این گزارش به بررسی بازیگرانی می‌پردازد که توانسته‌اند به خوبی خودشان را از زیر سایه نام پدرشان در سینما خارج و شهرتی به تنهایی برای خود دست و پا کنند.
کد خبر: ۷۵۹۰۸۸
بازیگرانی که از زیر سایه نام پدرشان خارج شده‌اند
بازیگری از آن دسته حرفه‌هایی است که جوانان بسیاری را در رویای آن قرار داده است؛ رویایی که گاه به دلیل محبوبیت بازیگران، گاه به دلیل جذابیت‌های ذاتی این شغل و گاه هم به دلیل دستمزد بازیگران در جوانان شکل می‌گیرد. حالا فکرش را بکنید که در خانواده‌ای به دنیا آمده‌اید که پدرتان یکی از عوامل با نفوذ همین سینما است و می‌تواند با روابطی که دارد روند ستاره شدن شما در سینما را تسریع بخشد. اما به نظرتان پدر تا کی می‌تواند حامی شما باشد؟

باران کوثری؛ این کاره است

باران کوثری متولد مهر 1364 فرزندی از یک خانواده تمام سینمایی است. مادر او رخشــــان بنی‌اعتمــــاد از کارگردان‌های مطرح سینما است و پدرش جهانگیر کوثری تهیه کننده و کارشناس فوتبال است. باران کوثری برای اولین بار در 6 سالگی مقابل دوربین داریوش فرهنگ در فیلم بهترین بابای دنیا قرار گرفت. سپس تا 16 سالگی در 5 فیلم سینمایی به کارگردانی مادرش به بازی پرداخت. اولین نقطه عطف کارنامه کوثری را می‌توان فیلم «خوابگاه دختران» دانست که هنوز هم یکی از بهترین فیلم‌های ایرانی در ژانر وحشت است. کوثری پس از آن تنها در خون بازی مقابل دوربین مادرش قرار گرفت که به خاطر بازی در آن فیلم هم توانست اولین سیمرغ کارنامه بازیگری‌اش را از جشنواره فیلم فجر شکار کند.

پولاد کیمیایی؛ عصای دست فیلم‌های پدر

کیمیایی بازیگری در سینما را در 7 سالگی و با بازی در فیلم سرب مسعود کیمیایی آغاز کرد. پولاد کیمیایی هر چند اکثر فیلم‌های کارنامه‌اش از جمله ضیافت (1374) ، سربازان جمعه (1382) ، حکم (1384) ، جرم (1389) و ... در کنار پدرش تجربه کرده است ولی بازی خوب او در همین فیلم‌ها باعث شده است کمتر کسی به مسعود کیمیایی برای سپردن نقش‌ها به پسرش انتقاد کند. به هر حال به نظر می‌رسد پولاد توانسته به خوبی خودش را از زیر سایه نام پدرصاحب نامش خارج کند و خود را به عنوان یک بازیگر آینده‌دار در سینمای ایران مطرح کند.

خواهران شریفی‌نیا؛ یک در میان موفق

وقتی پدر شما یکی از با نفوذترین و تاثیرگذارترین آدم‌ها در انتخاب بازیگران پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی است، دیگر چه شغلی بهتر از بازیگری؟ مهراوه و ملیکا شریفی‌نیا بازیگری را به عنوان حرفه آینده خود انتخاب کردند تا ادامه دهنده راه مادر و پدر خود در سینما باشند. مهراوه شریفی‌نیا را در نقش لیلا در فیلم دزدعروسک‌ها به یاد دارید، اولین تجربه بازیگری او با همبازی شدن با آزیتا حاجیان مادرش همراه بود. ملیکا شریفی‌نیا خواهر کوچکتر مهراوه نیز بازیگری را از 5 سالگی آغاز کرد ولی می‌توان گفت مجموعه شمس العماره به کارگردانی سامان مقدم نام او را بر سر زبان‌ها انداخت. ملیکا سال گذشته برای بازی در فیلم اشباح به کارگردانی داریوش مهرجویی دیپلم افتخار از 32 امین دوره جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد.

لیلا حاتمی؛ هنرمندی بین المللی

لیلا حاتمی متولد مهر ماه سال 51 و فرزند علی حاتمی یکی از بزرگترین کارگردان‌هــــای تاریـخ سینمای ایران است. حاتمی برای اولین بار در فیلم کمال‌الملک به کارگردانی پدرش مقابل دوربین قرار گرفت. لیلا حاتمی مدتی برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفت و در آنجا به تحصیل ادبیات فرانسه پرداخت. حاتمی پس از فوت پدرش به بازیگری در سینما ادامه داد و توانست با نقش‌آفرینی‌های خاصش به یکی از پرافتخارترین بازیگران زن سینمای ایران در جشنواره‌های خارجی تبدیل شود. استعداد حاتمی در بازیگری باعث شد تا او با بسیاری از کارگردان‌های بنام سینمای ایران از جمله مهرجویی، حاتمی‌کیا، کیمیایی، فرهادی، نعمت‌الله و ... کار کند. حاتمی در سال 77 با علی مصفا بازیگر و کارگردان سینما ازدواج کرد.

ناموفق‌ها

بسیاری از کسانی که به واسطه نام پدرشان وارد سینما شدند در مسیر موفقیت هستند اما هنوز به اعتبار لازم نرسیدند مثل سام قریبیان، پندار اکبری یا دختران جلیل فرجاد و... این اسامی آن‌چنان که باید محک‌های جدی نداشتند؛ اما بعضی‌های شان هم هستند که به نسبت فرصت‌هایی که در اختیار داشتند اصلاً موفق نبودند و واقعاً برچسب ناموفق برازنده آن‌هاست مثل حامد میرباقری پسر میرباقری که نقش جوان اول سریال «شاهگوش» را بازی کرد و به نظر خیلی‌ها مقابل بازی طناز طباطبایی کم آورد و بازی‌اش از نکات منفی سریال بود یا سید علی طباطبایی که علی‌رغم استفاده از رانت نام پدرش (تهیه‌کننده سینما و تلویزیون) در آثاری مثل «قلب یخی» و «بچه‌های نسبتاً بد» نقش‌های محوری داشت اما هنوز هیچ تهیه کننده و کارگردان دیگری جرات سپردن یک نقش درست و حسابی به او را نداشته است. (هفته نامه جیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
۰
۰
ساعد سهیلی رو از قلم انداختی خیلی خوب بازی میكنه

نیازمندی ها