در شب چهارم برنامه «احسان علیخانی» چه گذشت؟

خدمت رایگان پزشک «ماه عسل» به بیماران سرطانی

در چهارمین روز از ماه مبارک رمضان و در لحظات عرفانی افطار، ماه عسل پنجره خود را به روی مشتاقانش گشود.
کد خبر: ۸۱۰۷۸۱
خدمت رایگان پزشک «ماه عسل» به بیماران سرطانی

به گزارش جام‌جم سیما، یکشنبه‌شب هفت مهمان بر روی صندلی‌های انتهایی ماه عسل جای گرفتند و مهمان اصلی بر روی صندلی سفید رنگ ماه عسل نشستند؛ پزشک متخصصی که حدود سی سال در ایتالیا زندگی کرده بود و با پخش یک آیتم مشخص شد که در ٤ فروردین سال ١٣٨٨ در پی سفر علیخانی به کنسولگری میلان زمینه اشنایی شان فراهم شده است.

میهمانان ماه عسل دیشب ثابت کردند که انسانیت، فداکاری و جوانمردی هنوز از بین نرفته است

سه روایت مختلف از فداکاری و انسانیت

احسان علیخانی برنامه چهارم ماه عسل را با صحبت از تفاوت نگاهها، سلیقهها، ذائقهها، قریحهها و دیدگاههای مختلف و برداشت متفاوت افراد از یک موضوع واحد آغاز کرد و از کسانی که جزئیات را با دقت میبینند، به جزئیات حساسند، ماه عسل را برنامه خودشان میدانند و آن را فراتر از تماشا، رصد میکنند تشکر کرد. علیخانی همچنین گفت این مسئله انگیزه ما را مضاعف میکند تا قدر این قاب را بدانیم و برای تولید برنامه بهتر، بیشتر تلاش کنیم.

استفاده از تصاویر مردمی در تیتراژ

به گزارش جام‌جم سیما، بعد از پخش تیتراژ ، علیخانی گفت: تنها راه ارتباطی برنامه ماه عسل دانلود اپلیکیشن ماه عسل هست که از طریق سایت www.maheasal1394.ir قابل دریافت است. کسانی هم که تمایل به ارسال ویدئوهای خود و قصد حضور در تیتراژ آغازین برنامه را دارند فقط و فقط از طریق همین اپلیکیشن اقدام کنند. وی همچنین وعده داد که احتمالا از برنامه پنجم ماه عسل تغییراتی در تیتراژ آغازین صورت میگیرد و از تصاویر ارسالی مردم در تیتراژ استفاده میشود.

کسی را زود قضاوت نکنیم

علیخانی در آغاز برنامه چهارم لازم دید تا هدف و مقصود اصلی ماه عسل را دوباره یادآوری کند. او خطاب به افرادی که بدون تماشای تمام برنامه ماه عسل، درباره هرآنچه که ندیدهاند قضاوت میکنند گفت: از این افراد می خواهم تا کسی را زود قضاوت نکنید، اگر موفق به تماشای تمام برنامه نمیشوید راجع به کل موضوع اظهار نظر نکنید، با دیدن 10 دقیقه از برنامه، از کل موضوع نتیجه گیری نکنید. گاهی مثل دیشب یک موضوع در برنامه مطرح میشود و پنج دقیقه بعد مطلب دیگری بیان میشود که ممکن است موضوع قبلی را رد یا تأیید کند. پس نمیشود با دیدن یک فریم از برنامه درباره کل آن اظهار نظر کرد. مهمانان دیشب هر کدام شرح حالی داشتند که تعریف کردند و قرار نیست، در ماه عسل کسی را به قضاوت بنشینیم.

دغدغه مردم ... دغدغه ماه عسل

علیخانی در ادامه گفت: در برنامه دیشب موضوعی را مطرح کردیم که مبتلابه خیلیهاست. من، شما، خیلیها... اما مسئله اینجاست که بعضیها تصور میکنند که موضوعی که دغدغه خود و اطرافیانشان نیست اصلا موضوع جامعه نیست. در حالی که این برداشت درستی نیست. چرا که شرایط روز جامعه نشان دهنده تب فراگیر این امر در میان افراد جامعه است. و اصلا قرار نیست منکر ارزش و اهمیت زیبایی بشویم و مگر اصلا میتوان کسی را پیدا کرد که بگوید من از زیبایی خوشم نمیآید... قطعا این طور نیست. مهمان برنامه دیشب ما خانمی بودند که بدون نیاز به عمل زیبایی با مراجعه به مرکز غیر معتبر و فردی که از او به نام تکنسین یاد کردند یا حداقل فاقد تخصص لازم برای این امر بود زیبایی و سلامتشان را از دست دادند و 15 عمل جراحی انجام دادند تا کمی از زیبایی چهره شان به حالت عادی برگردد. خانمی هم مهمان ما بودند که احساس کردند که به این عمل نیاز دارند و با مراجعه به متخصص معتبر این کار را انجام دادند و راضی بودند.

ساده اعتماد نکنیم

به گزارش جام‌جم سیما، بعد از پخش پشت صحنه برنامه دیشب ماه عسل، احسان علیخانی کاغذ تبلیغاتی را نشان داد که دقیقا صبح امروز داخل دفتر ماه عسل انداخته بودند. تبلیغ تزریق ژل در منزل! موقت و دائمی در 10 دقیقه...!!! علیخانی با نشان دادن این برگه شاهدی بر مدعای خود آورد و گفت: موضوع زیبایی و جراحی موضوعی نیست که ساده از آن عبور کنیم. این دست تبلیغات غیر قانونی در جامعه فراوانند... و تمام حرف برنامه دیشب این بود که به چنین تبلیغاتی ساده اعتماد نکنیم. و زیبایی و صورتمان را به دست کسی نسپاریم که از کمترین میزان دانش و تخصص لازم برای چنین امری برخوردار نیست. علیخانی همچنین دفتر شعری را به همراه داشت که یکی از مخاطبین ماه عسل از مشهد برای برنامه فرستاده بود. خانمی که تمام برنامهها و موضوعات ماه عسل سال گذشته را به نظم درآورده بود و در قالب دفتر شعری نفیس برای ماه عسل ارسال کرده بود. علیخانی از او تشکر کرد و صحبت نکردن درباره این موضوع را بی انصافی دانست.

صداقت ستودنی میهمان ماه عسل

احسان علیخانی در ماه عسل دیشب، میزبان پزشکی فرهیخته و گرامی بود و در همان ابتدا برای معرفی شخصیت و موقعیت آقای دکتر مستندی پخش شد که معرف سبک زندگی و فعالیتهای ایشان بود. این مستند مربوط به فروردین 1388 بود که احسان علیخانی در ایتالیا به گفتگو با آقای دکتر و خانواده شان نشسته بود. پزشکی مسئول و متعهد که بعد از سی سال تحصیل، کار و زندگی در ایتالیا موقعیت خوب زندگی و شرایط فوقالعاده مالی را رها کرده تا به مردم وطنش خدمت کند.

نکته جالب توجه در خصوص شخصیت جناب دکتر، صداقت تحسین برانگیز ایشان بود. این پزشک متعهد و دلسوز گفت به خاطر رضایت از شرایط مالی‌ام تصمیم گرفتم به ایران برگردم و حالا که نیاز مالی ندارم از تخصصم برای درمان بیماران سرطانی و صعبالعلاج استفاده می‌کنم.

وی افزود: شاید اگر از رفاه مالی برخوردار نبودم و دغدغه مالی داشتم، هرگز به صورت خیریه فعالیت نمیکردم.

این دکتر متخصص پس از سی سال به ایران بازگشته بود و به صورت رایگان به بیماران سرطانی خدمت می کند .

سرطان پیامی از جانب خداوند

وی که متخصص خون شناسی و سرطان بودند، سرطان را پیامی از جانب خداوند دانست. او معتقد بود که سرطان آخر زندگی نیست و به اندازه تصور مردم ما وحشتناک نیست. اگر با این بیماری درست و علمی برخورد شود قطعا قابل درمان است.

وی همچنین افزود: که در دیگر کشورهای دنیا به دلیل آموزش در مدارس و اطلاع رسانی در خصوص بیماریهای سخت از سنین 12 سالگی به کودکان، این میزان از وحشت نسبت به بیماریهای سخت وجود ندارد. جناب آقای دکتر معتقد بود برای درمان بیماریهایی نظیر سرطان باید خلأ انسانیت میان پزشک و بیمار برطرف شود و پزشک برای بیمار بسان یکی از اعضای خانواده خودش دلسوزی کند.

وی همچنین از دکتر هاشمی و فعالیتهای ایشان در طرح تحول نظام سلامت تقدیر کرد، و احسان علیخانی ضمن تأیید صحبتهای آقای دکتر از پزشکان دلسوز و متعهدی یاد کرد که با وجود داشتن مطب در شمال شهر و دریافت ویزیت از بیماران، بخشی از وقت خود را به درمان رایگان بیماران در جنوب شهر و به ویژه مناطق محروم اختصاص میدهند.

توجه به اهمیت اخلاق پزشکی

در میان دیگر میهمانان ماه عسل دیشب خانم دکتری حضور داشت که در رشته اخلاق پزشکی تحصیل کرده بود. اخلاق پزشکی رشتهای است که به تازگی در دانشگاههای کشور دانشجو میپذیرد و به اعتقاد خانم دکتر برای برطرف شدن مسائل و مشکلات درمان، ملزم به برطرف کردن خلأ اخلاقی و انسانیت در نظام پزشکی هستیم و هدف رشته اخلاق پزشکی همین هست، تا پزشکان فارغ از مسائل مادی و نگاه علمی، با نگاهی انسانی به درمان بیماران خود بپردازند.

معلمی فداکار و دلسوز از بیجار گروس

احسان علیخانی ضمن تشکر از حضور آقای دکتر در ماه عسل و درخواست از ایشان مبنی بر حضورش تا پایان برنامه میهمان دیگرش را معرفی کرد. خانم معلم جوانی که فراتر از وظیفهاش، خود را نسبت به شاگردانش و خانوادههایشان، متعهد و مسئول می‌داند. خانم معلم جوانی که با وجود داشتن دو فرزند، دلسوز وضعیت شاگردانش هست و فرزندان همشهریهایش را مانند فرزندان خود دوست میدارد و این علاقه بیجواب نمانده است، شاگردان وی او را بهترین معلم دنیا میدانند.

این بانوی شریف که مؤلف 24 جلد کتاب و نویسنده مقالات متعددی در سطح بین المللی است و با وجود دریافت پیشنهادهایی مبنی بر تدریس در دانشگاههای مختلف کشور، خود را وقف کودکان روستایی در کردستان کرده است. او مسئولیت درمان کودکانی نظیر زانیار و ساناز را که از بیماریهای سخت رنج میبرند به عهده گرفته و هدفش خوب بندگی کردن در پیشگاه خداوند است.

پرده آخر

در پرده آخر، احسان علیخانی میهمانی داشت که مانند دو میهمان قبلی، مصداق بارز این بیت مشهور سعدی بود که: بنی آدم اعضای یکدیگرند. خانمی که سرپرست خانواده بود و برای تأمین مخارج زندگی با یک تاکسی کار میکرد. ماجرا از برخورد این خانم با مرد جوانی آغاز میشود که برای نجات جان همسر و فرزندش هراسان درخواست کمک میکرده است. خانمی که وقت زایمانش فرا رسیده و نزدیکترین بیمارستان که بیمارستان خصوصی بوده، به خاطر مسائل مالی از پذیرش ایشان امتناع کرده است. خانم راننده هم بر اثر حس انسانیت و نوع دوستی مرد و زن جوان را به بیمارستان دولتی رسانده و شرایطی را برای تسهیل پرداخت هزینههای زایمان فراهم کرده و مادر و فرزندش را از مرگ حتمی نجات داده است و البته تا مطمئن شدن از سلامت مادر و کودک این خانواده را تنها نگذاشته بود. هرچند این پدر و مادر جوان به دلیل مشغله موفق به حضور در ماه عسل نشده بودند ولی خود را مدیون لطف و کمک خانم راننده میدانستند و از طریق ماه عسل مجددا از ایشان تشکر کردند.

انسانهایی که ستاره هستند...

ماه عسل دیشب روایتگر فداکاری، تعهد و انسانیت بود. احسان علیخانی در ماه عسل دیشب این سه خصلت را که در جوامع مدرن شهری روز به روز کمرنگتر میشوند و خوشبختانه هنوز از بین نرفتهاند، در سه قاب مختلف، هنرمندانه به تصویر کشید.

وی پس از خروج از قاب ماه عسل گفت: من فکر میکنم ... که البته فکر کردن من که اهمیتی ندارد، من فقط میتوانم خجالت بکشم در برابر مهمانهایم که اینجا هستند، و ما همیشه داریم نق میزنیم و نقد میکنیم که این کار را درست انجام نمیدهید، در شرایطی که خودمان هم کارمان را درست انجام نمیدهیم. این‌‌ها ستارهاند. این خانم معلم در بیجار کاری کرده که اصلا کسی زورش نمیرسد، حداقل اگر این همت را هم نداریم، این حجم انسانیت و عشق را هم بلد نیستیم، کار خودمان را درست انجام بدهیم. (پریناز فروزان/ جام‌جم سیما)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
۰
۰
باسلام وخسته نباشید خدمت آقای احسان علیخانی وهمكارانش هرسال برنامه شما رو دنبال میكنم ولی امسال متفاوت تر شده تا الان خوب بوده امیدوارم بهتر شود.داستان عقیل بهترین سوژه برنامتون بوده تا الان امیدوارم همواره سربلند وموفق باشید.
؟
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
۰
۰
سلام.جوانی سرطانی كه پس از عمل برداشتن معده به علت سرطان بدخیم ،هم اكنون به دلیل درگیری ریه اش با سرطان دربیمارستان بستری است.پدر پیرش هم دچار بیماری افسردگی شده وبستری است.این خانواده به كمك مالی افراد خیرخواه نیاز دارند.شماره تماس خانواده بیمار ....
نصرتی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
۰
۰
باسلام عرض خسته نباشید فوق زیاد از برنامه عالیتون
خواستم به بچه ها بگم منی كه پدرو مادر دارم همیشه آرزوداشتم كه كاش بچه بهزیستی بودم از بابام متنفرم جز غم و ترس و اشك چیزی برامون نمی خواد.همه كاراشو مابچه ها می كنیم حتی كارای بانكیشوولی همیشه ناراحتمون می كنه. من همیشه بادیدن برنامتون ، گریه می كنم لطفأ واسه والدین منم یه ذره از خدا محبت طلب كنید هیچی نمی خوام .
راستی آقا احسان ما دخترا هیچ وق منتظر شوهر نیستیم این پسرا هستن كه حسرت دخترارو دارن، محض اطلاع كه گفتید شوهر گیرتون نمی یاد . برنامتون عالیه و من طرفدار همیشگی و هرساله ، برای حامد و همسر آیندش آرزوی خوشبختی دارم
ژیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
۰
۱
با سلام من یك بیمار سرطانی هستم بسیار ممنون ازبرنامتون بخاطر همدردیتون با اكثر. قشر دردمند كشورمون. بزرگترین خواسته ام از شما اول دعاست خواهشا اینو از مردم مومن كشورمون هم بخواهید برای من وهمه بیمارهای صعب العلاج دعا كنید من دچار سرطان بافت نرم نسج هستم كه خودمون هم اطلاعات زیادی ازش نداریم دكترها هم تا بحال نه اطلاع كاملی درباره این نوع سرطان بهمون دادن نه درمان مفیدی تا حدی كه حتی رادیوتراپی هم بی نتیجه بود خواسته دیگر من اینه كه نام كامل و آدرس دكتر هاشمی را بفرمایید با تشكر من هم دعاتون میكنم
hrlma
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
۰
۰
سلام میشه ایمیل وادرس دكتر رو درسایت بزارید ممنون
helma
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
۰
۰
سلام اقا احسان ممنون از برنامه خوبتون واقعاااا برنامه ی باحالی دارین
یه هم وطن
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
۰
۰
سلام.
چون اولای این برنامه است خواستم بگم واقعا درست نیست كه یه سریا رو دعوت میكنین بعد اونا كه صحبت میكنید خار و ذلیلشون میكنید واقعا برنامه ی امروزتون خوب نبود نه امروز بلكه شاید بیشتر روزهاتون .
شاید مهماناتون اون لحظه خوشحال باشن یا ناراحت نشن اما بعدش حتما این احساس رو دارن سعی كنید به مهماناتون به دلیل این كه یه اشتباه و خطایی كردن سرزنش نكنید اونا به اندازه كافی اذیت شدن .
امسال نسبت به سال های گذشته اجرای آقای علیخانی خوب نبوده چون تو هربرنامه هاش حرفای تكراری میزنن .
پاول كوئیلو میگه:كسی كه ضعیف تر از خودش را میبیند و آن را به عموم نشان میدهد از .... افراد روزگار است.
امیدوارم از حرف هایم ناراحت نشوید.
ممنونم.
پریناز
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
هم وطن عزیز ای كاش به جای كپی كردن صحبت های دانشمندان و نویسندگان و چهره های غربی كمی هم كلام اهل بیت و ائمه خود را مشق می كردیم. حضرت علی(ع) در یك روایت چنین تصریح فرموده است: «اعمال برادرت را بر نیكوترین وجه ممكن حمل كن، تا دلیلی بر خلاف آن قائم شود و هرگز نسبت به سخنی كه از برادر مسلمانت صادر شده گمان بد مبر، مادام كه می توانی محمل نیكی بر ای آن بیابی.»
نسیم
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
۰
۰
سلام میشه یك آدرس یا شماره تلفنی از این دكتر بهمون بدین.خواهش میكنم پدرم حالش خیلی بده.التماس میكنم...!
نسیم
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
ممنون از این كه جواب دادین فقط دعا كنین حالش خوب شه!!!
حمید صوفی
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
۰
۰
سلام
از این كه شماره آقای دكترو گذاشتین خیلی خیلی ازتون تشكر می كنم
ان شالله خدا كمكتون كنه
خدا خیرت بده بزرگوار
خیلی خیلی ممنون
حمیدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
۰
۰
سلامن حمید رضا هستم پسر یه پدر مهربان پدر من یه بیماری خاصی دارد می توانید در باره این بیماری خیلی خیلی درد ناك تحقیق بكنید خواهش می كنم پدرم را به برنا مه ی ماه عسل دعوت كنی پدر من به جز این بیماری درد های بیشتر هم دیده است امید وارم كه پدرم را دعوت كنید شمارهی تلفن...ما در استان كیلان در شهر رشت زندگی می كنیم
سحركرمی
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
۰
۰
سلام .یكی از اقوام نزدیك ما بیماری سرطان صعب الاعلاج دارد كه بطور كامل قطع امید شده اند.لطف كنین تمنا میكنم شماره ان اقای دكتر سرانی را به مابدهین بلكه ایم مریض ما درمان شد .خواهش مندیم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها