انیمیشن «دنیس مردم‌آزار» ماجراهای پسربچه‌ای شیطان را روایت می‌کند

دردسرهای یک شخصیت کارتونی

دنیس مردم‌آزار (dennis the menace) قهرمان یکی از موفق‌ترین و طولانی‌ترین کمیک استریپ‌های بریتانیایی مجله کمیک بینو است که ماجرا‌های شیطنت‌های پسربچه‌ای به نام دنیس و سگش را بیان می‌کند. ماجرا‌های این دو اولین بار در مارس 1951 چاپ شد و تقریبا همزمان با آن کمیک استریپ دیگری نیز با همین عنوان «دنیس مردم‌آزار» در ایالات متحده چاپ شد که بعد‌ها برای این که با هم اشتباه نشوند، کمیک استریپ آمریکایی با عنوان دنیس چاپ شد وکمیک استریپ بریتانیایی نیز «دنیس و ناشا» نام گرفت.
کد خبر: ۷۹۶۲۹۴
دردسرهای یک شخصیت کارتونی

دنیس نمونه‌ای از یک بچه مدرسه‌ای با رفتار‌های شیطانی است و خط اصلی داستان ماجرا‌های او طی این 6 دهه آزار و اذیت کردن گروهی از بچه‌ها به نام نازک‌نارنجی‌هاست که در راس آنها پسری به نام والتر است که اغلب دنیس او را به دردسر بزرگی می‌اندازد و سوژه طنز داستان‌ها می‌شود.

هنرمندان زیادی در خلق ماجرا‌های «دنیس و ناشا» همکاری داشتند. این ماجرا‌ها برای اولین بار در سال‌های 1970 ـ 1951 از سوی دیوید لاو، و در سال‌های 1998 ـ 1970 از سوی دیوید ساترلند طراحی شده است.

در سال 1998 دیوید پارکینز مسئولیت کار را به عهده گرفت، اما به علت مشغله زیاد او بار عمده کار به عهده نایجل پارکینسون و جیمی هنسون بود و از سال 2006 به بعد طراحانی چون تام پاترسون، بری اپل بای و نایجل آچرلونی در طراحی و نوشتن داستان‌های دنیس همکاری داشته و ماجرا‌های او را به صورت کمیک‌های چندفریمی کمیک استریپ‌های صفحه‌ای و کمیک‌های چندقسمتی طولانی به تصویر کشیده‌اند. تصویر و شخصیت دنیس و سگش طی این سال‌ها بار‌ها دستخوش تغییرات شده است. در بعضی سال‌ها او خشن‌تر و شیطان‌تر تصویر شده یا قدبلندتر یا قد کوتاه‌تر شده است و در بعضی سال‌ها بسته به نظر منتقدان و خوانندگان آن دوره یا طراحانی که در آن مقطع زمانی تصویرگری می‌کرده‌اند شیطنت‌هایش تعدیل شده تا برای کودکان کم‌سن‌تر بدآموزی نداشته باشد.

ماجرا‌های دنیس و شیطنت‌های غیرقابل کنترل او سوژه خوبی برای ساخت برنامه‌های تلویزیونی و بازی‌های کامپیوتری برای کودکان و نوجوانان است، چرا که هیجان و انرژی زیادی که در این ماجرا‌ها جریان دارد مناسب مخاطبان این رده سنی است. از ماجرا‌های دنیس تاکنون چندین کار تلویزیونی و ویدئویی ساخته شده است که یک سریال انیمیشنی چند سال قبل از شبکه دوم سیما پخش شد و هم‌اکنون هم آخرین سریال انیمیشن آن -که محصول 2009 است - در حال پخش از شبکه پویاست. در این مطلب جهت آشنایی بیشتر با این کار‌های تلویزیونی به معرفی بیشتر این آثار می‌پردازیم:

ـ اولین حضور دنیس در تلویزیون در یکسری برنامه عروسکی به نام دنیس مردم‌آزار و ناشا بود که در سال 1990 پخش شد که در آن فقط دنیس و ناشا و والتر حضور داشتند. سری دوم این کار که سال 1991 پخش شد، مادر و پدر دنیس نیز به ماجرا‌ها اضافه شده بودند و کارگردان این برنامه باب هاروی و نویسنده آن مایک بارفیلد بودند.

ـ دنیس همراه با دیگر شخصیت‌های کمیک استریپ‌های بینو در یک کار ویدئویی به نام بینو ویدئو ظاهر شد که چند ماجرای دنیس که برگرفته از داستان‌های کمیک‌استریپ بود در آن گنجانده شده بودند. چندی بعد او در کار ویدئویی دیگری به نام ستارگان ویدئویی بینو نیز حضور یافت.

ـ در سال 1996 دنیس شخصیت اصلی سریال انیمیشن تلویزیونی به نام دنیس مردم‌آزار بود که در سری دوم نامش به دنیس و ناشا تغییر یافت. این نسخه کارتونی دنیس باز هم همان حقه‌ قدیمی کمیک استریپ را استفاده می‌کرد.

البته در کل این سریال او اصلا از اسلحه‌های مخصوصش مثل تیر و کمان یا نخود پرت کن استفاده نکرد و تا حدی از تصویر کمیک استریپی خود فاصله گرفته بود. این کار در دو فصل 26 قسمتی 25 دقیقه‌ای ساخته شد و تهیه‌کننده و کارگردان آن تونی کالینگ وود بود. کمپانی‌های سازنده این کار کالینگ و اهیرو بینو پروداکشنز با همکاری تلویزیون بی بی سی بوده‌اند.

چند سال بعد در سال 2009 دنیس مجددا با سری کارتونی جدیدی به تلویزیون بازگشت که همان نام قبلی سری قبلی یعنی دنیس و ناشا را داشت. در این سری هم رفتار‌های شیطنت‌آمیز او کمی بیشتر تعدیل شده و در واقع شخصیت تلویزیونی او باشخصیت کمیک‌استریپی‌اش تفاوت زیادی پیدا کرده بود و او را برای تطبیق با برنامه‌های تلویزیونی تغییر داده بودند. این دنیس از سرگرم شدن بیش از شیطنت کردن لذت می‌برد و اغلب به طور غیرعمدی مردم‌آزاری می‌کند.

فصل اول برنامه در 52 قسمت 11 دقیقه‌ای ساخته شد. البته در اواسط سال 2013 این برنامه دچار تغییراتی شد و فصل دوم در 52 قسمت و با نام جدید دنیس مردم‌آزار و ناشا مجددا به شبکه‌های تلویزیونی برگشت. در این قسمت‌های جدید دنیز دوباره با رفتار‌های شیطنت‌آمیزتری نسبت به سری‌های قبل بازگشت که بیشتر مورد توجه طرفدارانش قرار گرفت و پخش آن تاکنون از شبکه‌های مختلف تلویزیونی سراسر دنیا ادامه دارد. این سری‌ها ساخته مشترک کشور‌های استرالیا و بریتانیاست. در این سری جدید خواهر کوچک دنیس به نام بئا هم به بیننده‌ها معرفی می‌شود. کمپانی‌های سازنده این سری جدید رد کایت انیمیشن در اسکاتلند و استیکی پیکچرز در استرالیا هستند.

سال 2013 این برنامه نامزد دریافت جایزه آکادمی کودکان بریتانیا در دسته انیمیشن شده بود.

معرفی شخصیت‌های اصلی

دنیس: قهرمان اصلی ماجرا‌ها یک پسر 10 ساله دردسرساز و شیطان است که اکثرا شیطنت‌هایی که برای سرگرم شدن انجام می‌دهد منجر به مصیبت‌های بزرگ می‌شود. این خرابکاری‌های دنیس موجب شد که او دشمنان زیادی چون والتر، کلنل و سرگرد اسلیپر داشته باشد. دنیس تحمل پیروی از قوانین و دستورات را ندارد. او موهای مشکی سیخ‌سیخی دارد و همیشه یک بلوز راه‌راه قرمز و مشکی بر تن و یک اسلحه مخصوص مثل تفنگ آبپاش همراه دارد.

ناشا: سگ مو سیخ سیخی دنیس است که علاقه زیادی به گاز گرفتن دارد. او همیشه شریک خرابکاری‌های دنیس است و فقط هنگامی که دنیس مدرسه است از او جدا می‌شود. او دندان‌های بسیار قدرتمندی دارد که قادر به جویدن هر چیزی است.

مامان و بابای دنیس: پدر دنیس یک کارمند دفتری است که همیشه از دست خرابکاری‌های او در استرس است، اما مادر دنیس به نظر می‌رسد که تحمل بیشتری در برابر دنیس دارد و گاهی خودش هم کار‌های احمقانه‌ای مشابه کارهای دنیس انجام می‌دهد.

مادربزرگ دنیس: با وجود 80 سال سن روحیه جوانی دارد و بیشتر از بقیه افراد دنیس را درک می‌کند چون در دوران کودکی رفتار‌های مشابه دنیس داشته است.

کرلی و پای فیس: دو تا از بهترین دوستان دنیس هستند که همیشه او را در شیطنت‌ها و مردم‌آزاری‌هایش همراهی می‌کنند.

سرجوخه اسلیپر: پلیس محلی که همیشه درصدد دستگیری دنیس و دوستانش است. او کمی گیج و منگ به نظر می‌رسد.

والتر نازک نارنجی: او نقطه مقابل دنیس و پسر همسایه بغلی است و علاقه‌مند به کار‌های بی‌خطر و چیز‌های بی‌مزه‌ای مثل گل‌هاست. او معمولا سوژه آزار و اذیت دنیس است؛ ولی در بعضی مواقع هم نوبت اوست که به دنیس بخندد. دوست صمیمی والتر ماتیلداست.

قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها