان افتاده باشد سحرگاهان غسل می‌کنیم، وضو می‌گیریم و سجاده می‌اندازیم تا در گوشه‌ای از خانه با خدا راز و نیاز کنیم. لحظات سحر بسیار ناب و مناسب‌ترین زمان دعاست.

اشعار و روایت‌هایی را که در برنامه می‌خوانید از چه منابعی انتخاب می‌کنید؟

اغلب منابع را در اختیار دارم. یعنی در منزل، کتابخانه تخصصی حوزه و کتاب‌های معارفی دارم. از همان کودکی به دلیل علاقه شخصی، کتاب‌های معارفی را جمع‌آوری و همه آنها را مطالعه کرده‌ام. به فراخور نیازی که دارم، بخش‌هایی از آنها را انتخاب می‌کنم تا در اختیار مخاطبانم قرار بدهم. حتی بعضی اوقات کتاب را با خودم به برنامه می‌آورم تا عین مطلب را برای بینندگان بخوانم. تمایل دارم منبع مطالبی را که در برنامه می‌خوانم، به مخاطبان معرفی کنم. به همین دلیل، حتی اشعاری را که در ابتدای برنامه می‌خوانم، منبع و شاعرش را معرفی می‌کنم تا دسترسی به آن برای مردم آسان باشد.

نیاز مخاطبان برنامه را چگونه شناسایی و در برنامه ارائه می‌کنید؟

برنامه راه‌های ارتباطی فراوانی دارد. علاوه بر تلفن 162 و سیستم پیامکی برنامه، ارتباطات خوبی با عموم مردم دارم. حتی بسیاری از دوستان و آشنایان با سلایق مختلف در طول سال پیشنهادهای خوبی به ما می‌دهند که از همه آنها استفاده می‌کنیم. به دلیل این که برنامه سحر‌ مخاطبانی از همه اقشار دارد، تلاش می‌کنیم مطالبی که مورد نیاز مردم است، در برنامه گفته شود. حتی برای انتخاب کارشناسان و میان‌برنامه‌ها نظر مخاطبان برایمان اولویت دارد.

علاوه بر اجرا، ذاکر اهل بیت(ع) هم هستید. از چه زمانی این کار را شروع کردید؟

بیشتر از این که ذاکر باشم، از مجالس آل محمد(ص) استفاده می‌کنم. از نوجوانی در جلسات مذهبی شرکت می‌کردم و توجه خاصی به قرآن کریم و روایات ائمه معصومین(ع) داشتم.

آیا تاکنون در برنامه‌‌های رادیویی و تلویزیونی مداحی کرده‌اید؟

معتقدم به عنوان مجری باید کارم را درست انجام بدهم. وقتی مداحان متخصص در برنامه حضور دارند‌ از آنها استفاده می‌کنم. حتی پیش آمده کمتر صحبت کرده‌ام تا وقت بیشتری را به ذاکر اهل بیت(ع) بدهیم.

برخی موارد هم پیش آمده که خودم مداحی کرده‌ام؛ مثلا یک سال در شب‌های پایانی ماه مبارک رمضان، دوستان بزرگواری از ذاکرین اهل بیت(ع) در برنامه حضور داشتند و از من خواستند بخوانم و من هم یک رباعی خواندم. اگر اشتباه نکنم سال 78 میلاد امام حسین(ع) در حرم سیدالشهداء بودیم که دعای کمیل به صورت زنده از شبکه سه پخش می‌شد. برای برادری که دعا می‌خواند مشکلی پیش آمد و من ادامه دعا را خواندم تا ارتباطمان قطع نشود.

برای اجرای برنامه ماه خدا چقدر مطالعه می‌کنید؟

برای اجرای برنامه، روزانه حداقل شش ساعت مطالعه می‌کنم. با وجود این که حتی نمی‌دانستم قرار است امسال هم در برنامه حضور داشته باشم، اما مطالعه را ترک نکردم. بدون مطالعه در هیچ برنامه‌ای حضور پیدا نمی‌کنم. به نظرم مجری باید آنقدر آمادگی داشته باشد که اگر کارشناس نیامد یا پخش میان‌برنامه‌ با مشکل روبه‌رو شد، حرفی برای گفتن داشته باشد و حرف‌های تکراری تحویل مخاطب ندهد. مخاطب از من می‌خواهد به‌روز باشم، پس باید نیاز مخاطبم را بشناسم و نیاز‌های او را برآورده کنم.

بزرگ‌ترین عیب یک مجری چه می‌تواند باشد؟

وقتی ‌تصور کند خودش بهترین است.

بزرگ‌ترین حُسن یک مجری چیست؟

از فرصتی که در اختیارش گذاشته شده، نهایت بهره را برای خدمت به مردم ببرد. فرصت بسیار مناسبی است که خیلی‌ها آرزویش را دارند. حالا که خداوند اسبابش را فراهم کرده و این امکان در اختیارش قرار گرفته، در جهت خدمت به بندگان خدا و نشر معارف آل محمد(ص) استفاده کند.

جـــام‌جـــم

فرشیـد شکیبـا‌‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها