گزارشی از پشت صحنه برنامه «رادیوها روشن»

تهرانگردی با استودیو سیار

با وجود تنوع رسانه‌های ارتباطی و وسایل مدرن و انقلاب رسانه‌های دیجیتال و مجازی، رادیو هنوز هم به عنوان یک رسانه گرم، کارکرد سنتی خودش را حفظ کرده است و شنونده‌ها را با اخبار و برنامه‌های متنوع در هر مکان و هر موقعیتی با طرح‌ها و ایده‌های نوینش دلگرم و سرگرم نگاه داشته است.
کد خبر: ۸۰۰۹۸۱
تهرانگردی با استودیو سیار

شبکه رادیویی تهران، صدای پایتخت از شبکه‌هایی است که با طراحی ایده‌ای نوین، به میدان آمده است و با اتوبوس سیار صدای همدلی به جای‌جای تهران سفر می‌کند.

گرچه برخی برنامه‌ها به مناسبت‌های مختلف در فضای خارج از استودیو تهیه و پخش می‌شود، اما با این رویکرد جدید شبکه «صدای پایتخت، صدای همدلی» با حضور و مشارکت شهروندان در همه جای تهران به گوش می‌رسد.

ما هم در اولین سفر اتوبوس صدای همدلی، استودیوی سیار رادیو تهران را همراهی کردیم. اولین سفر شهری به مناسبت 75 سالگی رادیو، چهارم اردیبهشت با حضور پیشکسوتان و هنرمندان قدیمی رادیو بود که بار دیگر صداهای ماندگار دور هم جمع شدند تا همدل و همصدا، لحظات مفرحی را برای مخاطبان خلق کنند و لبخندی را بر لب‌های آنها بنشانند.

یاد گذشته‌ها با همه بدی‌ها و خوبی‌ها، حس قشنگی را در وجود ما زنده می‌کند؛ حسی که با یک تلنگر ما را به دنیای قدیم می‌برد و نوستالژی و خاطر‌ات مشترک از گذشته‌ها را تداعی و احساس درونی مثبتی را در وجود ما بیدار می‌کند.

در این سفر یکروزه از اماکن گردشگری و تاریخی بازدید شد و این بار مخاطبان بی واسطه به صورت مستقیم شنونده برنامه رادیوها روشن بودند و با مشارکتشان، وحید رونقی مجری را همراهی می‌کردند.

سعید معدن‌کن، مدیر شبکه رادیویی تهران نیز همراه گروه است. زمانی که با او درباره اهداف و محورهای این برنامه میدانی تهرانگردی همصحبت می‌شوم، می‌گوید: با توجه به این که امسال، سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» نامگذاری شده است، ما هم از صدای پایتخت مخاطبان را همراهی می‌کنیم. رادیو تهران در تقسیم‌بندی رادیوها یک رادیوی شهری است و در جدول پخش برنامه‌ها، اطلاع‌رسانی رخدادها و رویدادهای شهری یکی از رویکردها و اولویت‌های این شبکه است. این برنامه به منزله احترام و توجه رادیو تهران به سلایق شنوندگان تدارک دیده شده است تا بتواند در عین حال که فضای مفرح و امید بخشی را فراهم می‌کند، به صورت زنده و با مشارکت مردم اماکن تاریخی و فرهنگی تهران، جاذبه‌های گردشگری و دیدنی تهران را معرفی و شهروندان را با فرهنگ، هویت و هنر معماری پایتخت ایران آشنا کند.

وی می‌افزاید: از دیگر اهداف راه‌اندازی استودیو سیار تهرانگردی این است که مردم، رادیو تهران را بیشتر بشناسند و با سیاست‌هایی همچون اطلاع‌رسانی شهری، اقدامات گردشگری و شناخت اماکن فرهنگی شهرداری تهران آشنا شوند یا از این طریق در تبیین و فرهنگسازی طرح‌هایی همچون «آسمان آبی، زمین پاک»، «خط سفید»، «مدیریت تفکیک زباله از مبداء» و... کمک می‌شود تا رفتارهای شهروندی اصلاح و سطح اطلاعات و آگاهی مردم در زمینه‌های مختلف افزایش یابد.

به گفته معدن کن، این اقدام سبب آشتی دوباره مخاطبان با رادیو و توجه به خانواده می‌شود. حضور برنامه‌های رادیویی از نزدیک در زندگی مردم سبب می‌شود رادیو ضمن شنیده شدن، دیده نیز شود. این چند کارکرد و پیامد مثبت می‌تواند داشته باشد. در این برنامه ما مخاطبان را از نزدیک می‌بینیم و می‌توانیم به طور مستقیم شاهد بازخوردهای آنها نسبت به برنامه‌های رادیو باشیم. برنامه‌سازان با حضور در کنار مردم براحتی می‌توانند بازخوردهای آنها را دریافت کنند و در همان لحظه برنامه خودشان را به فراخور مطالبه مخاطبان تغییر دهند. ما در این سفر شاهد مشارکت و همراهی ساده و صمیمی شهروندان بودیم.

این برنامه در وهله اول با رویکرد اطلاع‌رسانی و ارتقای دانش و آگاهی شنوندگان و در مرحله دوم با هدف سرگرمی و خلق لحظاتی شاد و هیجان‌انگیز روی آنتن می‌رود.

وحید رونقی، گوینده رادیو در بوستان ولایت با اشاره به شرایط محیطی و فضای آن، از حال و هوای حضور مردم و عابران در آنجا سخن می‌گوید. مردمی هم که نظاره‌گر اتوبوس رادیو تهران و آوای آن هستند گروه را همراهی می‌کنند.

بخش‌هایی همچون مسابقه، لطیفه و بخش‌های طنز نمایشی و البته پخش موسیقی‌های شاد، حال و هوای متفاوتی را خلق کرده است.

گروه برنامه‌ساز ساعاتی را در بوستان ولایت و دریاچه شهدای خلیج فارس همراه مردم بود و اجرای برنامه را با مشارکت شهروندان و برگزاری مسابقه گذراند.

جمشید جم، خواننده یاردبستانی من و از تهیه‌کننده‌های پیشکسوت رادیو تهران است. وی با اشاره به کارکردهای اجرای حضوری و میدانی برنامه‌های رادیویی می‌گوید: در اجرای خارج از استودیو، رادیو به رسانه‌ای بینا تبدیل می‌شود، به این معنا که در لحظه نیازسنجی مخاطب انجام می‌شود.

این تهیه‌کننده پیشکسوت از واکنشی که مردم نشان می‌دهند، ابراز رضایت می‌کند و می‌گوید: شهروندان به ما خیلی لطف دارند و در پیاده‌روها با دست تکان‌دادن و عکس انداختن ما را همراهی می‌کنند.

استقبال خیلی خوبی شد، خوشحالم که رادیو تهران در این امر پیش قدم بود تا ما از نزدیک عکس العمل مردم را ببینیم، مردم به گروه و رادیو ابراز محبت می‌کنند، همه لبخند می‌زنند و دور عوامل جمع می‌شوند و دوست دارند عکس یادگاری بگیرند.

رادیو؛ رسانه دیروز، امروز و فرداست

جواد مانی از تهیه‌کننده‌های قدیمی رادیو تهران می‌گوید: امید، اخلاق و جذب علاقه‌مندی جوانان به برنامه‌های رادیویی از جمله هدف‌های این‌گونه برنامه‌هاست. پیش‌بینی بخش‌های متنوع از جمله مسابقه و طنز می‌تواند لحظات شاد و مفرحی برای مخاطبان فراهم کند.

اسماعیل باستانی، تهیه‌کننده برنامه معتقد است: «رادیوها روشن» با هدف ارتباط بیشتر و صمیمانه‌تر با مخاطبان رادیو تهران طراحی شد تا رادیو حضورش در بین مردم بیشتر شود و لبخندی را بر لب‌های شنونده‌ها بنشاند تا آنها حتی برای دقایقی هم که شده دغدغه‌ها و گرفتاری‌هایشان را فراموش کنند و لبخند بزنند.

رادیو تهران، پل ارتباطی با شهروندان

مجموعه رادیو تهران علاوه بر معرفی جاذبه‌های گردشگری تهران، نظرات مردم و بازخورد خدمات ارائه‌شده را نیز پخش می‌کند.

برج میلاد، پل طبیعت و پارک ژوراسیک از جمله جاذبه‌های مدرن تهران است که در کنار برج آزادی، محله قدیمی بازار، مجموعه میدان ارگ و کاروانسرای خانات می‌تواند برای شنونده‌ها جذابیت شنیداری داشته باشد.

پرداختن به سوژه‌های مردمی

پیگیری مطالبات عمومی و جدی شهروندان، فضاسازی مناسب و بسترسازی برای پیشبرد طرح‌ها و برنامه‌ها صرفا به اطلاع‌رسانی و آگاهی و سرگرم‌سازی معطوف نمی‌شود و هدفش رشد و توسعه و رسیدن به بالندگی و شکوفایی در سراسر استان تهران است.

ارائه راهکارهای نوین و توجه به نیازها و دغدغه‌های مردم توانسته نظر بسیاری از شهروندان را به خود جلب کند.

دریاچه شهدای خلیج‌فارس مقصد بعدی این اتوبوس بود. در تمام این مسیر مردم می‌توانستند صدای رادیو تهران را از باندهای قرار گرفته بر اتوبوس بشنوند. پخش موسیقی از جمله برنامه‌هایی بود که با گذر از مکان‌ها و محله‌های مختلف توجه مردم را برای لحظاتی به خود جلب می‌کرد و واکنش‌هایی از جمله لبخند، دست تکان دادن و حتی چراغ زدن خودرو‌ها را به دنبال داشت.

با استقرار اتوبوس مردم به دور آن حلقه زدند و رونقی را همراهی می‌کردند. اجرای مسابقه، آوازخوانی و گپ زدن با خانواده‌هایی که به این دریاچه آمده بودند از جمله برنامه‌هایی بود که مردم می‌توانستند به‌طور مستقیم شاهدش باشند، همچنین مخاطبان رادیو تهران هم می‌توانستند از طریق گیرنده‌های خود آن را دریافت کنند.

**

تهرانگردی در شب مبعث پیامبر اکرم(ص)

مدیر رادیو تهران با اشاره به برنامه‌های آینده اتوبوس صدای همدلی توضیح می‌دهد: در ایام شعبان برنامه‌ریزی‌های ما به شکل بهتری انجام خواهد شد و هدف این است که در مناسبت‌ها بین مردم و با آنها همراه باشیم.

معدن‌کن، برنامه بعدی اتوبوس سیار را در شب مبعث پیامبر اکرم (ص) اعلام می‌کند و می‌افزاید: در این مراسم هم گروه‌های برنامه‌ساز به نقاط مختلف تهران حرکت و در بعضی مکان‌ها استقرار پیدا کرده و برای مخاطبان رادیو برنامه‌های خود را اجرا می‌کنند.

رادیو تهران از شبکه‌هایی است که با تدارک ویژه‌برنامه‌های متنوع شهری سهم بسزایی در بالا رفتن سطح دانش و آگاهی شهروندان دارد و می‌کوشد با ایجاد بسترهای فرهنگی و اجتماعی مناسب و موردنیاز در جامعه شهری، زمینه آموزش مخاطبانش را فراهم کند.

رادیو تهران جمعه ۱۱ اردیبهشت نیز با اتوبوس صدای همدلی و با اجرای برنامه رادیوها روشن به میان مردم رفت. تاکنون این اتوبوس به بوستان ولایت، دریاچه شهدای خلیج فارس، پل طبیعت، موزه مقدم و پارک ژوراسیک در تهران رفته و در جمع مخاطبان برنامه اجرا کرده است.

**

در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شبکه در سال 94 اتوبوس شبکه رادیویی تهران با عنوان اتوبوس صدای همدلی میان مردم محله‌های تهران و شهرستان‌های اطراف رفته و با حضور مخاطبان برنامه اجرا می‌کند.

مریم کریمی / قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها