امیر جعفری بازیگر نمایش «پاییز» که از سوی مجید سرسنگی مدیر خانه هنرمندان ایران توقیف شده، نسبت به اظهارات این مدیر واکنش نشان داد.
کد خبر: ۷۷۹۲۳۹
واکنش امیر جعفری: ما هنرمندیم و می‌مانیم؛ مدیران می‌روند

در حالی که شش شب تا پایان اجرای نمایش «پاییز» به کارگردانی نادر برهانی‌مرند باقی مانده بود، سرسنگی شخصا دستور توقف اجرای این نمایش را داد و در گفت‌‌و‌گویی غیرمستقیم امیر جعفری بازیگر این نمایش را سرپیچی از گفته‌های کارگردان،‌ وارد کردن بداهه‌هایی به کار که موجب مستهجن شدن نمایش شده، متهم کرد. این اظهارات سرسنگی پاسخ جعفری را به همراه داشت.
این بازیگر باسابقه و مطرح تئاتر تعجب خود را از اظهارات سرسنگی مطرح کرد و گفت:‌«برای من عجیب است که یک استاد دانشگاه تئاتر، کسی که دکترای تئاتر دارد فرق کارکتر را با شخصیت یک بازیگر متوجه نمی‌شود. صحبت‌های این استاد دانشگاه چنین القا می‌کند که گویی من به عنوان امیر جعفری شخصیتی لمپن و لوده دارم، در صورتیکه این نقش من در نمایش است نه شخصیت خودم. چطور است که این استاد دانشگاه درک نمی‌کند آن نقش من است نه خودم.»
جعفری ادامه داد: «بعید می‌دانم هیچ فردی که من را بشناسد تصور کند که من شخصیتی لوده و لمپن دارم.»

او در مورد ماجرایی که برای «پاییز» رخ داده، گفت: «از چند روز پیش صحبتی در مورد اصلاح نمایش مطرح شد. گفتند 25 مورد اصلاحیه لازم است که بخش‌هایی از آن مربوط به من بود. اتفاقا در آن زمان اصلا صحبت از آقای سرسنگی و نظر ایشان مطرح نبود، اصلا من نمی‌دانم ایشان نمایش را دیده‌اند که چنین نظر می‌دهند یا نه.»

او ادامه داد: «وقتی صحبت از 25 مورد اصلاحیه مطرح شد، همه ما روی صحنه آن را رعایت کردیم. به گونه‌ای که وقتی اجرا تمام شد آقای برهانی به همه ما برای اینکه موارد مطرح شده را رعایت کرده بودیم خسته نباشید گفت. من در حالی این تغییرات را در شخصیت اعمال کردم و اصلاحات را رعایت کردم که معتقد بودم این تغییرات به شخصیت لطمه می‌زند. اصلا به خود آقای برهانی هم گفتم با این تغییرات شخصیت شکل خود را از دست می‌دهد. من نقش یک لمپن را بازی می‌کنم و دیگری نقش یک بسیجی را، خب اگر قرار باشد من هم مثل او حرف بزنم و رفتار کنم که تفاوت این شخصیت‌ها اصلا نمایان نمی‌شود. اما خب من تئاتری هستم و می‌دانم جایگاه کارگردان چیست و گفته او را رعایت کردم.»

جعفری با اشاره به اینکه این نمایش 13 سال پیش نیز اجرا شده بود، گفت: «این نمایش 13 سال پیش هم اجرا شده بود و جایزه جشنواره دفاع مقدس را به دست آورده بود. چطور شده که در این مدت نظرات عوض شده است؟ چه اتفاقی افتاده است؟ نکند بچه‌های تماشاخانه ایرانشهر هم جزو دلواپسان هستند؟»

او در مورد آشنایی‌اش با سرسنگی گفت: «من آقای سرسنگی را یکبار دیدم و آن هم در مراسم ختم استاد سمندریان. اصلا من هیچ مدیری را ملاقات نمی‌کنم باورتان می‌شود یا نه، الان وارد صداوسیما شوم اصلا نمی‌دانم مدیریت کجاست؟ من نمی‌دانم دفتر مدیریت ایرانشهر کجاست؟ این به دور از انصاف است که یک مدیر صرفا به دلیل حفظ جایگاه خود به دیگری توهین کند. واقعا این برای من سئوال است چطور کسی که تئاتر تدریس می‌کند و دکترای ادبیات نمایشی دارد تفاوت نقش من را با خود من درک نمی‌کند.»

او در مورد این بخش از سخنان سرسنگی که به مشکل‌آفرینی جعفری در نمایش‌های دیگر هم اشاره داشت، گفت: «سئوال من این است که اصلا آقای سرسنگی چند نمایش از من دیده‌اند. اگر من در کارهای دیگر مشکل‌سازی کرده بودم که حتما الان ممنوع‌الکار بودم. نمایش «ترن» مشکل داشت یا نمایش «شکلک» و یا تئاتر آقای مهرجویی «درس»؟ کدام یک از این کارها مشکل داشتند که من برای آن‌ها مشکل‌سازی کرده باشم؟»

جعفری سخنان خود را چنین پایان داد: «من بازیگر تئاتر هستم و می‌دانم باید مطابق خواسته کارگردان پیش بروم. آقای سرسنگی در صحبت‌های خود به من توهین کرده‌اند که این باید پاسخ داده شود. توهین مستقیم به یک بازیگر برای حفظ میز قطعا اتفاق بدی است. من سال‌هاست کار تئاتر می‌کنم، ممکن است بعد از این آقای سرسنگی نخواهند من در ایرانشهر روی صحنه بروم. نمی‌روم. مشکلی نیست، ما هنرمندیم و می‌مانیم، این مدیران‌اند که یک روز هستند و روز دیگر نه.»

بعد از ظهر سه‌شنبه 19 اسفند ماه مجید سرسنگی در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا‌، درباره دلایل توقیف نمایش «پائیز» چنین گفت: «حتی اگر یک شب دیگر از اجرای این نمایش باقی مانده بود، باز هم آن را توقیف می‌کردم. آقای برهانی مرند متنی خوب را پیشنهاد داد و من هم پذیرفتم اما متاسفانه در طول کار، یکی از بازیگران نمایش مطالبی را اضافه کرد که در متن نبود و تماما از آن رکاکت و استهجان می‌بارید.» (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها