در شب ششم برنامه احسان علیخانی چه گذشت؟

مناظره موافقان و مخالفان مهاجرت در «ماه عسل»

احسان علیخانی در شب ششم ماه عسل میزبان مهمانانی بود که روایت‌های متفاوتی را از موضوع مهاجرت ارائه دادند. افرادی که یا به نوعی قربانی این پدیده بودند و یا سودای مهاجرت را در سر داشتند.
کد خبر: ۸۱۱۳۳۷
مناظره موافقان و مخالفان مهاجرت در «ماه عسل»

همچنین ماه عسل مهمانی داشت که نمونه بارز یک مهاجر موفق بود تا بدین طریق این موضوع را از جوانب مختلف به گونهای آزاد و بدون زاویه بررسی کرده باشد و برداشت را به مخاطب بسپارد.

آینده روشنی برای عقیل در راه است

به گزارش جامجم سیما، پس از تشکر احسان علیخانی از مخاطبین همیشگی ماه عسل و تقدیر ویژه وی از طاها حسنی طراح و خواننده تیتراژ ابتدایی، پشت صحنه ماه عسل شب گذشته پخش شد. علیخانی پیش از ورود به صحنه ماه عسل ضمن تشکر از تمام کسانی که دلشان برای عقیل و دیگر مهمانان ماه عسل میتپد و به دنبال راهی برای گشودن گرهای هر چند کوچک از مشکلات مهمانان ماه عسل هستند گفت: مشکلات عقیل به کمک چند تن از شما قطعا بر طرف میشود. اما امثال عقیل در همسایگی ما، در شهر، خیابان و کوچه ما و در میان اقوام و آشنایان کم نیستند. اگر توان دستگیری از نیازمندی را داریم، کافی است کمی به دور و اطراف خود توجه کنیم.

مرگ تدریجی یک رؤیا

در قسمت اول برنامه مهمانان اصلی ماه عسل مادر و پدری داغدیده بودند که قربانی رؤیاپردازی نا آگاهانه فرزندان جوان خود شده بودند. فرزندانی که با سودای داشتن زندگی بهتر و پیشرفت در آن سوی آبها، خود را به کام مرگ فرستاده بودند. به روایت مهمان ماه عسل، دختر بزرگ وی به همراه همسر و دو فرزندش تصمیم به مهاجرت به استرالیا میگیرند. مخالفت و اصرار خانواده مبنی بر ماندن اثری نمیکند و در نهایت به اندونزی سفر میکنند. اما اتفاق تلخ زمانی رقم میخورد که بدون اطلاع خانواده از اندونزی به صورت قاچاق و به وسیله لنج عازم استرالیا میشوند. و در نهایت در دریا غرق شده و از تمام مسافرین آن سفر کذایی دو کودک باقی میمانند. این تمام آن چیزی است که تنها بازمانده خانواده از این واقعه تلخ روایت کرده است. کودکی 12 ساله که بعد از گذشت 2 سال هنوز در شوک و غم از دست دادن پدر، مادر و خواهر کوچکش است و به همین دلیل در برنامه ماه عسل حاضر نشد. مهمان ماه عسل دلیل حضورش در برنامه را آگاهی دادن به جوانانی نظیر فرزندان خودش خواند و امیدوار بود شاید بتواند در تصمیمگیری کسانی که قصد مهاجرت غیر قانونی دارند تأثیری بگذارد.

از ترک وطنم پشیمانم...

در حاشیه صحنه ماه عسل افرادی حضور داشتند که هر کدام به گونهای با این پدیده گره میخوردند. جوانی که تجربه زندگی و کار در کشوری دیگر را داشت و با وجود بهرهمندی از تمام امکانات و امتیازات زندگی در کشوری مانند استرالیا به خاطر حفظ خانواده و علاقه به همسرش به ایران برگشته و معتقد است تمام امتیازات زندگی به عنوان یک مهاجر در کشوری مرفه و پیشرفته در کنار تحمل سختیها و شرایط پیچیده آن میسر است. در سوی دیگر خانم جوانی نشسته بود که با وجود این که تمام خانوادهاش ساکن آمریکا هستند اما بعد از گذشت 7 ماه از زندگی و اقامتش در آمریکا، تحمل شرایط زندگی در کشوری با فرهنگی متفاوت از فرهنگ ملی خودش را تاب نیاورده و به کشور برگشته است.

دلم برای صدای اذان تنگ شده بود

خانم جوان معتقد بود که زندگی در آمریکا و یا هر کشور بیگانه از دور جذابیتهای فراوانی دارد. نمیتوان مزایا و امتیازات زندگی در یک کشور پیشرفته را نادیده گرفت، اما بهره مندی از این امکانات، قبول شرایط سختی را نیز طلب میکند. اجبار به اشتغال همه اعضای خانواده در کشوری مثل آمریکا، خرید اقساطی، افزایش مالیات بر اساس افزایش درآمد، کنترل نداشتن بر روی فرزندان، دلتنگی برای خانواده و عزیزان، احساس همیشگی غربت و تنهایی از جمله عواملی بود که او را به بازگشت به وطن متقاعد ساخته بود.

رفاه و آسایش آن سوی مرزها انتظارم را میکشد

اما در این میان جوانانی نیز حضور داشتند که هر کدام به نوعی معتقد بودند زندگی در کشوری دیگر برای آنها از هر جهت بهتر خواهد بود. با این تفاوت که یک هدف مشخص را از دو طریق متفاوت پیگیری میکردند. یکی از همین افراد جوانی بود که با سودای کسب رفاه و آسایش مادرش را متعاقد کرده تا به کشوری دیگر کوچ کند. اما یک بار این امر را از راههای غیرقانونی و قاچاق امتحان کرده و در نیمه راه مجبور به بازگشت شده بود و بار دیگر با اعتماد به افراد سودجو تمام سرمایه خود را صرف وعدهای واهی کرده و بیتوجه به هشدارهای اطرافیان تمام اندوختهاش را در این راه باخته بود.

رفتن به قصد بازگشت

اما مهمانان دیگر علیخانی دو برادر بودند که از کودکی روی پای خود ایستاده و حالا به منظور کسب درآمد از طریق حرفه خود قصد سفر به استرالیا را داشتند. از جمله عوامل انگیزه آنها برای اقدام به مهاجرت به منظور زندگی و کار در کشوری دیگر، موفقیت برخی از آشنایانشان در کشورهای اروپایی بود و دلیل امتناع از مهاجرت غیر قانونی، آگاهی از فرجام بد این پدیده بود. آنها که برای این کار از طریق دعوتنامه یکی از دوستانشان اقدام کرده بودند از عاقبت غمانگیز دوستی تعریف کردند که با مسافرت غیر قانونی و به شیوهای وحشتناک فاجعهای دردناک را برای خود رقم زده بود. پذیرش پنهان شدن در بشکه به مدت طولانی باعث شده بود تا قاچاقچیان برای رهایی از دست پلیس ساحلی تمام افراد را زنده به داخل دریا بیاندازند. این نتیجه تأسف برانگیز یک اقدام نا آگاهانه است... اقدام به مهاجرت غیر قانونی با قبول هر شرایطی، منجر به وقوع فجایع انسانی از این دست میشود.

بازگشت یک ایرانی نامدار به وطن

به گزارش جامجم سیما، در قسمت دوم ماه عسل، علیخانی میزبان مهمان دیگری بود. یک ایرانی موفق و نامدار که بعد از گذران چندین دهه از عمر خود در پیشرفتهترین کشورهای اروپایی و آمریکایی و بهرهمندی از امکانات و مزایای فوقالعاده، حالا با تمام اندوخته و دانشش به وطن بازگشته است. تا آنچه را در تمام سالهای دوری از این آب و خاک کسب کرده، در راه خدمت به مردم و میهنش استفاده کند. اما انگیزه دیگر وی از بازگشت، کسب آرامش در خاکی است که در آن ریشه گرفته است. یک پزشک متخصص و متعهد، دارای تخصص روانشناسی و پزشکی از کشور آلمان و تخصص جراحی قلب از آمریکا، معاون دپارتمان جراحی قلب در مونیخ و دارای چندین عنوان مهم در کشورهای اروپایی. وی که از کودکی در اروپا زندگی و تحصیل میکرده، حالا با کولهباری از دانش و تجربه به وطن بازگشته است.

رفتن برای رسیدن

دکتر به منش گفت: که من با بقچهای از عطر و فضای این مملکت در سال 1347 و در سن 13 سالگی ایران را ترک کردم. هر انسانی مختار است تا در زندگی به دنبال هدف، معنا و مطلوبی باشد و این امکان برای فرد در هر زمان و مکانی میتواند میسر شود. اما نباید فراموش کرد پیالهای که برای کسب دانش انتخاب میکنیم، از آب و گل همین مملکت ساخته شده است. وی در ادامه گفت: انسانی که قصد مهاجرت دارد اگر بدون هیچ اضطراری و صرفا به منظور رفتن، خاک کشورش را ترک کند، در واقع در حال فرار است... و به دنبال راه حل جغرافیایی مشکلات شخصیتی و ذهنی خود میگردد و تصور رسیدن به موفقیت از این طریق تصوری واهی است. اما اگر فردی به قصد دستیابی به هدفی برتر، ضمن برخورداری از دانش و تخصص کافی با برنامهریزی و آگاهانه اقدام به ترک دیار خود کند، قطعا در جایی بهتر با امکاناتی بیشتر به موفقیت و خوشبختی دست خواهد یافت؛ به شرط آنکه تعریف درست و دقیقی از خوشبختی و آن چیزی که به دنبالش است داشته باشد.

مهاجرت پدیده بدی نیست

احسان علیخانی همچنین ضمن تأیید گفتههای مهمانش افزود: بدون شک مهاجرت پدیده بد و نادرستی نیست. بسیارند کسانی که مهاجرت کردند و به موفقیتهای فراوانی رسیدهاند و شهرت جهانی پیدا کردهاند. نمیتوان منکر امکانات خوب و پیشرفت کشورهای دیگر شد. اما نکته مهم هدف از مهاجرت، بیان تعریفی درست از انگیزه برای ترک وطن و داشتن تخصص لازم برای اثبات تواناییهای خود و انتخاب راه صحیح، قانونی و عاقلانه برای این امر است. فراوانند افرادی که مهاجرت کردند و افتخارات زیادی را کسب کردند و دنیا آنها را علاوه بر دانش و تخصصشان به نام ایرانی بودن میشناسد. در ادامه گفتههای وی مستندی از زندگی، افتخارات و موفقیت پروفسور سمیعی در آلمان و ایران پخش شد.

روز روشن را خودمان بیاوریم...

احسان علیخانی به هنگام خروج از صحنه ماه عسل رو به مخاطبینش گفت: من فکر میکنم اگر صد دلیل برای رفتن وجود داشته باشد، داشتن یک دلیل کافی است برای ماندن... و آن یک دلیل اقلیم است ، خاک، ریشه و هویتی که به آن شناخته میشویم... ممنون از کسانی که رفتند ولی هرچه دانش و تجربه اندوختند به خاک خود برگرداندند. ما هم مادامی که نشستیم تا یک اتفاق خوب بیافتد، یک روز روشن بیاید و یک فرصت طلایی رقم بخورد، کاری از پیش نمیبریم. روز روشن را باید برای خودمان بیاوریم. (پریناز فروزان/ جام‌جم سیما)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها