قدردانی از عوامل سریال «پرده نشین» در ششمین همایش وقف و رسانه

انتقاد وزیر ارشاد از بازیگران نقش روحانی برخی فیلم‌ها

این سریال موفق شده چهره‌ای واقعی و منصفانه از روحانیون جامعه ارائه دهد

اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی در «پرده‌نشین»

شب‌های بلند پاییز امسال تلویزیون سریالی از بهروز شعیبی، کارگردان جوان را به نمایش گذاشته که با اولین تجربه مجموعه‌سازی‌اش مردم زیادی را متوجه خود کرده است.
کد خبر: ۷۴۶۵۷۱
اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی در «پرده‌نشین»

«پرده‌نشین» مجموعه‌ای 30 قسمتی است که مقاطعی از حال و گذشته زندگی زنی را که پس از سال‌ها برای دریافت ارثیه پدری به شهرش بازگشته و اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی نشده‌ای را در پیش روی خود می‌بیند به تصویر می‌کشد. این سریال شاید برای اولین بار در تاریخ مجموعه‌سازی تلویزیونی به صورت مستقیم و بی‌واسطه به سراغ روحانیت رفته و آنها را در جایگاه قهرمانان اصلی داستان نشانده و با چیدمان رخدادها و وقایعی غالبا باورپذیر در پیش پایشان آنها را در موقعیت‌های متفاوت و گاه دشوار می‌گذارد. معممان در «پرده‌نشین» نقش‌های محوری را دارند.

بازیگران ایفاگر نقش روحانیون نیز سنگ تمام گذاشته‌اند و کم فروشی نکرده‌اند و شخصیت‌هایی باورپذیر و ملموس را برای مخاطبانشان به تصویر کشیده‌اند؛ مثالش هم فرهاد آئیش، هومن برق‌نورد، محسن کیایی و البته مهران رجبی. شعیبی در گرفتن بازی از دیگر هنرپیشه‌های سریالش هم بی‌توفیق نبوده و بازی‌های خوبی را از آتیلا پسیانی، ویشکا آسایش، سعید نیک‌پور و حامد کمیلی گرفته است. «پرده‌نشین» با گوشه چشمی به نوع مناسبات روحانیون، معرفی سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی را نیز به تصویر کشیده است.

ارائه چهره منصفانه از روحانیت

یک منتقد و مدرس سینما سریال اجتماعی ـ خانوادگی «پرده‌نشین» را یک اثر موفق در کارنامه هنری بهروز شعیبی و مجموعه‌ای ممتاز در تلویزیون می‌داند.

جبار آذین با اشاره به گزینش و چینش مناسب دراماتیک موضوعات و مسائل آشنای جامعه در این سریال به جام‌جم می‌گوید: ارائه دیدگاه‌ها و تصاویر باورپذیر، محترم و واقعی از حضور روحانیون در عرصه‌های مختلف زندگی شخصی و اجتماعی، روایتی تاثیرگذار را از سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی در این مجموعه به نمایش گذاشته است.

وی می‌افزاید: نویسندگان پرده‌نشین در قالب فیلمنامه اصولی، علمی و جذاب این سریال مسائل و موضوعاتی را به دور از هر گونه سطحی‌نگری، شعار و غلو در بسترهای دینی جامعه ایران مورد پردازش قرار داده‌اند و ماحصل کارشان را در اختیار کارگردان خوش‌آتیه‌ای مانند شعیبی گذاشته‌اند تا با استفاده از دانش و تجربه خود آن را به اثری دیدنی تبدیل کند.

به باور آذین، شعیبی توانسته با کارگردانی هوشمندانه، فضاسازی‌های مناسب، هدایت درست عوامل فنی و هنری و بویژه بازیگران و برقراری ارتباط موفق با متن فیلمنامه، نخستین گام فیلمسازی‌اش در تلویزیون را محکم بردارد.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران اظهار می‌دارد: با وجودی که مساله حساسیت‌برانگیز روحانیت در پرده‌نشین دستمایه قرار گرفته، اما به دلیل پژوهش‌های کافی و وافی در زمان نگارش فیلمنامه و احترام به دیدگاه‌ها و سلایق مردم و پردازش خوب شخصیت‌های اصلی و روایت ساده و صمیمی داستان، بین بهترین و مطرح‌ترین آثار سال‌های اخیر تلویزیون قرار می‌گیرد.

وی پرده‌نشین را یک نمونه موفق در ساخت آثار اجتماعی ـ مذهبی ذکر و تاکید می‌کند: این سریال نشان داد که مسئولان تلویزیون در صورت توجه بیشتر و صرف هزینه مناسب و انتخاب هنرمندان حرفه‌ای برای همکاری، می‌توانند آثار ارزنده و جامعه‌پسندی را تولید کنند و علاوه بر افزایش کمی و کیفی و ارائه چهره موفق‌تر از رسانه ملی، به نوعی به مقابله با مجموعه‌ها و فیلم‌های ماهواره نیز بپردازند.

این منتقد و مدرس سینما با بیان این‌که پرده‌نشین موفق شده چهره‌ای واقعی و منصفانه از روحانیون جامعه ارائه دهد، تصریح می‌کند: یکی از عمده امتیازات این سریال پرداخت موفق و ملموس شخصیت‌های روحانی حاضر در قصه آن است. در این مجموعه از جمله شخصیت‌های اصلی‌ای که بخش‌هایی از داستان حول او می‌چرخد یک روحانی است، اما چهره‌ای که از او به نمایش درمی‌آید نه آنچنان سطحی است که باعث ایجاد سوءتفاهم برای روحانیون شود و نه به گونه‌ای که از واقعیت‌های جامعه دور باشد.

آذین با تاکید بر این‌که شخصیت‌پردازی مناسب از روحانیون می‌تواند مخاطب را جذب یک مجموعه کند، می‌گوید: سریال پرده‌نشین نشان داد که روحانیت را نیز می‌توان به شکل درست و عینی به تصویر کشید و حتی مشکلاتشان را با نگاهی منصفانه و بدون کم‌کاری و بی‌احترامی با جامعه در میان گذاشت.

وی درباره نحوه نقش‌آفرینی بازیگران سریال هم اظهار می‌کند: شعیبی بازی‌های خوبی از بازیگرانش بخصوص فرهاد آئیش و هومن برق‌نورد گرفته است و بخشی از امتیاز این سریال به بازی خوب بازیگرانش بازمی‌گردد. با وجودی که بیشتر آنها برای اولین‌بار است که چنین نقش‌هایی را تجربه می‌کنند، اما توانسته‌اند شخصیت‌های کاغذی و فیلمنامه‌ای را به تصویری واقعی و جذاب تبدیل کنند. فرهاد آئیش هم در نشان دادن چهره‌ای مناسب از یک روحانی موفق عمل کرده است.

این منتقد در پایان اظهار امیدواری می‌کند که حرکت خوبی که شبکه یک آغازگرش بوده ادامه پیدا کرده و آثار بیشتری با موضوعات این‌چنینی در تلویزیون تولید شود.

نمره خوب برای شعیبی

نویسنده فیلمنامه «طلا و مس» نیز با اظهار خوشحالی از این‌که دومین تجربه بهروز شعیبی پس از فیلم «دهلیز» با استقبال علاقه‌مندان مواجه شده است، به جام‌جم می‌گوید: البته برای قضاوت نهایی زود است، اما فکر می‌کنم تا همین‌جای کار هم واکنش و عکس‌العمل جامعه و حتی همکاران مثبت بوده است.

/Media/Image/1393/09/12/635532004801679732.jpg

حامد محمدی با اشاره به این‌که سریال پرده‌نشین روی موضوعی دست گذاشته که تاکنون کمتر در تلویزیون به آن پرداخته شده، اظهار می‌کند: همین نو و تازه بودن سوژه برای سریال تولید جذابیت کرده است. ساختار بازی‌ها و کشش قصه را هم که در نظر بگیریم، پرده‌نشین نمره‌ای فراتر از قبولی می‌گیرد.کارگردان فیلم «فرشته‌ها با هم می‌آیند» که شخصیت اصلی آن یک روحانی است درباره بازی بازیگران این سریال بخصوص در نقش‌های روحانی بیان می‌کند: با توجه به این‌که خودم سابقه پرداختن به روحانیت را دارم، بازی‌های پرده‌نشین را قابل‌قبول و ملموس برای مخاطب می‌بینم و بیننده شخصیت‌ها را می‌پذیرد، بخصوص فرهاد آئیش که همه جزئیات را در ایفای نقش یک روحانی رعایت کرده است. این فیلمنامه‌نویس درباره حساسیت‌هایی که روی موضوعاتی مانند روحانیت در جامعه وجود دارد و نکاتی که نویسندگان برای پرداختن به این موضوع باید لحاظ و رعایت کنند، تصریح می‌کند: به هر حال خود فیلمنامه‌نویس هم با خطوط قرمز آشناست، اما این خطوط نباید روی کار نویسنده تاثیر منفی بگذارد و به یک خودسانسوری مبتلایش کند.

در میان روحانیون هم مثل بقیه اقشار جامعه خوب و بد پیدا می‌شود. اگر دغدغه‌های مردم در یک فیلمنامه بازتاب داده شود طبیعتا مخاطبان هم با آن ارتباط برقرار می‌کنند. بیننده اگر احساس کند اثر سفارشی است و همه چیز ایده‌آل نشان داده شده، با آن همراهی نمی‌کند.محمدی با اظهار خوشحالی از ساخت سریال پرده‌نشین می‌گوید: مدت‌هاست که مجموعه‌ای با این کیفیت، ساختار حرفه‌ای، عوامل خوب و دقت و ظرافت مطلوب از تلویزیون پخش نشده بود و این اتفاق را باید به فال‌نیک گرفت.سریال پرده‌نشین به نیمه داستان خود رسیده است. اکنون شخصیت‌ها معرفی شده‌اند، تعلیق‌‌ها شکل گرفته‌ و زمان آن رسیده است تا گره‌های قصه یکی یکی راز خود را برملا کند و بخش دیگری از شخصیت‌هایی مانند مرادی و میرزایی بازگو شود.با این اوصاف باید منتظر بخش‌های هیجان‌انگیز و غافلگیرکننده سریال پرده‌نشین در 15 قسمت آینده بود. (جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها