خبرها و اطلاعات در گوشی از سرنوشت مبهم سریال بیژن بیرنگ

«عشق تعطیل نیست» جریمه می‌شود؟

می‌خواهیم ببینیم اتفاقات مسکوت مانده «عشق تعطیل نیست» چه‌ها بود و چرا به چنین سرنوشتی دچار شد. سریالی که در تاریخ سریال‌های شبکه نمایشی خانگی بی‌نظیر بود.
کد خبر: ۷۹۱۳۷۰
«عشق تعطیل نیست» جریمه می‌شود؟

هفته نامه «تماشاگران امروز» اولین رسانه‌ای بود که خبر تعطیلی سریال «عشق تعطیل نیست» را منتشر کرد. در دی‌ماه گزارشی به چاپ رسید که در آن به ماجرای اختلافات درونی عوامل سریال و تعطیلی تصویربرداری آن اشاره شده بود، متاسفانه چند ماه بعد عوامل سریال دی‌وی‌دی‌های این کار تعطیل شده را به بازار فرستادند تا بتوانند صرفا سرمایه از دست رفته‌شان را برگردانند و البته همه شایعه‌ها و حقایق را مسکوت گذاشتند. در این گزارش می‌خواهیم ببینیم اتفاقات مسکوت مانده «عشق تعطیل نیست» چه‌ها بود و چرا به چنین سرنوشتی دچار شد. سریالی که در تاریخ سریال‌های شبکه نمایشی خانگی بی‌نظیر بود.


****



در ماجرای توزیع سریال «عشق تعطیل نیست» اتفاق تازه‌ای افتاد؛ چند هفته قبل از اینکه اولین قسمت از دی‌وی دی سریال توزیع شود. پروژه متوقف شد. مشکلاتی همچون اختلافات درونی و آماده نبودن فیلم‌نامه دست به دست هم دادن تا تهیه کننده نتواند بیش از ۵ قسمت از سریال را تولید کند. سرمایه‌گذاران سریال خودشان یقین داشتند که دی‌وی دی «عشق تعطیل نیست» فقط ۵ قسمت دارد و به این زودی‌ها قرار نیست ادامه‌اش ساخته شود. آنها با اطلاع از این موضوع، واقعیت را با مردم در میان نگذاشتند و همان قسمت‌های نصفه و نیمه را روانه بازار کردند. چه بسا اگر در ر وز اول مردم بو می‌بردند که سریال ادامه ندارد و نیمه‌کاره به پایان می‌رسد این محصول شبکه نمایش خانگی را خریداری نمی‌کردند. بنابر این بیان حقیقت به نفع گروه تهیه کننده و سرمایه‌گذار نبود. ارشادی‌ها یقینا متوجه این نکته ساده شده‌اند که «عشق تعطیل نیست» فیلمنامه‌ای برای قسمت‌های ۵ به بعدش ندارد و در همان ایستگاه ششم متوقف می‌شود. ساده‌ترین راه‌حل این بود که آنها از تهیه کننده می‌‌خواستند نصف قسمت‌های وعده شده (مثلا ۱۳ قسمت) را تحویل وزارت‌ ارشاد بدهد و بعد مجوز پخش بگیرد. ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاد تا بعد از نیمه‌کاره ماندن «قهوه تلخ» و رها شدن «ساخت ایران» و «قلب یخی»، این سریال هم در کوتاه‌ترین زمان، به سرنوشت سلف‌هایش دچار شود.



شهرام حقیقت‌دوست: ایراد فیلمنامه جدی بود

همین الان اگر سری به صفحه اینستاگرام «بیژن بیرنگ» بزنید با سیل اعتراضات مردمی مواجه خواهید شد. محور مشترک این پیام‌های گلایه‌آمیز پایین بودن کیفیت سریال و نصفه ماندن آن است. نامه شهرام حقیقت دوست یکی از بازیگران سریال، حاوی افشاگری‌های زیادی درباره پشت صحنه تولید سریال است. او در کپی‌برداری سریال از «فرندز». ضمن اینکه پایین بودن بار کمدی سکانس‌ها را هم زیر سوال برد. در بخشی از نامه این بازیگر خاطب به بیژن بیرنگ، آمده است: «در روزهای پیش تولید و دورخوانی متن چه کسی را شاهد و حکم بگیرم غیر از خود شما که چقدر تلاش کردم و کردیم تا به شما بقبولانیم ایراد فیلمنامه جدی است. یادتان که نرفته نگرانی‌های هر روزه‌مان را!».



یک بازیگر: هر وقت آفیش کردند آمدیم

کارگردان «عشق تعطیل نیست» چندی پیش توپ را در زمین بازیگران انداخت و گفت: «وقتی عوامل یک کار در لحظه، در سه الی چهار کار دیگر مشغول باشند، در نتیجه دیگر تمرکزی به وجود نمی‌آید و تولید با کیفیتی هم از آب در نخواهد آمد.» مرور فعالیت‌های بازیگران سریال در یک ساله اخیر نشان می‌دهد که این گفته‌ها –تقریبا- بی‌اساس است. از بین بازیگران سریال، محمدرضا گلزار و شهرام حقیقت‌دوست هم‌زمان در هیچ پروژه دیگری نبودند. مهناز افشار چند روزی در پروژه «نهنگ عنبر» ساخته سامان مقدم‌ جلوی دوربین رفت و بهنوش بختیاری هم برای مدت کوتاهی بازی در یک تئاتر را پذیرفت. ظاهرا نمی‌توان گروه بازیگران را مقصر دانست و ضعف سریال را به پای آنها نوشت یکی از بازیگران که نمی‌خواهد نامش فاش شود در این رابطه می‌گوید: «هر وقت ما را آفیش کرده‌اند آمده‌ایم. اصلا کار ما با تصویربرداری آنها تداخلی نداشت. همه می‌دانند که متهم کردن بازیگران بهانه‌ای برای پوشاندن اشتباهات دیگر عوامل است.»



پای موضوع ممنوعه هم به سریال باز شد

گویا پیش از تولید مجموعه، تهیه‌کننده و همه عوامل اذعان داشته‌‌اند که فیلمنامه این کار نیاز به بازنویسی دارد و بازیگران به این شرط همکاری با پروژه را قبول کرده‌اند که فیلمنامه بازنویسی شود. متاسفانه فیلمنامه سریال سرشار از شوخی‌های پیش پا افتاده و بی‌مزه بود. بعضا نویسنده دست به دامان شوخی‌های سخیف هم شده بود که در این رابطه می‌توان به رابطه محمدرضا گلزار و شهرام حقیقت‌دوست در سریال اشاره کرد. فضاسازی به گونه‌ای بود که ذهن بیننده می‌توانست به سمت تصور هم‌جنس‌گرایی هم کشیده شود. فیلمنامه‌ از این تخیل شرم‌آور برای خنداندن مردم استفاده کرد و البته نتیجه‌ای هم نگرفت. در بخش‌هایی از سریال این دو بازیگر همدیگر را در آغوش می‌گیرند و یکی به دیگری می‌گوید: «الان زن من خون‌ست. جلوی او نمی‌شه». اجازه بدهید بیشتر از این روی ماجرا دقیق نشویم و زودتر از کنارش بگذریم. «عشق تعطیل نیست» می‌خواست به زور قلقلک مخاطبش را بخنداند.



اگر بخواهیم سریال خانه سبز را با عشق تعطیل نیست مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که سریال جدید بیرنگ به لحاظ ویترین چیزی از کار قبلی کم ندارد. اگر گلزار را به لحاظ محبوبیت با زنده‌یاد شکیبایی برابر بدانیم، بقیه بازیگران یک سر و گردن از ستاره‌های «خانه سبز» بالاتر هستند. بنابر این نتیجه می‌گیریم که در سریال جدید جای خالی زنده یاد مسعود رسام هم به شدت احساس می‌شود. آیا بیرنگ بدون رسام نمی‌تواند موقعیت کارهای قبلی‌اش را تکرار کند؟ آنطور که می‌گویند، بیژن بیرنگ به بازیگران و وزارت ارشاد تعهد داده بود که فیلمنامه را بازنویسی کند. قول دیگرش این بود که قسمت‌های باقی‌مانده فیلمنامه را تکمیل کند و ۲۶ قسمت آماده را تحویل بازیگران بدهد. در مدتی که تصویربرداری انجام می‌شد، او به وعده‌هایش عمل نکرد. چند فیلمنامه‌نویس به لوکیشن سریال رفتند؛ اما هیچکدام حاضر به همکاری با پروژه نشدند، چون بیرنگ به آنها اختیارات لازم را نمی‌داد و می‌‌خواست زیر نظر او کار کنند. اگر دقت کنید در قسمت دوم سریال حدود ۹۰ درصد ماجراها در یک لوکیشن ثابت و بسته اتفاق می‌افتد که ما سه طرفش را می‌بینیم. بنابر این سریال در مرحله اجرا هم نتوانست تنوع بصری به وجود بیاورد.



برای مختلفان چه جریمه‌ای در نظر گرفته‌اند؟

شورای صدور پروانه نمایش خانگی (ویدئویی) که زیر نظر وزارت ارشاد فعالیت دارد تحت چه شرایطی به این سریال‌ها مجوز می‌دهد؟ کارمندان وزارت ارشاد وقتی می‌خواهند زیر برگه مجوز یک سریال مهر تایید بزنند، باید از سرمایه‌‌گذاران بپرسند که این سریال چند قسمت دارد و تا به حال چند قسمت آن تایید شده است. آنها باید از صاحب اثر تضمین بگیرند که او در مدت زمان مشخص کار را به سرانجام برساند. مسوولان دولتی که در وزارت ارشاد به این سریال مجوز تولید و پخش داده‌اند باید امروز به افکار عمومی پاسخ‌گو باشند. البته تقصیر آنهایی که مجوز تولید داده‌اند، کمتر است. یک تهیه کننده شاید بخواهد پولش را آتش بزند و فیلم بی‌کیفیت تولید کند، ممکن است بگوید من اختیار پول خودم را دارم و کسی نمی‌تواند جلویم بایستد، ولی توزیع و پخش دی‌وی دی در بازار ماجرای دیگری دارد. سریالی که قرار است در ۲۶ قسمت به پایان برسد چطور با ۵ قسمت آماده شده وارد بازار می‌شود؟ آن هم زمانی که فیلمنامه‌‌اش نصفه کاره مانده و معلوم نیست چه زمانی پرونده‌اش بسته می‌شود. شرکت خودروسازی تویوتا زمانی که خودرویی روانه بازار می‌کند، ۵ سال گارانتی (ضمانت) تعمیرات می‌دهد و تا ۲۰ سال دیگر هم لوازم یدکی از خودرو را تامین می‌کند، ۵ سال گارانتی (ضمانت) تعمیرات می‌دهد و تا ۲۰ سال دیگر هم لوازم یدکی آن خودرو را تامین می‌‌کند. یعنی دارنده ماشین خاطرش جمع است که تا ۲۰ سال دیگر با هیچ مشکلی مواجه نمی‌شود. ولی در اینجا ما دی‌وی دی یک سریال را خریداری می‌کنیم و نمی‌دانیم که هفته آینده ادامه‌اش را خواهیم دید یا نه. مسوولان وزارت ارشاد امروز باید توضیح بدهند که چه جریمه‌ای برای متلخفان این ماجرا در نظر گرفته‌اند؟ مردمی که سریال را خریده‌اند و الان منتظر قسمت‌های بعدی هستند باید به کجا شکایت کنند؟ هزینه پرداخت شده برای دی‌وی دی‌های یک سریال ناقص را چه کسی جبران می‌کند. (احسان رحیم‌زاده/ تماشاگران امروز)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها