جواد انصافی، بازیگر و کارگردان تئاتر از تازه‌ترین نمایشش می‌گوید

چله‌زری با عبدلی

شخصیت «عبدلی» شاگرد مغازه‌ای بود که با طعنه و نیش و کنایه دست رئیسش را رو می‌کرد و به مردم نشان می‌داد که «اوستا» چقدر طماع و کلاهبردار است.
کد خبر: ۷۷۹۷۷۵
کتاب بازیگر «عبدلی» روانه بازار نشر شد

اوستا (امیر پارسا) مردی بود که فقط به سود بیشتر فکر می‌کرد و تا می‌توانست سر مردم کلاه می‌گذاشت. جواد انصافی که ایفاگر نقش عبدلی بود در این نمایش دو نفره اوستا را مسخره می‌کرد تا دل مردم خنک شود. اولین سری نمایش «عبدلی و اوستا» سال 68 از تلویزیون پخش شد و بعدها در اعیاد ملی و اسلامی جسته و گریخته ادامه پیدا کرد. این نمایش نسخه رادیویی هم داشت که از برنامه «صبح جمعه با شما» روانه آنتن می‌شد.

جواد انصافی قبل از انقلاب در نمایش‌های سیاه‌بازی نقش سیاه را بازی می‌کرد. نمایش عبدلی و اوستا هم شباهت‌های زیادی به سیاه‌بازی داشت. با این تفاوت که عبدلی جایگزین سیاه و اوستا جایگزین پادشاه شده بود. اما نحوه بده و بستان‌های کلامی دو شخصیت شبیه همان نمایش سیاه‌بازی بود. مثلا اوستا می‌گفت «نور به قبرش بباره» و عبدلی تکرار می‌کرد «کور به قبرش بباره» که این تلفظ اشتباه عصبانیت اوستا را در پی داشت.

این برنامه دکور ساده‌ای داشت؛ اوستا پشت میزی نشسته بود که رویش یک چرتکه قرار داشت. اوستا عصایش را هم روی همین میز قرار می‌داد. معلوم نبود اوستا در آن مغازه چه چیزی را خرید و فروش می‌کند. اما همه می‌دانستند که او اهل احتکار و کم فروشی است و با تقلب میانه خوبی دارد. اوستا آدم بد داستان بود و از آن طرف عبدلی محبوبیت خاصی بین مخاطبان داشت.

جواد انصافی بعد از گذشت چند سال از نمایش عبدلی و اوستا همچنان به شغل اصلی‌اش یعنی بازیگری و کارگردانی تئاتر وفادار مانده است. او در کنار این حرفه فعالیت‌های جانبی همچون نویسندگی و نگارش کتاب هم دارد. کتاب «نوید بهار و نمایش نوروز و پیروز» نوشته انصافی بتازگی از سوی انتشارات مسیر دانشگاه منتشر شده که بخش نخست آن پژوهش است و بخش دوم حاوی دو نمایشنامه. نمایشنامه «نوروز و پیروز» از این کتاب سال 91 در سالن سنگلج اجرا شده است.

او همچنین مدت دو سالی است که در رادیو سلامت هر جمعه ساعت 30/10 تا 12 برنامه زنده دارد. برای چند روز نخست نوروز هم قرار است برنامه‌ای را برای شبکه تلویزیونی نسیم تولید کند. (ضمیمه چمدان روزنامه جام‌جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها